Page 10 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 10
Olumsuz komutları ne sıklıkta verdiği öğretmenin dikkatinden kaçabilir ancak
öğrencilerin dikkatinden kaçmaz. Bazı durumlarda olumsuz komutlar gerekli olsa da istenen
davranışı açıkça belirtirken olumlu ifade kullanılmalıdır. Örneğin, “Sınıfta arkadaşınızla
konuşmayınız.” demek yerine, “Sınıfta ders işlenirken tüm dikkatini derse vermelisiniz.”
denmelidir. Öğrencilerin nasıl davranması gerektiği açıkça ifade edilmelidir. İstenen davranış
özellikle de ilk kez belirtiliyorsa davranışın nedenleri de belirtilmelidir. Örneğin, “Sınıfta ders
işlenirken tüm dikkatinizi derse vermelisiniz. Aksi takdirde dersi anlamakta zorluk çekersiniz
ve ödevinizi yapmakta zorlanırsınız.”
Aktivite 2
Olumsuz İfadeleri Ne Sıklıkta Kullanıyorum?
Bir hafta boyunca ne kadar olumsuz komut verdiğinize dikkat ediniz. Bir haftanın sonunda
kendinizi değerlendiriniz.
Verdiğiniz olumsuz komutları olumlu bir şekilde de verebilir miydiniz? Kendinizi
değerlendiriniz.
Fiziksel veya Duygusal Şiddet Ne Kadar Yaygındır? Neden?
Bedensel ceza veya duygusal cezaya başvurmak öğrencinin insan olarak saygı görme,
haysiyet, eşitlik ve her türlü şiddetten korunma haklarını ihlal eden şiddet biçimleridir. Fiziksel
veya duygusal ceza, genellikle bir öğrencinin sorun davranışını durdurmak ve davranışın
tekrarlanmasını önlemek için kullanılır. Ancak öğrenciyi küçük düşürür ve psikolojik açıdan
kötü etkiler.
Kendi öğrencilik zamanlarınızı düşününüz. Siz veya arkadaşlarınızdan herhangi biri
fiziksel veya duygusal olarak cezalandırıldı mı?
Fiziksel veya duygusal cezanın kullanım sebepleri olarak aşağıda belirtildiği gibidir:
Etkilidir.
Öğrencilere doğruyu ve yanlışı öğretir.
5