Page 11 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 11
1
BÖLÜM
yönetimi yapmasında ve planlı olma alışkanlıklarının kazanılmasında önemli rol oynamaktadır. Öğrenciler hem
bireysel hem takım çalışması ile doğru planlama yapma sürecini deneyimlemekte ve bu da becerilerinin geli-
şiminede katkı sunmaktadır.
• Çalışma alışkanlığına katkı sağlama: Çalışma alışkanlığının kazanılması yaşam boyu öğrenmeyi destekleyen
önemli bir unsurdur. Küçükahmet (1998) “Ödevler, öğrencilerin çalışma alışkanlıklarının önemli göstergeleridir.
Zamanında ve titiz bir biçimde ödev hazırlayan öğrenciyle baştan savma ödev hazırlayan ya da hiç ödev
hazırlamayan öğrencinin çalışma tutum ve alışkanlıklarının farklı olduğu kesindir.” şeklinde belirtmiştir. Perfor-
mans görevlerini zamanında ve özenli yapmaya teşvik etmek, öğrencilere çalışma alışkanlığı da kazandıracaktır.
• Öğrenme göstergesi: Öğrenciler performans görevleriyle kendi öğrenmelerini ya da öğrenmemelerini
yansıtırlar. Performans görevleriyle, kavram yanılgıları ve öğrenme hataları bu süreçte öğretmen tarafından
kolaylıkla tespit edilerek gerekli önlemler alınabilir.
1.4 Türkiye’de Performans Görevi Politikası
Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin Tanımlamalar bölümü 4. Maddenin s fıkrasında perfor-
mans görevi:
‘‘Ders programında öngörülen eleştirel düşünme, problem çözme, okuduğunu anlama, yaratıcılığını kullanma ve
araştırma sonucu elde edilen kazanımların yazılı, sözlü ve/veya uygulamalı olarak paylaşılmasına yönelik ders
öğretmeninin gözetiminde yapılan bireysel veya grup çalışmasıdır.’’
şeklinde tanımlanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği’nde ise per-
formans görevi doğrudan tanımlanmamıştır (MEB, 2013). Öğrencinin başarı değerlendirilmesi ise 20. Madde 2. 3. ve
4. fıkrasında:
“(2) İlkokul 1, 2 ve 3’üncü sınıflarda öğrencilerin başarısı; gelişim düzeyleri dikkate alınarak öğretmen rehberliğinde
gerçekleştirilen ders etkinliklerine katılımları ile öğretim programlarında belirtilen ölçme ve değerlendirme
ilkelerine göre tespit edilir. Karnede “çok iyi”, “iyi” ve “geliştirilmeli” şeklinde gösterilir.
(3) İlkokul 4’üncü sınıfta öğrenci başarısı; sınavlar ile ders etkinliklerine katılım çalışmalarından alınan puanlara
göre değerlendirilir.
(4) Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında öğrencilerin başarısı; sınavlar, ders etkinliklerine katılım ve varsa proje
çalışmalarından alınan puanlara göre değerlendirilir.’’
şeklinde belirtilmiştir. Performans çalışmalarının öğrenci başarısının değerlendirilmesinde kullanıldığı Ortaöğretim
Kurumları Yönetmeliği'nin ölçme ve değerlendirmenin genel esasları bölümünde Madde 43’ün b fıkrasında:
‘‘Öğrencilerin başarısı; öğretim programı öğrenme kazanımları esas alınarak dersin özelliğine göre yazılı sınavlar,
uygulamalı sınavlar, performans çalışmaları ve projeler ile işletmelerde beceri eğitiminde/stajda alınan puanlara
göre tespit edilir.’’
olarak ifade edilmiştir. İlköğretim öğrencilerinin başarısının değerlendirilmesine bakıldığında ise Okul Öncesi Eğitim
ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, ölçme ve değerlendirmenin genel esasları bölümünde Madde 20’nin 2, 3 ve 4.
fıkrasında:
‘‘(2) İlkokul 1, 2 ve 3’üncü sınıflarda öğrencilerin başarısı; gelişim düzeyleri dikkate alınarak öğretmen rehberli-
ğinde gerçekleştirilen ders etkinliklerine katılımları ile öğretim programlarında belirtilen ölçme ve değerlendirme
ilkelerine göre tespit edilir. Karnede “çok iyi”, “iyi” ve “geliştirilmeli” şeklinde gösterilir.
(3) İlkokul 4’üncü sınıfta öğrenci başarısı; sınavlar ile ders etkinliklerine katılım çalışmalarından alınan puanlara
göre değerlendirilir.
(4) Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında öğrencilerin başarısı; sınavlar, ders etkinliklerine katılım ve varsa proje
çalışmalarından alınan puanlara göre değerlendirilir.’’
olarak belirtilmiştir.
11