Page 11 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 11

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                                                                       Biçimlendirici   değerlendirmenin   amacı
                    Biçimlendirici  değerlendirmenin                   öğrencilerin neleri bilip bilmediklerine ilişkin
                                                                       bir anlayış kazanmak ile öğretim ve öğrenme
                  amacı  öğrencilerin  neleri  bilip                   süreçlerine geri bildirim sunmak olduğundan

                  bilmediklerine  ilişkin  bir  anlayış                öğretmenler  tarafından  yürütülen  sınıf  içi
                                                                       gözlem ve sınıf içi tartışma uygulamalarının
                  kazanmak ile öğretim ve öğrenme                      bu kapsamda önemli bir yeri vardır (Boston,
                                                                       2002).  Öğretmenlerin,  soru  sorma  ve  sınıf
                  süreçlerine geri bildirim sunmaktır.                 içi  tartışma  olanaklarını  öğrencilerin  bilgi

                                                                       ve  anlayışını  geliştirmek  için  kullanmaları
                önerilmektedir.  Yalnız  bir  taraftan  da  öğretmenlerin  basit  ve  olgusal  sorulardan  ziyade  yansıtıcı  sorular
                sormaları ve öğrencilere cevaplarını sunması için yeterli zaman vermeleri önerilmektedir. Bu kapsamda
                aşağıdaki stratejiler önerilmektedir (Boston, 2002):


                  •  Bir  soru  veya  konu  hakkında  öğrencilerin  çift  olarak  veya  küçük  gruplar  hâlinde  tartışmalarını  sağlayınız
                    ve gruptan bir temsilcinin sınıfın tamamıyla grubun düşüncelerini paylaşmalarını isteyiniz.
                  •  Bir soruya birkaç olası cevap sununuz ve öğrencilerin bu olası cevapları oylamasını isteyiniz.
                  •  Bütün öğrencilerin bir cevap yazmasını isteyiniz ve daha sonra seçilen birkaç cevabı yüksek sesle
                    okuyunuz.
                  •  Daha az sayıda ve uzun testler yerine daha çok sayıda ve kısa testler uygulayınız.
                  •  Öğrencilerin yeni edindikleri bilgi ve becerileri en geç bir hafta içerisinde değerlendiriniz.
                  •  Biçimlendirici değerlendirme kapsamında  portfolyo gibi değerlendirme yaklaşımlarını kullanmaya gay-
                    ret ediniz.



                     1.3. Sınıf İçi Değerlendirmede Kullanılan Ölçme Araçları




                 Öğretmenler  sınıf içi  değerlendirmede  genellikle  başarı testlerini kullanmaktadır. Ancak  başarı testleri  ile
                 öğrencilerin üst düzey zihinsel özelliklerini ölçmek güçtür. Bu nedenle öğretmenlerin başarı testlerine ek
                 olarak alternatif ölçme araçlarını ve yaklaşımlarını kullanmalarının önemli olduğu düşünülmektedir. Alternatif
                 ölçme  araçları genel  olarak gözlem  formları,  performans  ve proje ödevleri  olarak düşünülebilir  (Ebel  ve
                 Frisbie, 1991; Popham, 2017).


                 Sınıf içi değerlendirme kapsamında çok sayıda ölçme aracı kullanılmaktadır.  Ölçme  araçları  genel  olarak
                 seçmeye dayalı ölçme araçları ve yapılandırmaya dayalı ölçme araçları olarak ikiye ayrılmaktadır.
                 Seçmeye dayalı ölçme araçları, sınıf içi değerlendirme kapsamında sıklıkla kullanılmaktadır ve bu
                 ölçme araçlarında öğrencilere bir madde köküne ek olarak öğrencilerin seçebilecekleri seçenek takımı
                 sunulmaktadır. Seçenek takımında doğru cevaba ek olarak çeldiriciler yer almaktadır ve öğrencilerin
                 seçenekler  arasından  doğru  cevabı  seçmeleri beklenmektedir.  Seçmeye  dayalı  maddelerin  yalnızca  alt
                 düzey zihinsel özellikleri ölçtüğüne ilişkin genel bir kanı olsa da yaratıcı öğretmenler tarafından üst düzey
                 zihinsel özellikleri ölçen seçmeye dayalı maddeler oluşturulabilmektedir. Seçmeye dayalı maddeler de kendi
                 içinde  çoktan seçmeli ve  eşleştirmeli maddeler olarak ikiye ayrılabilir (Popham, 2017).  Yapılandırmaya
                 dayalı ölçme araçları, öğrencilerin kendilerine sunulan göreve veya soruya yönelik cevaplarını kendilerinin
                 oluşturmalarına, düşüncelerini organize etmelerine ve sunmalarına olanak sağlayan ölçme araçlarıdır.
                 Seçmeli  maddelerin  hazırlanması zor,  puanlanması  kolay ve  etkili iken  yapılandırmaya dayalı  maddelerin
                 hazırlanması kolay, puanlanması ise oldukça güçtür.  Yapılandırmaya dayalı maddeler genel olarak  kısa
                 cevaplı maddeler  ve  uzun cevaplı maddeler (kompozisyon tipi maddeler) olarak ikiye ayrılır (Popham, 2017).
                 Bu iki tür ölçme aracına ek olarak öğrencilerin üst düzey zihinsel özelliklerinin ölçülmesinde performans
                 görevleri, proje ödevleri ve portfolyolar kullanılmaktadır.  Ölçme  ve  değerlendirmenin  temel  ilkelerinden
                 biri  olan  ölçme  araçlarında  çeşitlilik  ilkesinin  sağlanması  ve  bütüncül  değerlendirmeye  olanak
                 sağlaması bakımından bahsi geçen ölçme araçlarının hepsinin sınıf içi değerlendirme kapsamında
                 kullanılmasının uygun olduğu düşünülmektedir.
                                                                                                              11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16