Page 160 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 160

TARİH          SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME




              SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 1



          DERS                     T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK

          SINIF                    12
          ÜNİTE                    20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya

          KONU                     Fikir Hayatını Etkileyen Yazarlar ve Düşünürler
          KAZANIM                  12.1.1. Mustafa Kemal’in Birinci Dünya Savaşı’na kadarki eğitim ve askerlik
                                   hayatını içinde bulunduğu toplumun siyasi, sosyal ve kültürel yapısı ile iliş-
                                   kilendirir.
          KAZANIMIN
          BİLİŞSEL DÜZEYİ          Anlama
          ÖNERİLEN SÜRE            30 Dakika
          ÖLÇME ARACI              Açık Uçlu Soru
          ÖĞRENCİDEN               Öğrencinin güçler birliği - güçler ayrılığı ile ilgili verilen metni okuyarak soru-
          BEKLENEN                 lara doğru cevap vermesi beklenir.
                                   OLASI CEVAPLAR
                                   1.Soru:
                                   Atatürk, yeni Türk devletinin hukuk devleti temelleri üzerine kurmuştur.  Atatürk
                                   iki seçenekle karşı karşıya kalmıştır. Önünde Fransa örneği ve bu bağlamda
                                   Rousseau ve Montesquieu seçenekleri vardı. Çağdaş anayasalar Aydınlan-
                                   manın bu iki düşünüründen esinlenerek gerçekleştirmişti. İlki “toplum”dan,
                                   diğeri “birey”den yanaydı.

                                   2.Soru:
                                   Atatürk’ün özgürlük anlaşında sınırlamalar vardır. Kişisel özgürlükler kutsaldı
                                   ancak devletin gücü otoritesi hiçe sayılırsa egemenlik tehdit altında kalırdı.
                                   Hele yeterince güçlü konumda olmayan ülke egemenlikten ödün verirse baş-
                                   ka ülkelerin hükümranlığı altına girerdi. Bireyin özgürlüğü devletin egemenlik
                                   ve iradesinin korunmasına bağlı idi.

                                   3.Soru:
                                   Çünkü yakın tarihin deneyimleri onu bu konuda uyarmıştı. Nitekim II. Meşru-
                                   tiyetin başarısızlığını, çözümsüzlüğünü güçler ayrımında görüyordu. Yıkılan
          DEĞERLENDİRME
                                   Osmanlı rejiminin faturasını kuvvetler ayrımına, Osmanlı parlementer rejimine
                                   çıkarıyordu. Çözüm güçler birliğiydi. Benimsediği güçler birliği anlayışı doğal
                                   olarak Milli Mücadele’nin gerektirdiği yekvücut birlik anlayışının sonucuydu.

                                   4.Soru:
                                   Mutlakiyet hükümeti, meşrutiyet hükümeti ve Cumhuriyet hükümeti.
                                   5.Soru:
                                   Atatürk “hakimiyet” denilen gücün hiçbir kayıt, bölünmüşlük ve sınır kabul
                                   edilmeyecek şekilde millete ait olduğunu söylüyordu. “hakimiyet”in, milli ira-
                                   denin “hukuk-u esasiyye” denilen şeylerin tümünün milletin seçmiş olduğu
                                   kurumlara ait olduğunu dimağlara yerleştirmeye çalışıyordu.

                                   6.Soru:
                                   Rousseau, toplumdan yana ve güçler birliğini benimsemiştir.  Montesquieu,
                                   birey özgürlüklerini savunmuştur. Güçler ayrılığı ilkesini benimsemiştir.

                                   Doğru verilen her cevap 1 puandır. Öğrencinin alabileceği en yüksek
                                   puan 6 x 1 puan = 6’dır.

                                   Değerlendirme  sonuçları  dikkate  alınarak  “Güçler  Birliği  -  Güçler Ayrılığı”
          GERİ BİLDİRİM            konusu  ile  ilgili  öğrencinin  öğrenme  eksikliklerini  gider meye  yönelik
                                   çalışmalar yapılması önerilir.

        160
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165