Page 18 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 18
2
BÖLÜM
sürecinde rehberlik ve danışma hizmetleri öğrencilere stresle başa çıkma, zaman yönetimi ve verimli ders çalışma
teknikleri konularında da destek sunmalıdır. Özellikle öğrenciler uzun süreli strese maruz kaldıklarında karamsarlığa
girerek performans çalışması yapmaktan ve ders çalışmaktan uzaklaşabilmektedirler. Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinden alınacak bu destekler üstünkörü olmamalı, izleme tabi tutulmalı okuldaki öğretmenlerle iş birliği içine
girilerek öğrencilerin ‘performans çalışma tamamlama sürecine destek olunmalıdır.
Bir diğer önemli nokta ise aile ile iş birliğine gidilmesidir. Performans çalışmalarını yapmak için öğrencinin evinde
özel bir alanı olup olmadığı öğrenilmelidir. Eğer yoksa aileye bu durumun önemi hakkında bilgi verilip uygun çalış-
ma ortamı oluşturmasına yardımcı olunmalıdır. Aileler performans çalışmasının detayları, teslim tarihi ve değer-
lendirme ölçütleri hakkında bilgilendirilmelidir. Bu çalışmaların değerlendirme sonucu ve geri bildirimleri de aileye
iletilmelidir. Performans çalışmalarını tamamlama sürecinde öğrenciye desteğini sunması gerektiği belirtilmelidir.
Fakat bu desteğin öğrenci yerine birebir çalışmayı yapmak olmadığı da vurgulanmalıdır. Performans çalışmasını
zamanında ya da hiç yapmayan öğrencilerle ilgili mutlaka okulun rehberlik ve psikolojik danışma servisi yol gösterici
olmalı ve aileye mutlaka destek sağlanmalıdır.
2.1.5 Bireyselleştirilmiş Performans Görevleri
Günümüzde eğitim öğrenci odaklı yaklaşım üzerinden şekillenmektedir. Her öğrencinin aynı hızda ve aynı öğrenme
metoduyla öğrenemeyeceği bilinciyle performans çalışmalarının öğrenciye göre tasarlanması performans görevi
yapma sürecine olumlu destek sunabilir. Özellikle ödevini yapmaktan kaçınan ve sınıf içi katılım ve akademik per-
formansı düşük öğrenciler için bireyselleştirilmiş performans görevi yaklaşımına ağırlık verilmelidir. Bu öğrenciler
düzeylerine uygun bireyselleştirilmiş çalışmalarla başarma duygusunu tattıkça ve aldıkları ağırlıklı pozitif öğretmen
dönütleri ile okuluna, öğretmenlerine ve derslere karşı olumlu tutumlar geliştirecektir. Bu kapsamda özellikle bu de-
zavantajlı öğrencileri perfomans çalışması yapmaya motive edecek, merak uyandıracak ilgi alanına göre düzenlenmiş
çalışmalara daha da önem verilmelidir.
Prof. Dr. Cooper 2006’da yaptığı meta-analizde ödevin okul başarısı
ile pozitif korelasyonun özellikle 7. ve 12. sınıflar arasında 1. ve 6.
sınıflar arasına göre daha büyük olduğunu tespit etmiştir. Özellikle
ilköğretim 1. kademesinde öğrencilerde henüz çalışma alışkanlığı
tam olarak oluşmadığından doğru miktar ve sürede verilecek
ödevlerin öğrencilerin gelecek sınıflarda başarılarına katkı sunacağını
savunmaktadır. İlköğretim 1. kademe için 2 saatte tamamlanacak bir
performans çalışması ya da öğrenci/sınıf düzeyiyle örtüşmeyecek bir
performans görevinin verilmesi öğrencilerin performans çalışmaları
hakkında olumsuz tutum oluşturmalarına neden olabilir. Dr. Cooper
ödevi ilaçların doğru dozda verildiğinde olumlu etkilerinin göstermesi-
yle bağdaştırmaktadır. Örneğin, yüksek dozda alınan bir ilacın hastanın ölümüne sebep olabileceği gibi düşük miktarda
alınan bir ilacın bu sefer de hastanın iyileşmesi için bir etkisi olmayacaktır. İlaç doğru doz ve sürede alınması halinde
hastalığın iyileşmesine katkı sağlamaktadır. Bu nedenle performans çalışmalarının zorluk dereceleri sınıf/öğrenci sevi-
yelerine uygun olacak şekilde düzenlenmelidir.
2.1.6 Günlük Hayatla İlişkilendirme
Performans görevleri öğrencilerin derste öğrendiklerini gündelik hayatlarında uygulayabileceği, ezberden ve salt
tekrardan uzak olarak tasarlanmalıdır. Öğrenciler günlük hayattaki bir olayı, durumu, düşünceyi bu görevler ile ele
alırsa daha kolay araştırma, analiz ve sorgulama yapabilirler. Böylece öğrenmeleri de daha anlamlı ve kalıcı olur.
Derslerin ve performans görevlerinin günlük hayattan uzak olduğu veya öğrenilecek bilgilerin gündelik hayatta ne işe
yarayacağı yargısı öğrencileri hem okul hem de derslerle ilgili negatif tutum ve düşüncelere itebilir. Günlük hayatla
bağdaştıracağı bir performans çalışması öğrenciyi bu yargılardan uzak tutarak öğrenci-okul bağını güçlendirir. Ayrıca bu
edindikleri deneyimler öğrencilerin hayat boyu öğrenme sürecine de olumlu katkılar sunacaktır.
18