Page 160 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 160
TARİH SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 1
DERS T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK
SINIF 12
ÜNİTE 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya
KONU Fikir Hayatını Etkileyen Yazarlar ve Düşünürler
KAZANIM 12.1.1. Mustafa Kemal’in Birinci Dünya Savaşı’na kadarki eğitim ve askerlik
hayatını içinde bulunduğu toplumun siyasi, sosyal ve kültürel yapısı ile iliş-
kilendirir.
KAZANIMIN
BİLİŞSEL DÜZEYİ Anlama
ÖNERİLEN SÜRE 30 Dakika
ÖLÇME ARACI Açık Uçlu Soru
ÖĞRENCİDEN Öğrencinin güçler birliği - güçler ayrılığı ile ilgili verilen metni okuyarak soru-
BEKLENEN lara doğru cevap vermesi beklenir.
OLASI CEVAPLAR
1.Soru:
Atatürk, yeni Türk devletinin hukuk devleti temelleri üzerine kurmuştur. Atatürk
iki seçenekle karşı karşıya kalmıştır. Önünde Fransa örneği ve bu bağlamda
Rousseau ve Montesquieu seçenekleri vardı. Çağdaş anayasalar Aydınlan-
manın bu iki düşünüründen esinlenerek gerçekleştirmişti. İlki “toplum”dan,
diğeri “birey”den yanaydı.
2.Soru:
Atatürk’ün özgürlük anlaşında sınırlamalar vardır. Kişisel özgürlükler kutsaldı
ancak devletin gücü otoritesi hiçe sayılırsa egemenlik tehdit altında kalırdı.
Hele yeterince güçlü konumda olmayan ülke egemenlikten ödün verirse baş-
ka ülkelerin hükümranlığı altına girerdi. Bireyin özgürlüğü devletin egemenlik
ve iradesinin korunmasına bağlı idi.
3.Soru:
Çünkü yakın tarihin deneyimleri onu bu konuda uyarmıştı. Nitekim II. Meşru-
tiyetin başarısızlığını, çözümsüzlüğünü güçler ayrımında görüyordu. Yıkılan
DEĞERLENDİRME
Osmanlı rejiminin faturasını kuvvetler ayrımına, Osmanlı parlementer rejimine
çıkarıyordu. Çözüm güçler birliğiydi. Benimsediği güçler birliği anlayışı doğal
olarak Milli Mücadele’nin gerektirdiği yekvücut birlik anlayışının sonucuydu.
4.Soru:
Mutlakiyet hükümeti, meşrutiyet hükümeti ve Cumhuriyet hükümeti.
5.Soru:
Atatürk “hakimiyet” denilen gücün hiçbir kayıt, bölünmüşlük ve sınır kabul
edilmeyecek şekilde millete ait olduğunu söylüyordu. “hakimiyet”in, milli ira-
denin “hukuk-u esasiyye” denilen şeylerin tümünün milletin seçmiş olduğu
kurumlara ait olduğunu dimağlara yerleştirmeye çalışıyordu.
6.Soru:
Rousseau, toplumdan yana ve güçler birliğini benimsemiştir. Montesquieu,
birey özgürlüklerini savunmuştur. Güçler ayrılığı ilkesini benimsemiştir.
Doğru verilen her cevap 1 puandır. Öğrencinin alabileceği en yüksek
puan 6 x 1 puan = 6’dır.
Değerlendirme sonuçları dikkate alınarak “Güçler Birliği - Güçler Ayrılığı”
GERİ BİLDİRİM konusu ile ilgili öğrencinin öğrenme eksikliklerini gider meye yönelik
çalışmalar yapılması önerilir.
160