Page 14 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 14
doğrudan kendisinin sorumlu olduğunu öğrenir. Çocuklar, onu kazanmayı veya kazanmamayı
seçebilirler. Bu onlara, sağlıklı benlik saygısı için önemli bir bileşen olan yaşamları üzerinde
kontrol hissi verir. Aynı şekilde, öfke nöbetleri gibi dikkat çeken davranışları görmezden
gelmek ve sorun davranışlar için cesaret vermemek, zamanla çocuğa kendini kontrol etmeyi
öğretecektir. Bu durum okullarda disiplin sağlama sürecinde de oldukça benzerdir. Açıklanan
ifadeler doğrultusunda Mehmet’in durumu tekrar değerlendirildiğinde:
Örnek Olay
Mehmet’in Değişikliği
Yeni haftaya Mehmet yine geçen ve bir önceki haftada olduğu gibi başladı. Mehmet,
sorun davranışlarını sürdürüyor ve arkadaşlarını rahatsız ediyordu. Ama hafta sonu
boyunca Mehmet hakkında çok düşünmüştüm. Bana nasıl hissettirdiğini düşünmeye başladım
ve ortaya çıkan duygular öfke ve kızgınlıktı. Öğrencinin yaptığı eylemin nedenlerini
anladığımızda, onunla başa çıkmanın uygun yollarını bulmak daha kolay olur. Kızgın
hissetmek, öğrencinin güç aradığının bir işaretidir ve sinirlilik, öğrencinin dikkat çekmek
istediğinin bir işaretidir. Düşündüğümde Mehmet'in rahatsız edici davranışlarının, dikkat
çekmek için akranlarının ve yetişkinlerin önünde mümkün olduğunca yüksek sesle ve
kontrolsüzce yapıldığını anladım. Dikkat çektikten sonra da sorun davranışları sonlandırma
taleplerimize uymayı reddederek aşırı derecede öfkelenmeme neden oldu. Onu suçlayamam;
sonuçta, kendi eylemlerimden sorumluyum. Onu kontrol edemesem de yaptıklarımı ve
söylediklerimi kontrol edebildiğimi anlamaya başladım. Yeni bir plan ve tavır oluşturmaya
karar verdim.
Çarşamba sabahı Mehmet ne yaparsa yapsın, kötü davranışının gerektirdiği ilgiyi ona
göstermeyeceğime karar verdim. Onu görmezden geldim. Mehmet’in yaptığı her şeyi
kaydettim ancak davranışlarına hiçbir şekilde müdahale etmedim. Mehmet, o ders sırasında
birçok sorun davranış sergiledi. Ders materyallerini sınıfa getirmemişti, grup çalışması
esnasında arkadaşlarına destek olmadığı gibi onlarla ders dışı konularda sohbet etmeye
çalıştı. Hiçbir müdahalede bulunmadım. Sınıftaki öğrenciler olaylara anlam veremedi.
Onlara dersimizin öğrenmeye ilgi duymayanlar tarafından kesintiye uğratılmayacak kadar
önemli olduğunu bu yüzden her zamanki gibi devam edeceğimizi açıkladım. Ara sıra kendi
kendilerine gülmelerine rağmen onun tuhaflıklarını tamamen görmezden gelen öğrencilerin
9