Page 17 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 17

BÖLÜM 2



               2.1  Performans Görevlerinde Dikkat Edilecek Noktalar

                 2.1.1  Öğrencilerde Zaman Yönetimi Bilincinin Oluşturulması
            Öğrencilere verilen performans görev türüne göre zaman ayarlanmasına dikkat edilmelidir (bkz. Performans Görevi
            Türleri). Örneğin araştırmaya dayalı performans çalışmaları verilirken hafta sonunun seçilmesi öğrenci için ekstra zaman
            ihtiyacından dolayı kolaylık sağlayabilir.  Öğrenci verilen performans çalışma tamamlama sürecini adımlaştırmalı ve
            bu süreç öğretmen iş birliği içerisinde kararlaştırılmalıdır. Ayrıca bu süreç içerisinde öğrencinin performans görevini
            tamamlama  süreci  de  gözlemlenmelidir.  Bu  uygulama  öğrencilerde  “son  gün  ödev  yapma”  alışkanlığının
            değişmesinde  temel  rol  oynayacaktır.  Ayrıca  hazırlanan  performans  çalışmasının  niteliğini  de  artıracaktır.  Zaman
            yönetiminin  nasıl  kullanacağının  öğretilmesi  performans  görevi  aracılığıyla  öğrencileri  hem  çalışma  hem  de  özel
            hayata hazırlayacaktır.

                 2.1.2  Öğrencilerde Özgünlük Bilincinin Oluşturulması
            Performans çalışmalarında özgünlük kavramının özümlenmesi öğrenciyi konu üzerinde düşünmeye, araştırmaya ve
            sorgulamaya  yönlendireceğinden  yeni  ve  orijinal  fikirler  ortaya  çıkacaktır.  “Kopyala-yapıştır”  ve  kaynak
            göstermeden kullanılan yazıların, fikirlerin, şema ve resimlerin ödevlerde kullanılmaması bu durumun hırsızlıktan
            farkının olmadığının okullarda anlatılması ve öğretmenler tarafından kontrol edilmesi gerekmektedir. Öğrencinin
            bir  başkasına  ait  bir  çalışmayı  veya  fikri  kaynak  göstermeden  kendine  aitmiş  gibi  kullanması  intihal  olarak  kabul
            edilmektedir.  Araştırma  neticesinde  ulaşılan  yazıların  ve  referansların  nasıl  verileceği  öğrencilere  öğretilmelidir.
            Örneğin, internetten ya da yazılı bir kaynaktan alınan bir çalışmanın bazı kelimelerinin değiştirilmesinin, daha küçük
            bir paragrafa dönüştürülmesinin de intihal olduğunun açıklanması veya bir çalışmadan grafik, tablo, resim, ses ve
            videonun referans gösterilmeden kullanılmasının intihal olduğu öğrenciye anlatılmalıdır. Bu kapsamda öğrencilerin
            özgüvenlerinin  geliştirilmesine  yoğunlaşarak  özgün  fikirlerin  ortaya  çıkarılma  süreci  de  desteklenmelidir.  Konu
            üzerinde araştırma yapılırken o konu hakkında birbirinden farklı görüşlerin incelenmesinin kendi özgün düşünce
            ve fikirlerini üretmesine katkı sunacağı bilinciyle öğrenciler güdülenmelidir. Bu süreçte öğrencilerin özgüvenlerinin
            desteklenmesiyle beraber özgün ve doğru kaynak kullanımı yapılmış çalışmalar ortaya çıkacaktır.


                 2.1.3  Performans Görevlerinde Yönerge Takip Farkındalığının Sağlanması

            Performans  görev  yönergesini  özellikle  en  az  2-3  haftalık  bir  zaman  dilimini  kapsayacak  çalışmalarda,  çalışmanın
            hangi kriterlerde değerlendirileceğini, öğrencinin bu çalışmayı yaparken nelere dikkat etmesi gerektiğini gösteren bir
            kılavuz  olarak  tanımlayabiliriz.  Ödev  yönergeleri  öğrencilere,  daha  anlaşılır,  doğru,  planlı,  organize  olarak  perfor-
            mans görevlerini tamamlarına yol göstererek daha şeffaf puanlama sürecine katkı sağlar. Öğrenciler bu yönergeyi
            takip  ederek  daha  nitelikli  ödevler  hazırlar  ve  kendi  içerisinde  öz  değerlendirme  basamaklarını  da  oluştururlar.
            Öğrenciye performans çalışma yönergesinin en az bir gün önceden verilerek incelemesi için imkân sağlanmalıdır.
            Ödev  yönergelerinin  anlaşılır  olduğu  ve  öğrenci  tarafında  herhangi  bir  soru  işareti  olup  olmadığı  konuşulmalı  ve
            öğrenciden bu konuda teyit alınmalıdır.

                 2.1.4 Rehberlik ve Psikolojik Danışma, Diğer Branş Öğretmenleri ve Aile İş
                       Birliği İçinde Çalışılması
            Her öğrencinin farklı ilgi ve yeteneği vardır. Bu ilgi ve yeteneklerine göre ödevlerin bireyselleştirilerek öğrencilere
            sunulması, öğrencilerin performans çalışmalarına bakışlarında olumlu tutumların oluşmasına yardımcı olabilir. Bu sü-
            reçte, rehberlik ve psikolojik danışma biriminde çalışan öğretmenlerle iş birliği içinde çalışılarak öğrencilerin yetenek
            ve ilgi alanları belirlenebilir. Bu sürecin başarıyla yürütülmesi öğrencinin yaptığı çalışmadan keyif almasını sağlaya-
            rak onu çalışmaya motive eder ve neticede bireysel başarısını artırmasına da katkı sağlar. Aynı zamanda ödev yapma


                                                                                                          17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22