Page 19 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 19
2
BÖLÜM
2.1.7 Geri Bildirim
Arıkan (2017) yaptığı araştırmada öğretmenlerin %67’sinin ödevleri düzenli olarak kontrol etmediğini, sadece %
41’inin ödevlerle ilgili sürekli olarak geri bildirim verdiğini, %31’inin ise ödevleri sınıfta tartıştıklarını tespit edilmiştir.
Geri bildirim bir performans görevinin en önemli yapı taşından biridir. Mutlaka her çalışma için geri bildirim
verilmeli ve bu geri bildirimin en kısa süre içerisinde öğrenci ile paylaşımı yapılmalıdır. Örneğin bir performans
çalışmasının tesliminden 3 hafta sonra verilecek bir geri bildirim öğrenci için pek de yararlı olmayacaktır. Öğrencinin
konuyu unutma veya bu çalışmaya olan ilgisini kaybetme ihtimali yükseleceğinden, öğretmen en kısa zaman dilimi
içerisinde geri bildirimi vermelidir.
Geri bildirimin yazılı olarak hazırlanması ve öğrenci ile bire bir bu hususların gözden geçirilmesi, öğrencinin bu
geri bildirimlerden maksimum şekilde fayda sağlamasına katkı sunacaktır. Ayrıca bu şekilde yapılacak bir çalışma
ödevden alınan puan konusunda öğrencinin kafasında oluşabilecek farklı olumsuz düşüncelerin de oluşmamasına
yardımcı olacaktır. Geri bildirimlerde öncelikle performans çalışması içerisinde genel olarak en olumlu yönü
vurgulanmalı daha sonra detaylarda yer alan diğer olumlu olabilecek kısımlardan bahsedilmelidir. Sözlü olarak da
sınıf içi ders anlatımlarında genel olarak öğrenciler tarafından tam ya da eksik anlaşıldığı tespit edilen noktaların
üzerinde durulmalıdır. Öğretmen, bu noktalar hakkında ileriye yönelik ek performans görevleri de öğrenme
eksikliklerinin giderilmesi amacıyla vermelidir.
2.2 Performans Görev Çeşitleri
Performans görevlerini genel olarak hazırlık, pekiştirme, düzeltme ve geliştirme olmak üzere 4 başlık altında sınıflan-
dırabiliriz (bkz. Tablo 2).
Tablo 2. Performans Görev Çeşitleri
Performans Görev Çeşidi Örnekler
• Ön Konu Araştırma
Derse Hazırlık Performans Görevi:
Öğrencilere gelecek derste öğrenilecek • Gözlem Yapma
bilgi ve kavramlar için yeterli ve doğru • Kitap, Makale, Metin, Resim ve Video İnceleme
hazırbulunuşluk sağlamak amacıyla • Problem Çözme
verilen çalışmalar
• Kitap, Makale veya Metin Okuma ve Özet Oluşturma
Pekiştirmeye Yönelik Performans Görevi: • Araştırma Yapma
Daha kalıcı öğrenmelerin oluşması için • Resim, Video İnceleme
verilen çalışmalar • Problem Çözme
• Kavram Haritaları
Geliştirmeye Yönelik Performans
Görevi: Öğrencilere öğrendikleri • Maket Hazırlama
bilgi ve becerilerini geliştirerek yeni • Poster Hazırlama
öğrenmelerde kullanabilmesi amacıyla • Araştırma ve Analiz Yaparak Sunum Yapma
verilen performans görevi
Düzeltmeye Yönelik Performans Görevi: • Sınıf İçi Münazara
Öğrenme eksikliklerinin giderilmesi ve • Video İzleme/Hazırlama
yanlış bilgilerin düzeltilmesi amacıyla • Sunum Yapma
verilen performans görevi
• Kitap, Metin, Makale İnceleme
Hazırlık performans görevlerini, öğrencileri gelecek derste ele alınacak bilgi, beceri, kavram ve konuya hazırlayarak
öğrenmeyi kolaylaştıracak ve hazırbulunuşluğa katkı sunacak çalışmalar olarak kabul edebiliriz. Pekiştirme perfor-
mans görevlerini, sınıf içi etkinliklere benzer etkinliklerle öğrenmelerin daha uzun vadede öğrenci belleğinde kalmasını
19