Page 15 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 15
her biri harikaydı. Mehmet’in sorun davranışları yoğunlaştı. Onu görmezden gelmeye devam
ettim. Sonra inanılmaz bir şey oldu. Dersle ilgili görevlerini yapmaya başladı.
Arkadaşlarıyla sadece çalışma konusu hakkında konuştu. Ertesi gün ne olacağını merak
ettim. Herhangi bir değişiklik olacak mıydı yoksa Mehmet eski hâline geri mi dönecekti?”
Perşembe günü Mehmet kâğıt, kalem ve kitapla tam zamanında geldi. Sessizce oturdu ve soru
sormak için elini kaldırdı. Tüm süre boyunca koltuğundan kalkmadı ya da izinsiz konuşmadı.
Mehmet kıvranıyordu ama hareketsiz kalmakta ne kadar zorlandığını biliyorum. Verilen
görevlerin bir kısmını yapmadı ama bence kendi davranışını kontrol etmek Mehmet’in işiydi.
Ayrıca ilerleme kaydetmişti. Eskiden olsa hiçbir görevi yapmaz ve sınıf düzenini bozmaya
çalışırdı. Ne öğrendim? Her zaman yaptığımız şeye güvenmenin yeterince iyi olmadığını
öğrendim. Geçmişte benim için işe yaramış olan eski stratejilerle aynen devam etseydim
Mehmet’in davranışında hiçbir değişiklik olmayacaktı. Bazı öğretmenlerin, biz onlara
söylediğimiz için öğrencilerin uygun şekilde davranmaları gerektiğine inandığını biliyorum
ancak gerçek şu ki pek çoğu bunu yapmayacak. Biz yetişkinleriz ve sadece hareketsiz duran,
uygun davranan veya bir kavramı onlara ilk açıkladığımızda anlayanların değil tüm
öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamak için yaptıklarımızı değiştirme sorumluluğumuz var.
Mehmet bana kimseye bir şey yaptıramayacağımı ancak kararlarını etkilemeye çalışmak için
sınıf koşullarımı değiştirebileceğimi öğretti.
Pozitif Disiplini Anlamak
Pozitif disiplin ile öğrencilere zor durumlarla başa çıkmalarına yardımcı olacak
beceriler öğretilir, böylece gelecekteki sorun davranışlar veya yanlış kararlar almaları önlenmiş
olur. Beklentilerin öğrencilere erken iletilmesi ile öğrencinin olumlu davranışları teşvik edilir.
Pozitif disiplin öğrencilerin ceza olarak fiziksel veya duygusal alarak incinmesini önler. Hem
öğretmenin hem de öğrencinin onurlu ve saygılı bir şekilde muamele görmesini sağlar.
Pozitif disiplin yaklaşımının birkaç farklı yönü vardır. Öğrencinin öğrenmesi ve
keşfetmesi için desteklendiği bir ortam oluşturulmaya çalışılır. Pozitif disiplinde anahtar
unsurlar aşağıdaki gibidir:
10