Page 14 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 14

doğrudan kendisinin sorumlu olduğunu öğrenir. Çocuklar, onu kazanmayı veya kazanmamayı

               seçebilirler. Bu onlara, sağlıklı benlik saygısı için önemli bir bileşen olan yaşamları üzerinde
               kontrol  hissi  verir.  Aynı  şekilde,  öfke  nöbetleri  gibi  dikkat  çeken  davranışları  görmezden

               gelmek ve sorun davranışlar için cesaret vermemek, zamanla çocuğa kendini kontrol etmeyi
               öğretecektir. Bu durum okullarda disiplin sağlama sürecinde de oldukça benzerdir. Açıklanan

               ifadeler doğrultusunda Mehmet’in durumu tekrar değerlendirildiğinde:



                                                      Örnek Olay

                                                 Mehmet’in Değişikliği




                       Yeni haftaya Mehmet yine geçen ve bir önceki haftada olduğu gibi başladı. Mehmet,
                sorun davranışlarını sürdürüyor ve arkadaşlarını rahatsız ediyordu. Ama hafta sonu

                boyunca Mehmet hakkında çok düşünmüştüm. Bana nasıl hissettirdiğini düşünmeye başladım

                ve ortaya çıkan duygular öfke ve  kızgınlıktı. Öğrencinin yaptığı eylemin nedenlerini
                anladığımızda, onunla başa çıkmanın uygun yollarını bulmak daha kolay olur. Kızgın

                hissetmek, öğrencinin güç aradığının bir işaretidir ve sinirlilik, öğrencinin dikkat çekmek
                istediğinin bir işaretidir. Düşündüğümde Mehmet'in rahatsız edici davranışlarının, dikkat

                çekmek için akranlarının ve yetişkinlerin önünde mümkün olduğunca yüksek sesle ve

                kontrolsüzce yapıldığını anladım. Dikkat çektikten sonra da sorun davranışları sonlandırma
                taleplerimize uymayı reddederek aşırı derecede öfkelenmeme neden oldu. Onu suçlayamam;

                sonuçta, kendi eylemlerimden sorumluyum. Onu kontrol edemesem de yaptıklarımı ve
                söylediklerimi kontrol edebildiğimi anlamaya başladım. Yeni bir plan ve tavır oluşturmaya

                karar verdim.

                      Çarşamba sabahı Mehmet ne yaparsa yapsın, kötü davranışının gerektirdiği ilgiyi ona

                göstermeyeceğime karar verdim. Onu görmezden geldim. Mehmet’in yaptığı her  şeyi

                kaydettim ancak davranışlarına hiçbir şekilde müdahale etmedim. Mehmet, o ders sırasında
                birçok sorun davranış sergiledi. Ders materyallerini sınıfa getirmemişti, grup çalışması

                esnasında arkadaşlarına destek olmadığı gibi onlarla ders dışı konularda sohbet etmeye
                çalıştı. Hiçbir müdahalede bulunmadım. Sınıftaki öğrenciler olaylara anlam veremedi.

                Onlara dersimizin öğrenmeye ilgi duymayanlar tarafından kesintiye uğratılmayacak kadar
                önemli olduğunu bu yüzden her zamanki gibi devam edeceğimizi açıkladım. Ara sıra kendi

                kendilerine gülmelerine rağmen onun tuhaflıklarını tamamen görmezden gelen öğrencilerin



                                                            9
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19