Page 10 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 10

1
                                                 BÖLÜM




               şında öğretmenlerin öğrencilere verdiği sorumluluklardır. Yücel (2004) “Ödev, belli bir konu veya ünite ile ilgili olarak
               öğrencilerden yapmaları istenen zihinsel veya bedensel çalışmalardır.” şeklinde ifade etmiştir. Türkoğlu ve arkadaşları
               (2007) ise ödevi “Öğrencinin okul dışı zamanlarda okulda gördüğü yeni davranışları kazanmak ve pekiştirmek amacı
               ile bireysel ya da grup olarak yaptığı çalışmalardır.” olarak tanımlamıştır. Ödev, genel olarak sınıf dışında yapılan
               yazılı  veya  sözlü  öğrencinin  bilgi  ve  becerilerini  pekiştirmeye,  geliştirmeye  yönelik  öğrenme  aktiviteleri  olarak
               tanımlanmaktayken, son yıllarda bu tanım daha ileriye taşınmış ve ödev bireysel öğrenme faaliyetleri temelinde
               yapılan tanımlamalar ağırlık kazanmıştır.
               Performans  kelimesi  Thorndike  (1971)  tarafından  “bireyin  bir  işi  yaparken  gösterdiği  çaba”  şeklinde
               tanımlanmaktadır. Performans görevi ise genel olarak öğrencilerin hayat boyu öğrenme stratejilerini geliştirerek
               öğrenmeyi öğrenme faaliyetleri olarak tanımlanmaktadır (Xu, 2010; Xu & Yang, 2015; Hong et al., 2015). Eğitimde
               kullanılan geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarında öğrenme süreci yok sayılarak ‘‘ürün’’ (kazanılan bilgi
               veya  beceri),  temelli  olarak  öğrenci  değerlendirilmekteydi.  Öğrencinin  ürüne  giden,  öğrenme  ve  bilgiyi  işleme
               sürecindeki çabası maalesef ölçme ve değerlendirmede göz ardı edilmekteydi. Fakat öğrencinin etkin olarak yer
               alması beklenen öğrenme sürecinde gösterdiği çaba, istek ve ilerleme düzeyinin de bireysel veya grup olarak takip
               edilerek  değerlendirilmesi  vurgulanmaktadır  (Janisch,  2007).  Yapılandırıcı  yaklaşımla  beraber  alternatif
               değerlendirmede öğrencinin bu çabası yani ürüne giden süreci de değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Bu nedenle
               ödev terimi yerine performans görevi veya performans çalışması terimleri tercih edilmektedir.

                1.3  Performans Görevlerinin Amacı

               Performans görevi genel olarak öğrencilere bir konu hakkında ön bilgi sahibi olmaları, sahip oldukları ön bilgilerle
               öğrenmenin daha kolay hale gelmesi, yeni öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesi ve geliştirilmesi amacıyla verilmektedir.
               Bu çalışmalarla öğrencilerde öğrenme kalıcılığının sağlanması hem de zihinsel ve fiziksel becerilerinin gelişiminin
               desteklenerek yaşam boyu öğrenmenin gerçekleşmesi hedeflenmektedir (Güneş, 2014). Ayrıca bu çalışmalar, öğren-
               cilerin ders saatleri dışında da okuldan kopmamasına yardımcı olmaktadır. Literatüre bakıldığında ödevin amaçları
               şöyle özetlenebilir:
                 •   Sorumluluk bilinci geliştirme: Öğrencilerin performans görevlerini zamanında ve kendi emekleriyle tamamla-
                     ması sorumluluk sahibi birey yetiştirilmesine olumlu katkılar sağlamaktadır.
                 •   Olumlu tutum geliştirme: Öğrencilerin başarma duygusunu tatması ve yaptıkları performans çalışmalarıyla
                     aldıkları pozitif geri bildirimler, öğrencilerde okula ve derse karşı olumlu tutum geliştirilmesinde önemli rol
                     oynamaktadır.
                 •   Öğrenmede kalıcılığı artırma: Öğrencinin öğrenilecek konuyu hem ders öncesi hem de ders sonrası çeşitli
                     performans  çalışmalarıyla  zenginleştirirse  öğrenmede  kalıcılığının  artırılmasına  olumlu  katkı  sunacaktır.
                     Ayrıca bu çalışmaların, günlük hayatla bağdaştırılması desteklenmedir. Bu çalışmalar öğrenciyi dünyayla
                     bağlantılı zihin aktivitelerine teşvik ederek öğrenmeyi anlamlı hâle getirerek daha kalıcı öğrenmelere fırsat
                     sağlayacaktır. Bu çalışmalar öğrenciyi ekstra zihin aktivitelerine teşvik ederek öğrenmeyi anlamlı hale getire-
                     rek daha kalıcı öğrenmelere fırsat sağlayacaktır.
                 •   Öğrenmeyi kolaylaştırma: Kavram, konu veya problem hakkında ön hazırlık sağlamak üzere verilen perfor-
                     mans görevleri öğrencilerde hazırbulunuşluluk sağlayarak, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrenmenin daha kolay
                     gerçekleşmesi sürecine olumlu katkı sunacaktır. Ödevlerle öğrenilen ön bilgiler, öğrenilecek kavram ve konuyu
                     daha anlaşılır boyuta indirgeyerek öğrenciler tarafından öğrenmenin özünmesi sürecine de destek sunacaktır
                     (Bergmann ve Sams, 2008).
                 •   Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirme: Performans görevleri, öğrencilerin zihinsel becerilerini kullanarak
                           metinsel        boyutlaştırma      çalışmalardır.
                     Öğrencilere bu fırsatı sundukça zamanla yazma ve sunum süreçlerinde de yetkinleşeceklerdir.
                 •   Problem çözme becerisine katkı sağlama: Problem çözme becerisinin oluşumu ve gelişiminde öğrencilerin
                     çok sayıda ve farklı konu/derslerde alıştırma yapması gerekir. Performans çalışmaları bu süreci olumlu olarak
                     destekleyen önemli bir araçtır.
                 •   Planlı olma ve zamanı etkin yönetebilme becerisine katkı sağlama: Performans görevleri, öğrencilerin zaman



           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15