Page 6 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 6

BÖLÜM 1 POZİTİF DİSİPLİNİ ANLAMAK

                      Disiplin, bir kişiye hem kısa hem de uzun vadede kurallara uymayı öğretme veya eğitme

               uygulamasıdır.  Disiplin  sürecinde,  öğrencinin  ne  öğrenmesini  gerektiği  ve  neleri
               öğrenebileceğine odaklanarak bir öğrenciye öz denetim ve güveni öğretmek amaçlanır. Disiplin

               sürecinin temelinde, öğrencilere kendileriyle nasıl uyum içinde olacakları ve yaşadıkları farklı
               ortamlara nasıl uyum sağlayacakları konusunda rehberlik etmek vardır.


               1.1. Disiplin Yaklaşımı

                      Okulların  disiplin  yaklaşımı,  3  aşamalı  olarak  ele  alınabilir.  3  aşamalı  bir  disiplin

               yaklaşımı aşağıda belirtilmiştir:





                        ÖNLEYİCİ FAALİYETLER




                          ÖDÜL/CEZA



                        DİSİPLİN SONRASI YAPILACAK MÜDAHALELER



               Önleyici Disiplin Yaklaşımı


                      Akademik açıdan başarılı ve güvenli okullar inşa etmenin ilk adımı, olumlu iklimler
               yaratmaktır. Bu tür iklimler, sorun davranışlar ortaya çıkmadan önce bu davranışları önler ve

               öğrencilerin öğrenmesini engelleyebilecek disiplin müdahalelerine olan ihtiyacı azaltır. Olumlu
               okul  iklimi  oluşturmak  için  kullanılan  önleyici  disiplin  uygulamalarının  temelinde,  disiplin

               sorunu ortaya çıkmadan beklenen ve istenen davranışların öğretilmesi vardır.

                      Disiplin,  sadece  sorun  davranış  görüldüğünde  öncelikle  başvurulacak  ceza  sistemi
               olarak  değil  öğrencilerin  olumlu  değerleri içselleştirmelerine ve  öz  disiplin  geliştirmelerine

               yardımcı olmak için devam eden bir süreç olmalıdır. Öğrencilerin eleştirel düşünebilmeleri,
               durumları analiz edebilmeleri, problem çözebilmeleri ve uygun kararlar alabilmeleri hedeflenir.

               Öğretim; öğrenciler için anlamlı olduğunda ve bireyselleştirildiğinde öğrenciler yüksek başarı,
               sınıfa  ve  okula  ait  olma  duygusu  gösterirler.  Böylece  öğrenciler,  öğretmenleri  tarafından

               izlenmese bile sorumlu davranacaklardır. Öğrenciler kalıtsal faktörler, içinde yaşadıkları çevre;

               kendi  kişisel,  psikolojik  ihtiyaçları  nedeniyle  farklı  şekillerde  davranır.  Çoğu  zaman,  bir
               öğrenci herhangi bir ihtiyacının karşılanmadığını hissettiğinde sorun davranışlar gösterebilir.


                                                            1
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11