Page 17 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 17
BÖLÜM 2
2.1 Performans Görevlerinde Dikkat Edilecek Noktalar
2.1.1 Öğrencilerde Zaman Yönetimi Bilincinin Oluşturulması
Öğrencilere verilen performans görev türüne göre zaman ayarlanmasına dikkat edilmelidir (bkz. Performans Görevi
Türleri). Örneğin araştırmaya dayalı performans çalışmaları verilirken hafta sonunun seçilmesi öğrenci için ekstra zaman
ihtiyacından dolayı kolaylık sağlayabilir. Öğrenci verilen performans çalışma tamamlama sürecini adımlaştırmalı ve
bu süreç öğretmen iş birliği içerisinde kararlaştırılmalıdır. Ayrıca bu süreç içerisinde öğrencinin performans görevini
tamamlama süreci de gözlemlenmelidir. Bu uygulama öğrencilerde “son gün ödev yapma” alışkanlığının
değişmesinde temel rol oynayacaktır. Ayrıca hazırlanan performans çalışmasının niteliğini de artıracaktır. Zaman
yönetiminin nasıl kullanacağının öğretilmesi performans görevi aracılığıyla öğrencileri hem çalışma hem de özel
hayata hazırlayacaktır.
2.1.2 Öğrencilerde Özgünlük Bilincinin Oluşturulması
Performans çalışmalarında özgünlük kavramının özümlenmesi öğrenciyi konu üzerinde düşünmeye, araştırmaya ve
sorgulamaya yönlendireceğinden yeni ve orijinal fikirler ortaya çıkacaktır. “Kopyala-yapıştır” ve kaynak
göstermeden kullanılan yazıların, fikirlerin, şema ve resimlerin ödevlerde kullanılmaması bu durumun hırsızlıktan
farkının olmadığının okullarda anlatılması ve öğretmenler tarafından kontrol edilmesi gerekmektedir. Öğrencinin
bir başkasına ait bir çalışmayı veya fikri kaynak göstermeden kendine aitmiş gibi kullanması intihal olarak kabul
edilmektedir. Araştırma neticesinde ulaşılan yazıların ve referansların nasıl verileceği öğrencilere öğretilmelidir.
Örneğin, internetten ya da yazılı bir kaynaktan alınan bir çalışmanın bazı kelimelerinin değiştirilmesinin, daha küçük
bir paragrafa dönüştürülmesinin de intihal olduğunun açıklanması veya bir çalışmadan grafik, tablo, resim, ses ve
videonun referans gösterilmeden kullanılmasının intihal olduğu öğrenciye anlatılmalıdır. Bu kapsamda öğrencilerin
özgüvenlerinin geliştirilmesine yoğunlaşarak özgün fikirlerin ortaya çıkarılma süreci de desteklenmelidir. Konu
üzerinde araştırma yapılırken o konu hakkında birbirinden farklı görüşlerin incelenmesinin kendi özgün düşünce
ve fikirlerini üretmesine katkı sunacağı bilinciyle öğrenciler güdülenmelidir. Bu süreçte öğrencilerin özgüvenlerinin
desteklenmesiyle beraber özgün ve doğru kaynak kullanımı yapılmış çalışmalar ortaya çıkacaktır.
2.1.3 Performans Görevlerinde Yönerge Takip Farkındalığının Sağlanması
Performans görev yönergesini özellikle en az 2-3 haftalık bir zaman dilimini kapsayacak çalışmalarda, çalışmanın
hangi kriterlerde değerlendirileceğini, öğrencinin bu çalışmayı yaparken nelere dikkat etmesi gerektiğini gösteren bir
kılavuz olarak tanımlayabiliriz. Ödev yönergeleri öğrencilere, daha anlaşılır, doğru, planlı, organize olarak perfor-
mans görevlerini tamamlarına yol göstererek daha şeffaf puanlama sürecine katkı sağlar. Öğrenciler bu yönergeyi
takip ederek daha nitelikli ödevler hazırlar ve kendi içerisinde öz değerlendirme basamaklarını da oluştururlar.
Öğrenciye performans çalışma yönergesinin en az bir gün önceden verilerek incelemesi için imkân sağlanmalıdır.
Ödev yönergelerinin anlaşılır olduğu ve öğrenci tarafında herhangi bir soru işareti olup olmadığı konuşulmalı ve
öğrenciden bu konuda teyit alınmalıdır.
2.1.4 Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Diğer Branş Öğretmenleri ve Aile İş
Birliği İçinde Çalışılması
Her öğrencinin farklı ilgi ve yeteneği vardır. Bu ilgi ve yeteneklerine göre ödevlerin bireyselleştirilerek öğrencilere
sunulması, öğrencilerin performans çalışmalarına bakışlarında olumlu tutumların oluşmasına yardımcı olabilir. Bu sü-
reçte, rehberlik ve psikolojik danışma biriminde çalışan öğretmenlerle iş birliği içinde çalışılarak öğrencilerin yetenek
ve ilgi alanları belirlenebilir. Bu sürecin başarıyla yürütülmesi öğrencinin yaptığı çalışmadan keyif almasını sağlaya-
rak onu çalışmaya motive eder ve neticede bireysel başarısını artırmasına da katkı sağlar. Aynı zamanda ödev yapma
17