Page 19 - Sosyal Bilimlerde Araştırma Rehberi
P. 19

SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA REHBERİ


        Giriş Örneği:


            GİRİŞ
            Günümüzde yeni iletişim teknolojileri ve sosyal medya, toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik dönüşümleri tetikleyebildiği gibi
            bireylerin gündelik hayatları ve yaşam tarzları üzerinde de bir takım köklü değişikler yaşanmasına sebep olmaktadır. Bu teknoloji-
            lerin enformasyona kolay ve hızlı şekilde ulaşma, zaman-mekân kısıtlarını aşarak iletişim kurma, gündelik hayatı kolaylaştırma gibi
            faydalarının yanı sıra bir de madalyonun öteki yüzü bulunmaktadır. Kişisel mahremiyetin tehlikeye girmesi, enformasyon yığınından
            faydalı bilgileri süzmenin zorluğu, manipülatif/yalan haberlerin hızlı biçimde dolaşıma girmesi gibi olumsuz etkilerle birlikte sosyal
            medya bağımlılığı ile kol kola yürüyen toplumsal hayattan izole yaşam tarzları, akut birer sorun olarak önümüzde durmaktadır. (…)
            İşte bu bağlamda çalışmanın amacı, gençlerin (üniversite öğrencilerinin) sosyal medya kullanım amaçlarını ve sosyal medya
            bağımlılık düzeylerini ölçerek, belirli sosyal medya kullanım amaçlarının/alanlarının sosyal medya kullanım bozukluğu ya da
            bağımlılığı ile ilişkide olup olmadığını tespit etmektir. Bu çerçevede Kırklareli Üniversitesi öğrencileri ile anket yoluyla yapılan
            araştırmada, üniversite öğrencilerinin günde kaç saatlerini sosyal medyada harcadıkları, yoğunlukla hangi sosyal medya plat-
            formlarını kullandıkları, haber almak için hangi sosyal medya mecralarını tercih ettikleri gibi bilgiler araştırmayı destekleyici
            biçimde ortaya konmuştur. Literatür kısmında sosyal medya kullanımı ve sosyal medya bağımlılığı ile ilgili dünyadaki son
            araştırma, istatistik ve ölçümlere yer verilmiş olmakla birlikte; araştırmanın asıl amacı Türkiye’deki gençlerin sosyal medya
            bağımlılığı sorunu ile ilgili güncel bir değerlendirme yapmak olduğundan, çalışma esas olarak Türkiye’deki literatürdeki
            boşluğu doldurmayı ve güncel bir ölçüm yapmayı hedeflemektedir. (…)

            Araştırmanın iki temel sorusu bulunmaktadır. Bunlar; “Gençler sosyal medyayı en çok hangi amaçlarla ve ne sıklıkla kullanmak-
            tadır?” ve “Gençlerin sosyal medya kullanım amaçlarıyla sosyal medya bağımlılık düzeyleri arasında bir ilişki mevcut mudur?”
            sorularıdır (Çömlekçi ve Başol, 2019, s. 174, 177).



        3.4. Yöntem

        Yöntem bölümünde araştırmanın nasıl yürütüldüğü tanıtılır. Alt bölümlerde ise katılımcılar ya da çalışma grubuna (evren/örneklem),
        veri toplama araçlarına ve verilerin analizine yer verilir.

        Yöntem örneği:



            YÖNTEM
            Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde iki ayrı istatistik programından faydalanılmıştır. (…) Devam
            eden bölümde araştırmanın örneklemine ve kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin bilgilere yer verilmiştir.
            Araştırmanın Evren ve Örneklemi

            Araştırmanın  evreni  Kırklareli  Üniversitesi’nde  eğitim  alan  gençlerdir.  Öğrenci  İşleri  Daire  Başkanlığı  ile  gerçekleştirilen  gö-
            rüşme sonrasında üniversitede eğitim alan 26.000 öğrenci bulunduğu öğrenilmiştir. Bahsi geçen evreni temsil eden örneklem
            büyüklüğünün 379 olduğu tespit edilmiştir (...). Anket uygulamaya geçmeden önce 30 kişilik bir öğrenci grubu ile pilot çalışma
            gerçekleştirilmiştir.
            Veri Toplama Araçları

            Araştırmada kullanılan anket formu 3 bölüm ve 24 sorudan oluşmaktadır. Buna göre; ilk bölüm 2 alt başlıktan oluşmaktadır. İlk
            alt başlık katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yöneliktir ve ilgili bölümde 3 soru bulunmaktadır (cinsiyet, yaş ve aylık
            harcama). İkinci alt başlık ise sosyal medya platformları ile ilgilidir ve bu bölümde 3 soru bulunmaktadır (sosyal medyada geçirilen
            süre, en sık kullanılan sosyal medya hesabı ve haberleri en çok hangi sosyal medya mecrasından aldığı).

            İkinci bölümde sosyal medya kullanım amaçlarını ölçmek için Solmaz ve diğerleri (2013) tarafından geliştirilen, mevcut araştırmada
            geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan “sosyal medya kullanım amaçları” (Ek-1) ölçeği kullanılmıştır (örnek madde: sosyal medyayı
            bilgiye erişim amacıyla kullanırım). (…) Bu bölümdeki maddeler 5’li Likert tipi değerlendirme ile ölçülmüştür (1= Hiçbir zaman; 2=
            Nadiren; 3=Bazen; 4= Sıklıkla; 5= Her zaman).

            Verilerin Analizi
            Verilerin çözümlenmesinde iki ayrı istatistik programından faydalanılmıştır. Bu programlardan ilki SPSS 22.0 paket programıdır.
            Bu program aracılığıyla; tanımlayıcı istatistiklere yer verilmiş, normal dağılım analizi, Kruskall-Wallis H ve Spearman korelasyon
            testi sonuçları değerlendirilmiştir. Kullanılan ikinci program ise LISREL 8.71 paket programıdır. Bu program ise doğrulayıcı faktör
            analizini gerçekleştirmek için kullanılmıştır (Çömlekçi ve Başol, 2019, s. 178).


          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24