Page 18 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 18

2
                                                 BÖLÜM




               sürecinde rehberlik ve danışma hizmetleri öğrencilere stresle başa çıkma, zaman yönetimi ve verimli ders çalışma
               teknikleri konularında da destek sunmalıdır. Özellikle öğrenciler uzun süreli strese maruz kaldıklarında karamsarlığa
               girerek performans çalışması yapmaktan ve ders çalışmaktan uzaklaşabilmektedirler. Rehberlik ve psikolojik danışma
               hizmetlerinden alınacak bu destekler üstünkörü olmamalı, izleme tabi tutulmalı okuldaki öğretmenlerle iş birliği içine
               girilerek öğrencilerin ‘performans çalışma tamamlama sürecine destek olunmalıdır.
               Bir diğer önemli nokta ise aile ile iş birliğine gidilmesidir. Performans çalışmalarını yapmak için öğrencinin evinde
               özel bir alanı olup olmadığı öğrenilmelidir. Eğer yoksa aileye bu durumun önemi hakkında bilgi verilip uygun çalış-
               ma ortamı oluşturmasına yardımcı olunmalıdır. Aileler performans çalışmasının detayları, teslim tarihi ve değer-
               lendirme ölçütleri hakkında bilgilendirilmelidir. Bu çalışmaların değerlendirme sonucu ve geri bildirimleri de aileye
               iletilmelidir.  Performans  çalışmalarını  tamamlama  sürecinde  öğrenciye  desteğini  sunması  gerektiği  belirtilmelidir.
               Fakat  bu  desteğin  öğrenci  yerine  birebir  çalışmayı  yapmak  olmadığı  da  vurgulanmalıdır.  Performans  çalışmasını
               zamanında ya da hiç yapmayan öğrencilerle ilgili mutlaka okulun rehberlik ve psikolojik danışma servisi yol gösterici
               olmalı ve aileye mutlaka destek sağlanmalıdır.


                    2.1.5  Bireyselleştirilmiş Performans Görevleri
               Günümüzde eğitim öğrenci odaklı yaklaşım üzerinden şekillenmektedir. Her öğrencinin aynı hızda ve aynı öğrenme
               metoduyla öğrenemeyeceği bilinciyle performans çalışmalarının öğrenciye göre tasarlanması performans görevi
               yapma sürecine olumlu destek sunabilir. Özellikle ödevini yapmaktan kaçınan ve sınıf içi katılım ve akademik per-
               formansı düşük öğrenciler için bireyselleştirilmiş performans görevi yaklaşımına ağırlık verilmelidir. Bu öğrenciler
               düzeylerine uygun bireyselleştirilmiş çalışmalarla başarma duygusunu tattıkça ve aldıkları ağırlıklı pozitif öğretmen
               dönütleri ile okuluna, öğretmenlerine ve derslere karşı olumlu tutumlar geliştirecektir. Bu kapsamda özellikle bu de-
               zavantajlı öğrencileri perfomans çalışması yapmaya motive edecek, merak uyandıracak ilgi alanına göre düzenlenmiş
               çalışmalara daha da önem verilmelidir.
               Prof.  Dr.  Cooper  2006’da  yaptığı  meta-analizde  ödevin  okul  başarısı
               ile  pozitif  korelasyonun  özellikle  7.  ve  12.  sınıflar  arasında  1.  ve  6.
               sınıflar  arasına  göre  daha  büyük  olduğunu  tespit  etmiştir.  Özellikle
               ilköğretim  1.  kademesinde  öğrencilerde  henüz  çalışma  alışkanlığı
               tam  olarak  oluşmadığından  doğru  miktar  ve  sürede  verilecek
               ödevlerin öğrencilerin gelecek sınıflarda başarılarına katkı sunacağını
               savunmaktadır. İlköğretim 1. kademe için 2 saatte tamamlanacak bir
               performans  çalışması  ya  da  öğrenci/sınıf  düzeyiyle  örtüşmeyecek  bir
               performans  görevinin  verilmesi  öğrencilerin  performans  çalışmaları
               hakkında  olumsuz  tutum  oluşturmalarına  neden  olabilir.  Dr.  Cooper
               ödevi ilaçların doğru dozda verildiğinde olumlu etkilerinin göstermesi-
               yle bağdaştırmaktadır. Örneğin, yüksek dozda alınan bir ilacın hastanın ölümüne sebep olabileceği gibi düşük miktarda
               alınan bir ilacın bu sefer de hastanın iyileşmesi için bir etkisi olmayacaktır. İlaç doğru doz ve sürede alınması halinde
               hastalığın iyileşmesine katkı sağlamaktadır. Bu nedenle performans çalışmalarının zorluk dereceleri sınıf/öğrenci sevi-
               yelerine uygun olacak şekilde düzenlenmelidir.

                    2.1.6  Günlük Hayatla İlişkilendirme
               Performans görevleri öğrencilerin derste öğrendiklerini gündelik hayatlarında uygulayabileceği, ezberden ve salt
               tekrardan uzak olarak tasarlanmalıdır. Öğrenciler günlük hayattaki bir olayı, durumu, düşünceyi bu görevler ile ele
               alırsa daha kolay araştırma, analiz ve sorgulama yapabilirler. Böylece öğrenmeleri de daha anlamlı ve kalıcı olur.
               Derslerin ve performans görevlerinin günlük hayattan uzak olduğu veya öğrenilecek bilgilerin gündelik hayatta ne işe
               yarayacağı yargısı öğrencileri hem okul hem de derslerle ilgili negatif tutum ve düşüncelere itebilir. Günlük hayatla
               bağdaştıracağı bir performans çalışması öğrenciyi bu yargılardan uzak tutarak öğrenci-okul bağını güçlendirir. Ayrıca bu
               edindikleri deneyimler öğrencilerin hayat boyu öğrenme sürecine de olumlu katkılar sunacaktır.



           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23