Page 58 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 58
FELSEFE SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 11
DERS FELSEFE
SINIF 10
ÜNİTE Felsefe ile Düşünme
KONU Felsefi Bir Görüşü veya Argümanı Sorgulama
KAZANIM 10.2.4. Felsefi bir görüşü veya argümanı sorgular.
Kazanım Açıklaması a) Bir konuşma veya bir metin seçilerek konuşmacının yahut yazarın ileri sürdüğü
görüş ve argümanların tespit edilmesi ve tartışılması sağlanır.
KAZANIMIN
BİLİŞSEL DÜZEYİ Değerlendirme
ÖNERİLEN SÜRE 30 Dakika
ÖLÇME ARACI Açık Uçlu Soru
ÖĞRENCİDEN Öğrencilerden;
BEKLENEN Verilen bir metinde yazarın ileri sürdüğü görüş veya argümanları tespit etmesi ve
tartışması beklenmektedir.
Öğrencilerden aşağıdaki olası cevaplara ulaşması beklenmektedir.
1. soru: Metinde tespit edilen görüşlerden her biri için 1 puan verilecektir.
Örnek:
- Özne her şeyi bilendir ama hiç kimse tarafından bilinmeyendir.
- Özne, bütün nesnelerin koşuludur, varlığı önceden kabul edilir vb.
2. soru: Metinde öne sürülen ve temel görüşü destekleyen önermelerin her biri için
1 puan verilecektir.
Örnek:
- Özne bütün nesnelerin koşuludur. Var olan ne varsa özne için vardır. Çünkü
bilginin nesnesi olmadığı sürece herkes bir öznedir.
- Kişinin gövdesi zaman ve mekân içindedir ve bir nesnedir, çokluk ve birlik içinde
değildir vb.
3. soru:
a) Metinde geçen görüş ve önermelerde kullanılan her bir kavram için 1, bu kav-
ramların anlamları için 2 puan verilecektir.
Örnek:
-“Özne her şeyi bilendir ama hiç kimse tarafından bilinmeyendir.” Görüşünde özne,
bilen, bilinmeyen kavramlarına başvurulmuştur. Bu kavramlardan özne filozofa
DEĞERLENDİRME göre, her şeyi bilen, hiç kimse tarafından bilinmeyendir ve dünyanın taşıyıcısıdır
vb.
b) Metinde bilgi ve dil hataları içermediğine vurgu yapan her açıklama için 1 puan
verilecektir.
Örnek:
- Metinde bilgi ve dil hatalarına rastlanmamaktadır. Filozof, kavramlara yüklediği
anlamları açıklamıştır.
4. soru: Filozofun düşüncelerinin sağlam ve ikna edici olduğuna değinen tüm açık-
lamalar için 1 puan verilecektir.
Örnek:
Özne nesnenin, var olanların, tüm fenomenlerin koşuludur. Bu nedenle tasarım
olarak dünyanın zorunlu ve ayrılmaz iki yarısı özne ve nesnedir. Özne, zaman
ve mekân dışı olduğu için bölünmemiştir. “Tasarım olarak dünyanın öteki yarısı
öznedir. O, uzamla zamanda değildir, çünkü özne, algılayan her varlıkta bütündür,
bölünmemiştir.” olarak kurgulanmıştır. Özne yok olursa dünya da olmaz. Bu ikisi
birbirinden ayrılmaz. Filozof, dünyanın ve varlıkların anlamını özneye bağlamış ve
bu argümanını gövdenin nesne olmasıyla nesnelerin uyduğu yasalara uyan ama
öznenin bu yasalara uymayan bir yapıda olduğunu açıklayarak sağlamlaştırmaya
çalışmıştır. Bu da filozofun argümanında bizi ikna etmeye çalıştığını göstermektedir.
Değerlendirme sonuçları dikkate alınarak felsefi bir görüşü veya argümanı sorgu-
lama ile ilgili öğrencinin öğrenme eksikliklerini gidermeye yönelik felsefi metinlerle
çalışmalar yapılması önerilir. Özellikle metinde yer alan felsefi kavramı bulmaları,
GERİ BİLDİRİM
felsefe soruları oluşturmaları önerilir. İlgi duydukları filozofların metinlerini bulmala-
rı; basitten karmaşığa doğru adım adım görüş ve argümanları tespit etmeleri sağ-
58 lanabilir.