Page 12 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 12
1
BÖLÜM
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'ne göre performans ödevleri yazılı sınavlar gibi zamanında ilgili dersin
öğretmenine teslim edilmesi zorunludur. Zamanında sınava katılmayan öğrencilere uygulanan yaptırım performans
ödevlerine de uygulanacağı Madde 48’in 1. fıkrasında:
‘‘Sınavlara katılmayan, performans çalışmasını yerine getirmeyen veya projesini zamanında teslim etmeyen öğ-
rencilerden, özrünü 36’ncı maddenin yedinci fıkrasına göre belgelendirenlerin mazeret sınavı ilgili zümrenin belir-
leyeceği bir zamanda önceden duyurularak bir defaya mahsus yapılır.’’
şeklinde geçmektedir. Geçerli özrü olmayan öğrencilere ise Madde 48’in 4. fıkrasında:
‘‘Geçerli özrü olmadan sınava katılmayan, projesini vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyen öğ-
renciler ile kopya çekenlerin durumları puanla değerlendirilmez. Puan hanesine; sınava katılmayan, projesini
vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyenler için “G” ve kopya çekenler için “K” olarak belirtilir ve
aritmetik ortalamaya dâhil edilir.’’
olarak belirtilmiştir.
Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği' öğrencinin dersten performans çalışmasını
tamamlaması gerektiği 50. Madde 1. fıkrasında:
‘‘Öğrenciler okulların özelliklerine göre yazılı sınavların dışında proje ve performans çalışması ile topluma hizmet
etkinliklerine yönelik seminer, konferans ve benzeri çalışmalar yaparlar.Öğrenciler, her dönemde tüm derslerden
en az bir performans çalışması, her ders yılında en az bir dersten proje hazırlama görevini yerine getirirler.’’
şeklinde vurgulanmıştır. Aynı maddenin 7. fıkrasında ise performans çalışmasının puanla değerlendirileceği ifade
edilmiştir. Performans çalışmalarının değerlendirilmesinde kullanılacak ölçeklerin ise zümre ile kararlaştırılması
gerektiği 8. Madde de belirtilmiştir. Ayrıca değerlendirmenin boyutları:
‘‘Bunlardan birisi birinci fıkra kapsamında yapılan performans çalışmasına, diğeri ise öğrencinin derse hazırlık,
devam, aktif katılım ve örnek davranışlarına göre verilir. Zümre kararıyla performans çalışmasına dayalı olarak bir
performans puanı daha verilebilir.’’
olarak açıklanmıştır.
1.5 Dünyada Ödev
Literatürde performans görevi terimi yerine bilinen eski ismi ödev kelimesiyle karşılaşılmaktadır. Ülkelere göre ödev-
lere olan bakış açılarına bakıldığında bazı farklılıklar görülmektedir fakat genel eğilimle çoğu ülke ödevin eğitimde
kullanılmasını desteklemektedir. Ayrıca, Dünya genelinde ödevlerin öğrencinin eğitim öğrencinin eğitim hayatında
öğrenmeye olumlu katkılar sunduğu düşüncesi hâkimdir (Cooper, 2006; Marzano and Pickering, 2007; Rønning,
2010). Örneğin, İngiltere Hükümeti tarafından 1997’de yayımlanan ‘White Paper’ isimli raporda ödevin önemi
vurgulanmıştır. Amerika Birleşik Devletlerinde yapılan ‘No Child Left Behind’ reformunda da ödevin eğitimde olması
gerektiği vurgulanmıştır. Aynı şekilde Latin Amerika ülkelerinde de yapılan çalışmalarda, ödev, eğitimde olumlu
ilişkiler bağdaştırdığı düşüncesi ile destek görmektedir (Murillo, 2007; Murillo and Martinez-Garrido, 2013). Batılı
ülkelerde öğrencilerin öğrendikleri yeni bilgilerde pekiştirme sağladığı görüşü ağırlık kazandığından ödev
uygulamalarına önem verilmektedir (Cooper, 2007).
Ödev verme amaçlarına bakıldığında ise Batılı ülkelerde öğrenci becerilerinin geliştirilmesi ve derslerin anlaşılıp
anlaşılmadığını anlamak için ödevler verilmektedir (Cooper, 2007). Singapur’da yapılan ödev araştırmalarında ise
öğretmenlerin ödev vermesinin asıl amacının öğrencilerin kendi öğrenmelerinden sorumluluk almalarının sağlan-
ması olarak karşımıza çıkmaktadır (Kaur, 2010; Quigley, 2003). Çin’de yapılan araştırmalar da ise ödev verme ama-
cının öğrencilerine kendi eğitim hayatlarından sorumluluk almalarını sağlamaktan çok onları sınavlara hazırlamak
amacıyla verildiği vurgulanmaktadır (Shao & Gu, 2006; Xu, 2010; Zhang et al., 2005). Dahası bu araştırmalarda
Çin’de dünyaya kıyasla çok büyük bir ödev yükü ile öğrencilerin sorumlu tutulduğu belirtilmektedir. 2009’da yapılan
bir araştırmaya göre bu aşırı sınav stresinden dolayı yaklaşık ilköğretim öğrencilerinin %21’inde, lise öğrencilerinin
%32’sinde psikolojik sorunlarla mücadele ettiği tespit edilmiştir.
12