Page 7 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 7

Öğrencilerin sorun davranışlarının altında yatan sebepleri analiz etmek gerekir. Böylece sorun

               davranışlar  ortaya  çıkmadan  önlenebilir  ve  olumsuz  davranışlar  olumlu  davranışlara
               dönüştürülebilir.

                      Bedensel  veya  duygusal  cezalar;  öğrencilerin  sorun  davranışlarını  önlemez,  aksine
               sorun  davranışın  tekrarına  neden  olur.  Öğrencilerin  sorun  davranışlarının  altında,  kişisel

               sebepler olabileceği gibi öğrenme sürecinden kaynaklanan eksiklikler de olabilir.  Öğretmenden
               kaynaklanan bazı sebepler de disiplin sorunlarına yol açabilir. Örneğin, öğretmen bir öğrencinin

               sorusunu otoritesine ya da bilgisine meydan okumak olarak görür ve öğrenciye davranış biçimi

               de bu yönde olursa bu durum öğrencide öfke yaratır ve ciddi bir disiplin sorunun başlangıcını
               oluşturur.

                      Öğrenci,  sorun  davranış  gösterdiğinde  davranışı  hızlı  şekilde  engellemek  için  ceza
               uygun bir yol gibi görünebilir ancak ceza uzun vadeli bir çözüm sağlamaz. Öğrencilerin ilgi

               gördüğü,  öğrenmelerinde  aktif  oldukları  iyi  bir  öğrenme  ortamı  oluşturulduğunda  sorun
               davranışlar daha hiç ortaya çıkmadan önlenebilir.



               Ceza ve Disiplin Arasındaki Farkı Anlamak
                Örnek Olay


                Geçmiş

                “Günümüzün çocukları lüksü seviyor. Kötü davranışları var, otoriteye başkaldırıyorlar,

                yaşlılara saygıları yok, çalışmak yerine konuşmayı seviyorlar. Anne babaları odaya girince
                ayağa kalkmıyorlar. Onlara itiraz ediyorlar, destek olmuyorlar. Şapır şupur yiyorlar, bacak

                bacak üstüne atıyorlar, öğretmenlerine zulmediyorlar."




                Bu  açıklama,  MÖ  469-399  yılları  arasında  yaşamış  Atinalı  filozof  Sokrates  tarafından
                yapılmıştır.  Ancak günümüzde de benzer sözler ifade edilebilmektedir.


                Günümüz: Mehmet Örneği


                Öğrencim Mehmet sınıf arkadaşlarını konuşturmaya çalışıyor sınıfta gereksiz konuşmalar
                yaparak sınıf arkadaşlarının da dikkatini dağıtıyor. Sınıf arkadaşlarına hakaret ediyor.

                Mehmet’in bu davranışları beni üzüyor. Sınıf arkadaşları da Mehmet yüzünden derse
                odaklanmakta sorun yaşıyor. Mehmet’in davranışlarıyla başa çıkamadığım için kendimi

                çaresiz hissettim. O gün okuldan üzgün ayrıldım.




                                                            2
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12