Page 7 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 7
Öğrencilerin sorun davranışlarının altında yatan sebepleri analiz etmek gerekir. Böylece sorun
davranışlar ortaya çıkmadan önlenebilir ve olumsuz davranışlar olumlu davranışlara
dönüştürülebilir.
Bedensel veya duygusal cezalar; öğrencilerin sorun davranışlarını önlemez, aksine
sorun davranışın tekrarına neden olur. Öğrencilerin sorun davranışlarının altında, kişisel
sebepler olabileceği gibi öğrenme sürecinden kaynaklanan eksiklikler de olabilir. Öğretmenden
kaynaklanan bazı sebepler de disiplin sorunlarına yol açabilir. Örneğin, öğretmen bir öğrencinin
sorusunu otoritesine ya da bilgisine meydan okumak olarak görür ve öğrenciye davranış biçimi
de bu yönde olursa bu durum öğrencide öfke yaratır ve ciddi bir disiplin sorunun başlangıcını
oluşturur.
Öğrenci, sorun davranış gösterdiğinde davranışı hızlı şekilde engellemek için ceza
uygun bir yol gibi görünebilir ancak ceza uzun vadeli bir çözüm sağlamaz. Öğrencilerin ilgi
gördüğü, öğrenmelerinde aktif oldukları iyi bir öğrenme ortamı oluşturulduğunda sorun
davranışlar daha hiç ortaya çıkmadan önlenebilir.
Ceza ve Disiplin Arasındaki Farkı Anlamak
Örnek Olay
Geçmiş
“Günümüzün çocukları lüksü seviyor. Kötü davranışları var, otoriteye başkaldırıyorlar,
yaşlılara saygıları yok, çalışmak yerine konuşmayı seviyorlar. Anne babaları odaya girince
ayağa kalkmıyorlar. Onlara itiraz ediyorlar, destek olmuyorlar. Şapır şupur yiyorlar, bacak
bacak üstüne atıyorlar, öğretmenlerine zulmediyorlar."
Bu açıklama, MÖ 469-399 yılları arasında yaşamış Atinalı filozof Sokrates tarafından
yapılmıştır. Ancak günümüzde de benzer sözler ifade edilebilmektedir.
Günümüz: Mehmet Örneği
Öğrencim Mehmet sınıf arkadaşlarını konuşturmaya çalışıyor sınıfta gereksiz konuşmalar
yaparak sınıf arkadaşlarının da dikkatini dağıtıyor. Sınıf arkadaşlarına hakaret ediyor.
Mehmet’in bu davranışları beni üzüyor. Sınıf arkadaşları da Mehmet yüzünden derse
odaklanmakta sorun yaşıyor. Mehmet’in davranışlarıyla başa çıkamadığım için kendimi
çaresiz hissettim. O gün okuldan üzgün ayrıldım.
2