Page 6 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 6
BÖLÜM 1 POZİTİF DİSİPLİNİ ANLAMAK
Disiplin, bir kişiye hem kısa hem de uzun vadede kurallara uymayı öğretme veya eğitme
uygulamasıdır. Disiplin sürecinde, öğrencinin ne öğrenmesini gerektiği ve neleri
öğrenebileceğine odaklanarak bir öğrenciye öz denetim ve güveni öğretmek amaçlanır. Disiplin
sürecinin temelinde, öğrencilere kendileriyle nasıl uyum içinde olacakları ve yaşadıkları farklı
ortamlara nasıl uyum sağlayacakları konusunda rehberlik etmek vardır.
1.1. Disiplin Yaklaşımı
Okulların disiplin yaklaşımı, 3 aşamalı olarak ele alınabilir. 3 aşamalı bir disiplin
yaklaşımı aşağıda belirtilmiştir:
ÖNLEYİCİ FAALİYETLER
ÖDÜL/CEZA
DİSİPLİN SONRASI YAPILACAK MÜDAHALELER
Önleyici Disiplin Yaklaşımı
Akademik açıdan başarılı ve güvenli okullar inşa etmenin ilk adımı, olumlu iklimler
yaratmaktır. Bu tür iklimler, sorun davranışlar ortaya çıkmadan önce bu davranışları önler ve
öğrencilerin öğrenmesini engelleyebilecek disiplin müdahalelerine olan ihtiyacı azaltır. Olumlu
okul iklimi oluşturmak için kullanılan önleyici disiplin uygulamalarının temelinde, disiplin
sorunu ortaya çıkmadan beklenen ve istenen davranışların öğretilmesi vardır.
Disiplin, sadece sorun davranış görüldüğünde öncelikle başvurulacak ceza sistemi
olarak değil öğrencilerin olumlu değerleri içselleştirmelerine ve öz disiplin geliştirmelerine
yardımcı olmak için devam eden bir süreç olmalıdır. Öğrencilerin eleştirel düşünebilmeleri,
durumları analiz edebilmeleri, problem çözebilmeleri ve uygun kararlar alabilmeleri hedeflenir.
Öğretim; öğrenciler için anlamlı olduğunda ve bireyselleştirildiğinde öğrenciler yüksek başarı,
sınıfa ve okula ait olma duygusu gösterirler. Böylece öğrenciler, öğretmenleri tarafından
izlenmese bile sorumlu davranacaklardır. Öğrenciler kalıtsal faktörler, içinde yaşadıkları çevre;
kendi kişisel, psikolojik ihtiyaçları nedeniyle farklı şekillerde davranır. Çoğu zaman, bir
öğrenci herhangi bir ihtiyacının karşılanmadığını hissettiğinde sorun davranışlar gösterebilir.
1