Page 11 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 11
Saygı uyandırır.
Ancak araştırmalar göstermiştir ki fiziksel veya duygusal ceza yukarıda belirtilenlerden
hiçbirini gerçekleştirmez ve aslında öğrencilere karşı şiddet içeren bir istismar biçimidir.
Fiziksel veya duygusal ceza ile ilgili aşağıdaki örneklerde olduğu gibi bazı yanlış inanışlar
mevcuttur:
1. Yanlış İnanış: Fiziksel veya duygusal ceza en iyi sonucu verir.
Gerçek: Öğrencilerin cezalandırılma korkusuyla davranmasını sağlamak, disiplini sağlamak
değildir. Fiziksel ya da duygusal ceza, kısa vadede işlevsel gibi görünse de öğrenciler aslında
ceza korkusuyla istenen davranışları gösterir. Öğrenciler cezalandırılmaktan kaçınmak için
yanlış davranışlar hakkında yalan söylemeyi de öğrenebilir. Öğrenci ve öğretmen arasındaki
ilişkiyi zedeler. Öğrenciler, öğretmenin iyi ilişkiler kurması gerekirken tehdit edildiği veya
aşağılandığı için öfkelenir.
2. Yanlış İnanış: Fiziksel veya duygusal ceza itaat etmeyi öğretir.
Gerçek: Geçmişte, öğrencilerin otoriteyi sorgulamamaları gerektiğine yönelik bir anlayış da
vardı ancak zaman değişti. Günümüzde pek çok öğretmen; öğrencileri keşfetmeye, düşünmeye,
soru sormaya teşvik eden öğrenci merkezli öğrenme tekniklerini benimsemektedir. Ancak
fiziksel veya duygusal ceza, öğrencinin sorgulamasını, eleştirel düşünmesini ve kişisel
hedeflere ulaşmasını engeller. Ancak bu beceriler dinamik, rekabetçi ve yenilikçi bir toplumda
başarılı olmak için ihtiyaç duyulan niteliklerdir. Öğrencileri itaat etmeye zorlamak,
öğrencilerde inisiyatifi ve yaratıcılığı büyük ölçüde engeller.
3. Yanlış İnanış: Sınıftaki öğrencileri kontrol etmenin tek yolu fiziksel veya duygusal ceza
vermektir.
Gerçek: İstenmeyen davranışlar genellikle sınıfın belirlenmiş kuralları veya rutinleri olmadığı
durumlarda, öğrencilerin kendilerinden ne beklendiğini ve sorun davranışlarının sonuçlarının
ne olacağını bilmediklerinde ayrıca öğretmen, öğrencilere yeterli zaman harcamadığında ortaya
çıkar. Diğer bir sebep de baskıcı bir sınıf yönetimi tarzı olabilir. Sınıftaki kontrolü sağlarken,
öğretmen fiziksel veya duygusal cezayı sadece bir öğrencideki sorun davranışları durdurmak
için değil aynı zamanda diğer öğrencileri korkutmak için de kullanabilir. İtaata zorlamak
öğrencilerin öğretmenden korkmasına neden olur. Sonuç olarak bu durum öğrenme
isteksizliğini beraberinde getirir ve öğretmenin performansını da olumsuz etkiler.
Fiziksel veya duygusal ceza etkili sonuçlar verir mi?
6