Page 13 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 13
öğrencilere kendileriyle nasıl uyum içinde olacakları ve yaşadıkları ortama nasıl uyum
sağlayacakları konusunda rehberlik etmek vardır. Aşağıdaki tabloda, ceza ve disiplin odaklı
sınıf ortamının özellikleri karşılaştırılmaktadır.
Disiplin Odaklı Ceza Odaklı
Öğrencilere olumlu alternatifler sunar. Öğrencilere yalnızca yapılmaması
gerekenleri sunar.
Çabaları ve iyi davranışları ödüllendirir. İstenmeyen davranışlarda verilen tepki
serttir.
Kurallar belirlenirken öğrencilerin fikirleri Öğrenciler tehdit edildiği için kurallara
alınır ve öğrenciler, tartışılıp üzerinde uyarlar.
anlaşmaya varılan kurallara uyar.
Tutarlı rehberlik esastır. Kontrol etmek, utandırmak ve alay etmek
gibi olumsuz durumları içerir.
Öğrenciye saygı esastır. Öğrenciye saygıda ihlaller olabilir.
Fiziksel ve sözlü şiddet içermez. Şiddet içerebilir.
İstenmeyen davranışların sonuçları İstenmeyen davranışların sonuçları
davranışla doğrudan ilişkilidir. davranışla doğrudan ilişkili değildir.
Öğrencilerin davranışları başkalarını Öğrenciler başkalarına zarar verdiklerinde
etkilediğinde ve zarar verdiğinde, zarar zararın nasıl telafi edileceğini öğrenmek
karşılanmalıdır. yerine sadece cezalandırılırlar.
Öğrencilerin bireysel yetenekleri, ihtiyaçları, Öğrencilerin bireysel yetenekleri, ihtiyaçları,
koşulları ve gelişim aşamaları dikkate alınır. koşulları ve gelişim aşamaları dikkate
alınmaz.
Öğrencilere öz disiplin edinmeyi öğretir. Öğrencilere ceza korkusuyla iyi davranmayı
öğretir.
Hataları öğrenme fırsatı olarak kullanmayı Öğrenciler sırf otorite istediği için mantıksız
sağlar. olsa bile kurallara uymak zorunda kalır.
Öğrencinin şahsı değil, davranışı dikkate Öğrencinin davranışından çok kişiliğine
alınır. eleştiri getirir.
Disiplinin nihai amacı; öğrencilerin kendi davranışlarını anlamaları, inisiyatif almaları,
seçimlerinden sorumlu olmaları ve kendilerine ve başkalarına saygı duymalarını sağlamaktır.
Başka bir deyişle ömür boyu sürebilecek olumlu bir düşünme ve davranış sürecini
içselleştirmedir.
Disiplin, bir bireyin davranışını şekillendirir ve bireylerin kendi kendini kontrol etmeyi
öğrenmelerine yardımcı olur. Bir çocuğun hayatının ilk veya iki yılını düşününüz. El çırpmayı,
yürümeyi veya konuşmayı nasıl öğrendi? Muhtemelen öğrenme sürecinde çocuk anne ve
babayı örnek aldı, istenen davranışı gösterdiğinde övgü aldı, sorun davranışlarda da tehdit vb.
davranışlara maruz kalmadı. Bu teşvik çocuğu çalışmaya, öğrenmeye ve başarmaya teşvik eden
bir tür ödüldür. Benlik saygısını geliştirir çünkü çocuk, övgü veya diğer ödülleri almaktan
8