Page 12 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 12

İNGİLİZCE           SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME




              Sınıf içi değerlendirme kapsamında kullanılan ölçme araçlarına dayalı yapılan başka bir sınıflamaya
              göre ise ölçme değerlendirme ikiye ayrılmaktadır. Bunlar geleneksel ve alternatif (tamamlayıcı) ölçme
              değerlendirmedir.  Geleneksel  ölçme  değerlendirme,  hem  ölçme  aracının  hem  de  uygulama  süreçlerinin
              standardize edildiği ve karşılaştırılabilir sonuçlar elde edebilmek için hep aynı biçimde uygulanan ve
              puanlanan testlerden oluşmaktadır. Geleneksel ölçme değerlendirme kapsamında;  çoktan seçmeli sorular,
              kısa cevaplı sorular, doğru-yanlış soruları, eşleştirme soruları ve açık uçlu sorular kullanılmaktadır.

                                                                     Kutlu (2006)’ya göre geleneksel ölçme
                Alternatif  ölçme  değerlendirme                     değerlendirme  öğrencilerin  problem  çözme,

                araçları  kullanılarak  öğrencilerin                 eleştirel düşünme, araştırma yapma ve
                                                                     yaratıcı düşünme gibi üst düzey zihinsel
                üst  düzey  zihinsel  özelliklere                    özelliklerini ölçmede yetersiz kalmaktadır.
                ulaşma  düzeyleri  belirlenebilir.                   Bu nedenle öğrencilerin üst düzey zihinsel
                                                                     özelliklere  ulaşmada ne düzeyde olduğunu
                                                                     belirlemek  amacıyla   alternatif  ölçme
                                                                     değerlendirme araçlarının kullanılmasının
              uygun olacağı düşünülmektedir.  Tablo 2’de geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yöntemleri
              sunulmakta, tabloyu takip eden kısımda ise geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin
              detaylarına yer verilmektedir (Aksu, 2013; MEB, 2020).

              Tablo 2. Geleneksel ve Alternatif (Tamamlayıcı-Otantik) Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


                         Geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleri   Alternatif (tamamlayıcı) ölçme değerlendirme yöntemleri
                    •  Çoktan seçmeli sorular                    •  Performans görevi
                    •  Kısa cevaplı sorular                      •  Öğrenci ürün dosyası (portfolyo)

                    •  Doğru yanlış soruları                     •  Kavram haritası
                    •  Eşleştirme soruları                       •  Yapılandırılmış grid
                    •  Açık uçlu sorular                         •  Tanılayıcı dallanmış ağaç
                                                                 •  Kelime ilişkilendirme testi
                                                                 •  Proje
                                                                 •  Poster
                                                                 •  Öz değerlendirme

                                                                 •  Akran ve / veya grup değerlendirmesi
              Yukarıda bahsedilen alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden  performans görevi, portfolyo, poster
              ve projelerin değerlendirilmesinde aşağıdaki puanlama araçları kullanılabilir:


                •  Kontrol listesi
                •  Dereceleme ölçeği
                •  Dereceli puanlama anahtarı


              1.3.1. Geleneksel Ölçme Değerlendirme Yöntemleri
              1) Çoktan Seçmeli Sorular
                Bir sorunun cevabının, öğrenciye sunulan seçenekler arasından seçilerek belirlenmesini gerektiren sorulara
                seçmeli sorular denir. Seçenek sayısı ikiden fazla olduğunda ise bu tür sorular çoktan seçmeli sorular olarak
                adlandırılır. Çoktan seçmeli sorularda öğrenciden beklenen, soru kökünü okuyup sorunun cevabını düşünmesi
                ve bulduğu cevabı seçip işaretlemesidir. Çoktan seçmeli sorular zaman kazandırdığından ve ekonomik
                olduğundan eğitimde en yaygın kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri arasındadır.



        12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17