Page 21 - Sosyal Bilimlerde Araştırma Rehberi
P. 21

SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA REHBERİ

        Tartışma örneği:




            TARTIŞMA
            Öncelikle, araştırma neticesinde üniversite öğrencilerinin sosyal medyada günde ortalama 4 saat 16 dakika geçirdikleri, bunun
            Türkiye ortalaması olan 2 saat 48 dakikanın (Kemp, 2018) epey üstünde olduğu görülmüştür. Bu sonuç, gençlerin diğer yaş
            gruplarına göre sosyal medyada daha fazla zaman geçirdiklerini göstermektedir. Gençlerin en çok kullandığı ve zaman geçirdiği
            (Facebook’a göre 1 saat fazla) sosyal medya uygulaması ise “Instagram” olarak ortaya çıkmış, bu durumun hem gençlerin sosyal
            medyayı çoğunlukla “eğlence” ve “boş zaman geçirme” amacıyla kullanmaları bulgusu, hem de Türkiye’nin Instagram kullanı-
            mında dünyada 6. sırada olduğu istatistiğiyle (...) uyumlu olduğu görülmüştür. Ankete katılan üniversite öğrencilerinin haber
            alma konusundaki birinci tercihlerinin, aslen bir haber verme platformu olmayan “Instagram” olması ise, gençlerin sosyal medya
            üzerinden bilgilenme/haber alma ihtiyaçlarını bile boş zaman geçirme ve arkadaşlarla iletişime geçme amaçlı bir sosyal medya
            uygulaması üzerinden gidermeye çalıştıklarını göstermektedir (Çömlekçi ve Başol, 2019, s. 183).




        3.7. Sonuç ve Öneriler
        Son sözün söylendiği bölümdür. Sonuç kısmında araştırmada ulaşılan sonuçların çalışma amacı ile bağlantısı kurulmalıdır. Eldeki
        verilerin tam olarak desteklemediği sonuç ve yargılardan kesinlikle kaçınılmalıdır. Son olarak elde edilen bilgi ve tecrübelere daya-
        narak bundan sonra benzer çalışmalar yapmayı düşünen araştırmacıların odaklanması gereken noktalar kişisel öneriler şeklinde
        verilmelidir. Konuya ilişkin herhangi bir öneride bulunurken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta önerinin araştırma sonucu ortaya
        çıkan bulgulara dayalı olmasıdır.

        Sonuç ve öneriler örneği:



            SONUÇ VE ÖNERİLER
            İdeal olarak internet ve sosyal medya, boş zaman geçirme ve eğlence gibi anlık/geçici işlevlerinin dışında, bilgi edinme ve kişisel
            gelişim/eğitim (Korgaonkar ve Wolin, 1999; Papacharissi ve Rubin, 2010), diğer kullanıcılarla etkileşime girme ve bilgi paylaşımı
            (Shao, 2009; Sandoval ve Fuchs, 2010), eğitim süreçlerini iyileştirme (Moran ve diğerleri, 2011; Tess, 2013) ve çevrim içi kamuoyu
            vasıtasıyla özellikle gençlere sosyo-politik konulara/sorunlara aktif katılım göstererek demokratik kültüre katkı yapma (Dahlgren,
            2009; Bouilanne, 2015) olanaklarını sunmaktadır. Ancak sosyal medyanın bu olumlu işlevlerinin yerini salt boş zaman geçirme,
            arkadaşlarla mesajlaşma ve eğlence amaçları aldığında kişisel (ruhsal) ve toplumsal sorunları tetikleyen sosyal medya bağımlı-
            ğının da arttığı görülmektedir. Bu noktada, özellikle gençlerin sosyal medyanın sağlıklı kullanımı ve sanal mecralarda fazla vakit
            geçirmenin doğurabileceği riskler konusunda bilgilendirilmeleri önem arz etmektedir. Dijital okuryazarlık olarak da adlandırılan bu
            sürecin eğitim sistemine üniversite öncesinde de entegre edilmesi, böylece boş zaman değerlendirme ve eğlence amaçlı sosyal
            medya kullanımının kısıtlanması ve bilgi edinme, eğitim-öğretimi destekleme ve toplumsal katma değeri olan bilgi paylaşımı gibi
            kullanımların özendirilmesi gerekmektedir. Böylece, sosyal medya kullanım amaçları ile ilgili bilinç düzeyinin erken yaşlardan
            itibaren yükseltilmesi ile birlikte, bireyleri ve toplumu tehdit eden sosyal medya bağımlılığı sorununun kontrol altına alınabileceği
            düşünülmektedir (Çömlekçi ve Başol, 2019, s. 183-184).




        3.8. Kaynakça
        Metin içinde bir düşünce ya da çalışmaya atıfta bulunulan yazarın ve çalışmanın okuyucular tarafından kolaylıkla ulaşılabilecek
        şekilde tanıtıldığı bölümdür. Çalışmada kullanılan kaynakların tamamı APA yazım kurallarına uygun olarak kaynakça listesinde yer
        almalıdır. Kaynakça bölümü yeni bir sayfada başlatılmalıdır ve tüm kaynaklar çift satır aralığı ile yazılmalıdır. Her bir kaynağın ilk satırı
        sola hizalı ikinci satırı içerden yazılacak şekilde düzenlenmelidir.

        Kaynakça örneği:




            KAYNAKÇA
            Korgaonkar, P. K. & Wolin, L. D. (1999). A multivariate analysis of web uses. Journal of Advertising Research, 39(1), 53-68.
            Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi
            İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 23-32.




          21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26