Page 13 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 13

öğrencilere  kendileriyle  nasıl  uyum  içinde  olacakları  ve  yaşadıkları  ortama  nasıl  uyum

               sağlayacakları konusunda rehberlik etmek vardır. Aşağıdaki tabloda, ceza ve disiplin odaklı
               sınıf ortamının özellikleri karşılaştırılmaktadır.




                              Disiplin Odaklı                                Ceza Odaklı
                Öğrencilere olumlu alternatifler sunar.       Öğrencilere      yalnızca      yapılmaması
                                                              gerekenleri sunar.
                Çabaları ve iyi davranışları ödüllendirir.    İstenmeyen  davranışlarda  verilen  tepki
                                                              serttir.
                Kurallar  belirlenirken  öğrencilerin  fikirleri  Öğrenciler  tehdit  edildiği  için  kurallara
                alınır  ve  öğrenciler,  tartışılıp  üzerinde  uyarlar.
                anlaşmaya varılan kurallara uyar.
                Tutarlı rehberlik esastır.                    Kontrol  etmek,  utandırmak  ve  alay  etmek
                                                              gibi olumsuz durumları içerir.
                Öğrenciye saygı esastır.                      Öğrenciye saygıda ihlaller olabilir.
                Fiziksel ve sözlü şiddet içermez.             Şiddet içerebilir.
                İstenmeyen       davranışların     sonuçları  İstenmeyen      davranışların     sonuçları
                davranışla doğrudan ilişkilidir.              davranışla doğrudan ilişkili değildir.
                Öğrencilerin     davranışları    başkalarını  Öğrenciler  başkalarına  zarar  verdiklerinde
                etkilediğinde  ve  zarar  verdiğinde,  zarar  zararın  nasıl  telafi  edileceğini  öğrenmek
                karşılanmalıdır.                              yerine sadece cezalandırılırlar.
                Öğrencilerin bireysel yetenekleri, ihtiyaçları,  Öğrencilerin bireysel yetenekleri, ihtiyaçları,
                koşulları ve gelişim aşamaları dikkate alınır.  koşulları  ve  gelişim  aşamaları  dikkate
                                                              alınmaz.
                Öğrencilere öz disiplin edinmeyi öğretir.     Öğrencilere ceza korkusuyla iyi davranmayı
                                                              öğretir.
                Hataları  öğrenme  fırsatı  olarak  kullanmayı  Öğrenciler sırf otorite istediği için mantıksız
                sağlar.                                       olsa bile kurallara uymak zorunda kalır.
                Öğrencinin  şahsı  değil,  davranışı  dikkate  Öğrencinin  davranışından  çok  kişiliğine
                alınır.                                       eleştiri getirir.

                      Disiplinin nihai amacı; öğrencilerin kendi davranışlarını anlamaları, inisiyatif almaları,

               seçimlerinden sorumlu olmaları ve kendilerine ve başkalarına saygı duymalarını sağlamaktır.
               Başka  bir  deyişle  ömür  boyu  sürebilecek  olumlu  bir  düşünme  ve  davranış  sürecini

               içselleştirmedir.
                       Disiplin, bir bireyin davranışını şekillendirir ve bireylerin kendi kendini kontrol etmeyi

               öğrenmelerine yardımcı olur. Bir çocuğun hayatının ilk veya iki yılını düşününüz. El çırpmayı,

               yürümeyi  veya  konuşmayı  nasıl  öğrendi?  Muhtemelen  öğrenme  sürecinde  çocuk  anne  ve
               babayı örnek aldı, istenen davranışı gösterdiğinde övgü aldı, sorun davranışlarda da tehdit vb.

               davranışlara maruz kalmadı.  Bu teşvik çocuğu çalışmaya, öğrenmeye ve başarmaya teşvik eden
               bir  tür ödüldür. Benlik saygısını  geliştirir  çünkü  çocuk, övgü veya  diğer  ödülleri almaktan



                                                            8
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18