Page 16 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 16

1
                                                 BÖLÜM




               Bu kapsamda performans çalışması anlayışımızı değiştirerek daha eğlenceli, öğrenmeye motive edici, merak uyan-
               dırıcı kavram ve bilgileri pekiştirici ödevlere odaklanmalıyız. Ayrıca öğrenmeye hazırbulunuşluk sağlayacak, günlük
               hayatla bağdaştırabilecek ve öğrenirken de sorgulamaya, araştırmaya, eleştirmeye teşvik edici ödevleri öğrenci-
               lerimize vermeliyiz. Dahası ödev verirken Çin örneğini hatırlayarak, öğrenciler üzerine aşırı yüklememeye de özen
               göstermeliyiz.  Çok  sayıda  verilen  ödevlerin  öğrencilerin  derslere  olan  ilgisini  azalttığı  ve  çalışma  alışkanlığı
               oluşumuna ket vurduğuda unutulmamalıdır.


                   1.5.4  Okullarda Bulunan Çalışma Odaları
               PISA 2018 yılından itibaren performans görevi yapma sürelerini veri olarak toplamak yerine, okuma ve performans
               görevlerinin üzerinde çalışabileceği okul içerisinde bir çalışma odasının tahsis edilip edilmediği hakkında veri top-
               lamaya başlamıştır. OECD (2018)’e göre ortalama her 4 öğrenciden 3’ünün okulunda ödevini yapabileceği çalışma
               odası olanağına sahip olduğu belirlenmiştir. Özellikle Kanada, Fransa, Japonya, Singapur, İsveç ve Birleşik Krallık’ta
               bulunan 10 öğrenciden 9’u çalışma odasından yararlanmaktadır. Çalışma odasının en az olduğu ülkeler (10 öğrenciden
               4 öğrenci) ise Arnavutluk, Arjantin, Ürdün, Kosova, Lübnan, Birleşik Arap Emirlikleri ve Vietnam olarak belirlenmiştir.
               Ayrıca OECD okullardaki çalışma odası sayıları açısından 2015 ile 2018 arasındaki farkı kıyaslamış ve çalışma oda sayısı
               artan 20 ülkede PISA puanlarının da ortalama %3 oranında artığını tespit etmiştir. Bu artışın en yüksek olduğu (%10)
               ülkeler arasında başta ülkemiz olmak üzere Finlandiya, İzlanda. Meksika, Norveç ve Katar bulunmaktadır.

               Söz konusu çalışmada, ders sonrası öğretmen desteği de araştırılmıştır. Genel olarak okuldan sonra destekleme kur-
               su sunan avantajlı okullardaki öğrenciler puanlarını, destekleme kursu sunan dezavantajlı okullardaki öğrencilere
               göre 13 puana kadar artırdığı belirtilmektedir. Fakat 22 ülkeden 7 ülkede ise bu farkın dezavantajlı okullar lehine
               arttığı görülmüştür. Bu ülkeler arasında Türkiye, Belçika, Kolombiya, Çek Cumhuriyeti ve İsviçre yer almaktadır. Bu
               rapor gösteriyor ki performans çalışmalarını yapmaları için öğrencilerin kullanıma sunulan çalışma odaları öğrenci
               başarısını artırmada özellikle ülkemizdeki dezavantajlı okullarımızın başarısını artırmada önemli bir role sahiptir. Bu
               nedenle çalışma odalarımızın sayısını artırıcı yönde çaba göstermeliyiz.

               Tablo 1’de 2021-2022 eğitim öğretim yılına ait Anadolu, fen ve sosyal Bilimler liselerimizin toplam okul sayıları, çalışma
               odası bulunan okul sayıları ve toplam çalışma odası sayısı yer almaktadır. Tabloya göre toplam okul sayısına göre en
               çok çalışma odası bulunduran okul türü fen lisesi en az çalışma odası bulunduran okul türü ise Anadolu lisesidir. Ça-
               lışma odası bulunduran okullarda ise çalışma odası sayısının yoğunluğu en fazla olan lise türü ise sosyal bilimler lisesi,
               yoğunluğun en az olduğu lise türü ise fen lisesidir.

               Tablo 1. 2021-2022 Eğitim Öğretim Yılı Okul Türlerine Göre Çalışma Oda Sayıları






























           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21