Page 12 - Performans Görevi ve Proje Çalışması Öğretmen Klavuz Kitabı
P. 12

1
                                                 BÖLÜM




               Ortaöğretim  Kurumları  Yönetmeliği'ne  göre  performans  ödevleri  yazılı  sınavlar  gibi  zamanında  ilgili  dersin
               öğretmenine teslim edilmesi zorunludur. Zamanında sınava katılmayan öğrencilere uygulanan yaptırım performans
               ödevlerine de uygulanacağı Madde 48’in 1. fıkrasında:
                   ‘‘Sınavlara katılmayan, performans çalışmasını yerine getirmeyen veya projesini zamanında teslim etmeyen öğ-
                   rencilerden, özrünü 36’ncı maddenin yedinci fıkrasına göre belgelendirenlerin mazeret sınavı ilgili zümrenin belir-
                   leyeceği bir zamanda önceden duyurularak bir defaya mahsus yapılır.’’
               şeklinde geçmektedir. Geçerli özrü olmayan öğrencilere ise Madde 48’in 4. fıkrasında:

                   ‘‘Geçerli özrü olmadan sınava katılmayan, projesini vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyen öğ-
                   renciler  ile  kopya  çekenlerin  durumları  puanla  değerlendirilmez.  Puan  hanesine;  sınava  katılmayan,  projesini
                   vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyenler için “G” ve kopya çekenler için “K” olarak belirtilir ve
                   aritmetik ortalamaya dâhil edilir.’’
               olarak belirtilmiştir.

               Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'    öğrencinin       dersten       performans çalışmasını
               tamamlaması gerektiği 50. Madde 1. fıkrasında:
                   ‘‘Öğrenciler okulların özelliklerine göre yazılı sınavların dışında proje ve performans çalışması ile topluma hizmet
                   etkinliklerine yönelik seminer, konferans ve benzeri çalışmalar yaparlar.Öğrenciler, her dönemde tüm derslerden
                   en az bir performans çalışması, her ders yılında en az bir dersten proje hazırlama görevini yerine getirirler.’’
               şeklinde vurgulanmıştır. Aynı maddenin 7. fıkrasında ise performans çalışmasının puanla değerlendirileceği ifade
               edilmiştir.  Performans çalışmalarının değerlendirilmesinde kullanılacak ölçeklerin ise zümre ile kararlaştırılması
               gerektiği 8. Madde de belirtilmiştir. Ayrıca değerlendirmenin boyutları:

                   ‘‘Bunlardan birisi birinci fıkra kapsamında yapılan performans çalışmasına, diğeri ise öğrencinin derse hazırlık,
                   devam, aktif katılım ve örnek davranışlarına göre verilir. Zümre kararıyla performans çalışmasına dayalı olarak bir
                   performans puanı daha verilebilir.’’
               olarak açıklanmıştır.


                1.5  Dünyada Ödev

               Literatürde performans görevi terimi yerine bilinen eski ismi ödev kelimesiyle karşılaşılmaktadır. Ülkelere göre ödev-
               lere olan bakış açılarına bakıldığında bazı farklılıklar görülmektedir fakat genel eğilimle çoğu ülke ödevin eğitimde
               kullanılmasını desteklemektedir. Ayrıca, Dünya genelinde ödevlerin öğrencinin eğitim öğrencinin eğitim hayatında
               öğrenmeye  olumlu  katkılar  sunduğu  düşüncesi  hâkimdir  (Cooper,  2006;  Marzano  and  Pickering,  2007;  Rønning,
               2010).  Örneğin,  İngiltere  Hükümeti  tarafından  1997’de  yayımlanan  ‘White  Paper’  isimli  raporda  ödevin  önemi
               vurgulanmıştır. Amerika Birleşik Devletlerinde yapılan ‘No Child Left Behind’ reformunda da ödevin eğitimde olması
               gerektiği  vurgulanmıştır.  Aynı  şekilde  Latin  Amerika  ülkelerinde  de  yapılan  çalışmalarda,  ödev,  eğitimde  olumlu
               ilişkiler bağdaştırdığı düşüncesi ile destek görmektedir (Murillo, 2007; Murillo and Martinez-Garrido, 2013). Batılı
               ülkelerde  öğrencilerin  öğrendikleri  yeni  bilgilerde  pekiştirme  sağladığı  görüşü  ağırlık  kazandığından  ödev
               uygulamalarına önem verilmektedir (Cooper, 2007).
               Ödev verme amaçlarına bakıldığında ise Batılı ülkelerde öğrenci becerilerinin geliştirilmesi ve derslerin anlaşılıp
               anlaşılmadığını anlamak için ödevler verilmektedir (Cooper, 2007). Singapur’da yapılan ödev araştırmalarında ise
               öğretmenlerin ödev vermesinin asıl amacının öğrencilerin kendi öğrenmelerinden sorumluluk almalarının sağlan-
               ması olarak karşımıza çıkmaktadır (Kaur, 2010; Quigley, 2003). Çin’de yapılan araştırmalar da ise ödev verme ama-
               cının öğrencilerine kendi eğitim hayatlarından sorumluluk almalarını sağlamaktan çok onları sınavlara hazırlamak
               amacıyla  verildiği  vurgulanmaktadır  (Shao  &  Gu,  2006;  Xu,  2010;  Zhang  et  al.,  2005).  Dahası  bu  araştırmalarda
               Çin’de dünyaya kıyasla çok büyük bir ödev yükü ile öğrencilerin sorumlu tutulduğu belirtilmektedir.  2009’da yapılan
               bir araştırmaya göre bu aşırı sınav stresinden dolayı yaklaşık ilköğretim öğrencilerinin %21’inde, lise öğrencilerinin
               %32’sinde psikolojik sorunlarla mücadele ettiği tespit edilmiştir.



            12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17