Page 10 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 10
1
BÖLÜM
şında öğretmenlerin öğrencilere verdiği sorumluluklardır. Yücel (2004) “Ödev, belli bir konu veya ünite ile ilgili olarak
öğrencilerden yapmaları istenen zihinsel veya bedensel çalışmalardır.” şeklinde ifade etmiştir. Türkoğlu ve arkadaşları
(2007) ise ödevi “Öğrencinin okul dışı zamanlarda okulda gördüğü yeni davranışları kazanmak ve pekiştirmek amacı
ile bireysel ya da grup olarak yaptığı çalışmalardır.” olarak tanımlamıştır. Ödev, genel olarak sınıf dışında yapılan
yazılı veya sözlü öğrencinin bilgi ve becerilerini pekiştirmeye, geliştirmeye yönelik öğrenme aktiviteleri olarak
tanımlanmaktayken, son yıllarda bu tanım daha ileriye taşınmış ve ödev bireysel öğrenme faaliyetleri temelinde
yapılan tanımlamalar ağırlık kazanmıştır.
Performans kelimesi Thorndike (1971) tarafından “bireyin bir işi yaparken gösterdiği çaba” şeklinde
tanımlanmaktadır. Performans görevi ise genel olarak öğrencilerin hayat boyu öğrenme stratejilerini geliştirerek
öğrenmeyi öğrenme faaliyetleri olarak tanımlanmaktadır (Xu, 2010; Xu & Yang, 2015; Hong et al., 2015). Eğitimde
kullanılan geleneksel ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarında öğrenme süreci yok sayılarak ‘‘ürün’’ (kazanılan bilgi
veya beceri), temelli olarak öğrenci değerlendirilmekteydi. Öğrencinin ürüne giden, öğrenme ve bilgiyi işleme
sürecindeki çabası maalesef ölçme ve değerlendirmede göz ardı edilmekteydi. Fakat öğrencinin etkin olarak yer
alması beklenen öğrenme sürecinde gösterdiği çaba, istek ve ilerleme düzeyinin de bireysel veya grup olarak takip
edilerek değerlendirilmesi vurgulanmaktadır (Janisch, 2007). Yapılandırıcı yaklaşımla beraber alternatif
değerlendirmede öğrencinin bu çabası yani ürüne giden süreci de değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Bu nedenle
ödev terimi yerine performans görevi veya performans çalışması terimleri tercih edilmektedir.
1.3 Performans Görevlerinin Amacı
Performans görevi genel olarak öğrencilere bir konu hakkında ön bilgi sahibi olmaları, sahip oldukları ön bilgilerle
öğrenmenin daha kolay hale gelmesi, yeni öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesi ve geliştirilmesi amacıyla verilmektedir.
Bu çalışmalarla öğrencilerde öğrenme kalıcılığının sağlanması hem de zihinsel ve fiziksel becerilerinin gelişiminin
desteklenerek yaşam boyu öğrenmenin gerçekleşmesi hedeflenmektedir (Güneş, 2014). Ayrıca bu çalışmalar, öğren-
cilerin ders saatleri dışında da okuldan kopmamasına yardımcı olmaktadır. Literatüre bakıldığında ödevin amaçları
şöyle özetlenebilir:
• Sorumluluk bilinci geliştirme: Öğrencilerin performans görevlerini zamanında ve kendi emekleriyle tamamla-
ması sorumluluk sahibi birey yetiştirilmesine olumlu katkılar sağlamaktadır.
• Olumlu tutum geliştirme: Öğrencilerin başarma duygusunu tatması ve yaptıkları performans çalışmalarıyla
aldıkları pozitif geri bildirimler, öğrencilerde okula ve derse karşı olumlu tutum geliştirilmesinde önemli rol
oynamaktadır.
• Öğrenmede kalıcılığı artırma: Öğrencinin öğrenilecek konuyu hem ders öncesi hem de ders sonrası çeşitli
performans çalışmalarıyla zenginleştirirse öğrenmede kalıcılığının artırılmasına olumlu katkı sunacaktır.
Ayrıca bu çalışmaların, günlük hayatla bağdaştırılması desteklenmedir. Bu çalışmalar öğrenciyi dünyayla
bağlantılı zihin aktivitelerine teşvik ederek öğrenmeyi anlamlı hâle getirerek daha kalıcı öğrenmelere fırsat
sağlayacaktır. Bu çalışmalar öğrenciyi ekstra zihin aktivitelerine teşvik ederek öğrenmeyi anlamlı hale getire-
rek daha kalıcı öğrenmelere fırsat sağlayacaktır.
• Öğrenmeyi kolaylaştırma: Kavram, konu veya problem hakkında ön hazırlık sağlamak üzere verilen perfor-
mans görevleri öğrencilerde hazırbulunuşluluk sağlayarak, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrenmenin daha kolay
gerçekleşmesi sürecine olumlu katkı sunacaktır. Ödevlerle öğrenilen ön bilgiler, öğrenilecek kavram ve konuyu
daha anlaşılır boyuta indirgeyerek öğrenciler tarafından öğrenmenin özünmesi sürecine de destek sunacaktır
(Bergmann ve Sams, 2008).
• Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini geliştirme: Performans görevleri, öğrencilerin zihinsel becerilerini kullanarak
metinsel boyutlaştırma çalışmalardır.
Öğrencilere bu fırsatı sundukça zamanla yazma ve sunum süreçlerinde de yetkinleşeceklerdir.
• Problem çözme becerisine katkı sağlama: Problem çözme becerisinin oluşumu ve gelişiminde öğrencilerin
çok sayıda ve farklı konu/derslerde alıştırma yapması gerekir. Performans çalışmaları bu süreci olumlu olarak
destekleyen önemli bir araçtır.
• Planlı olma ve zamanı etkin yönetebilme becerisine katkı sağlama: Performans görevleri, öğrencilerin zaman
10