Page 17 - İngilizce Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 17

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI




                2) Dereceleme Ölçeği
                  Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin,
                  işlemlerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek      Hatırlatma
                  için kullanılan araçlardır.                                 Performans dereceleri
                  Dereceleme ölçekleri öğrencinin performansına not vermek    belirlenirken rakam değerleri
                  amacıyla da kullanılabilmektedir. Ancak performans hakkında   (4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
                  ayrıntılı bilgi sağlamamaktadırlar bu nedenle performansa dayalı
                  değerlendirme yapabilmek için performans görevlerinin analitik   performans tanımlayıcıları
                  dereceli  puanlama  anahtarı  kullanılarak  değerlendirilmesi  da (mükemmel, iyi, orta,
                  tavsiye edilmektedir.                                       geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
                  Dereceleme  ölçeğinin  hazırlanmasına  görevin  içeriğini  de  dikkate
                  almak kaydıyla beklenen performansta belirtilen hususlar ele
                  alınarak ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.



                3) Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
                  Dereceli puanlama anahtarı; öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
                  bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
                  Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
                  Dereceli puanlama  anahtarlarında  performansın gerçekleşebileceği farklı nitelik  düzeyleri belirtilmekte
                  ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
                  anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da
                  düşük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş
                  olurlar. Dereceli puanlama anahtarı;  bütüncül puanlama anahtarı ve analitik puanlama anahtarı olarak
                  ikiye ayrılır.





                                                   Dereceli Puanlama Anahtarı



                           Bütüncül Puanlama Anahtarı                     Analitik Puanlama Anahtarı


                          Öğretmenin  genel süreci veya                   Performans   veya    ürünün
                          ürünü bir bütün olarak ele                      parçalarının   ayrı     ayrı
                          alıp   parçalarına  ayırmadan                   puanlanması  daha sonra da
                          puanlaması esastır.                             bu ayrı ayrı verilen puanların
                                                                          toplanarak  toplam    puanın
                                                                          hesaplanması esastır.



                1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim

                  Biçimlendirici değerlendirme kapsamında  öğrencilere verilen  geri bildirim, öğrencilerin  mevcut bilgi ve
                  becerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına
                  yardımcı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan
                  bilgiye  ek olarak öğrenme  eksikliklerini  kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler
                  yapabileceklerine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan
                  geri bildirim, bütün öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB,
                  2020; Popham, 2017). Geri  bildirim  genel  olarak  öğretmenler  tarafından  sunulurken  öğrenciler  de
                  biçimlendirici  değerlendirme  kapsamında  öz  ve  akran  değerlendirme  aracılığıyla  önemli  bir  rol
                  oynarlar.                                                                                   17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22