Page 51 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 51
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 11
TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÜCÜN MEŞRUİYET KAYNAĞI
Aşağıda “İlk Türk Devletlerinde Gücün Meşruiyet Kaynağı” ile ilgili Doğru (D) / Yanlış (Y) önermeleri içeren tanılayıcı
dallanmış ağaç verilmiştir. Verilen önermenin doğru olduğunu düşünüyorsanız (D) seçeneğini, yanlış olduğunu
düşünüyorsanız (Y) seçeneğini seçmeniz gerekmektedir. İlk önermeden başlayarak yapacağınız Doğru (D) / Yanlış
(Y) seçimleriyle, sekiz farklı çıkış noktasından birine ulaşılabilecektir.
Çıkışlara ulaşana kadar her bir uygun seçime (Doğru (D) veya Yanlış (Y) 1 puan verilecektir.
Alabileceğiniz en yüksek puan 3’tür.
4. Kağan olmak için D 1. Çıkış
aynı zamanda adil,
yetenekli, ilim sahibi,
D asil, cesur olmak 2. Çıkış
2. Hükümdara dev- gereklidir. Y
leti yönetme yetkisi
halk tarafından 5. Tanrının iradesinin D 3. Çıkış
verilmiştir. hangi hanedan üyesi
D üzerinde olduğu ancak
1. Türklerde devleti Y taht için yapılan bir müca- 4. Çıkış
yönetme yetkisinin dele sonucunda ortaya Y
çıkmaktadır.
kağana, Gök
Tengri tarafından 6. Türklerde kağan D 5. Çıkış
verildiğine inanılır- kutsal olarak görülmüş,
dı. 3. Türklerde D Mısır medeniyetinde
Y olduğu gibi tanrı-kral 6. Çıkış
gücün kaynağı sayılmıştır. Y
ilahidir.
D 7. Çıkış
7. Eski Türklerde kut
sahibi olan hanedan
Y üyeleri arasından kağan
seçmek için kurultay Y 8. Çıkış
toplanmıştır.
51