Page 5 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 5
ÖN SÖZ
Eğitim sistemlerinin temel amacı, öğrencilere zengin eğitim fırsatları sunarak onların bütüncül gelişimini
sağlamaktır. Öğrencilerin bütüncül gelişimini sağlamak için bilişsel becerilerin yanı sıra sosyal ve duygusal
becerilerinin de desteklenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Sosyal ve duygusal beceriler, öğrencilerin hızla
değişen koşullara ve çevrelerine uyum sağlamalarının yanında mesleki ve akademik başarılarına da katkı
sağlamaktadır. Sosyal ve duygusal beceriler, bireylerden beklenen 21. yüzyıl becerileri içinde yer alan ve
bilişsel becerilere destek olan önemli özelliklerdir. Eğitim sistemlerinde yapılan düzenlemelerde sosyal ve
duygusal becerilere daha fazla yer ayrıldığı, bu konudaki kazanım ve becerilerin gittikçe daha fazla vurgu-
landığı görülmektedir. Öğrencilerin öğrenme süreçlerini desteklemesi, davranış problemlerini azaltması,
sosyal ilişkilerini ve sorumluluk alma eğilimlerini geliştirmesi, iş gücü taleplerine karşılık verebilmesi ve
dezavantajlı öğrencilere destek olabilmesi açısından bu becerilere atfedilen önem de zaman içinde büyük
artış göstermiştir.
Değişen ve gelişen dünyada eğitim yalnızca bilgi aktarma anlayışının egemen olduğu yapıdan farklı bir
hâl almaktadır. Çağdaş toplumlarda birey, içinde bulunduğu çağın koşullarına uyum sağlayacak bilgi ve
donanıma sahip olma gerekliliğinin yanında yaşadığı sorunlara çözüm bulma zorunluluğu ile de karşı
karşıyadır. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları öğrencilerin aktif vatandaşlar olarak yetişme-
lerine katkı sağlamaktadır. Aktif vatandaşlık, vatandaşların toplumdaki problemleri tanımlama, bunlara
yönelik çözüm önerileri geliştirme ve aynı zamanda yaşam kalitelerini yükseltmede aktif biçimde yer al-
malarını sağlayan imkânlara sahip olmaları şeklinde tanımlanmaktadır. Sosyal sorumluluk ve toplum hiz-
meti çalışmalarında da okullarda verilen akademik eğitim ile toplum hizmetini birleştiren deneyimsel bir
eğitim amaçlanmaktadır. Bu tür çalışmalar; toplum için gerçek hedeflere, daha derin anlayış ve becerilere
ulaşmak için öğrenmenin bir eylem ve yansıtma döngüsü yoluyla gerçekleştiği deneyimsel bir eğitim bi-
çimidir. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları; öğrencilerin, eğitim öğretim süreçlerinde sosyal
girişimcilikle tanışarak toplumsal problemlere çözüm arama motivasyonu kazanması ve ilgili beceri, araç
ve ortamlarla desteklenmesine de zemin oluşturmaktadır.
Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları öğretmen ve okul yöneticisi rehber kitabı öğrencilerin;
kendilerine, ailelerine ve topluma karşı saygılı, çevreye ve toplumsal sorunlara duyarlı, sorun çözen, resmî
ve özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerileri gelişmiş bireyler olarak ye-
tişmeleri amacıyla okullarda gerçekleştirilen toplum hizmeti çalışmaları ile bu çalışmaların yürütülmesine
yönelik birtakım pratik bilgiler içermektedir. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının aşama-
larını ve uygulamalarını örnekler ile göstermek amacıyla hazırlanan bu rehber kitabın öğretmenler, okul
yöneticileri ve tüm öğrenciler için yararlı olmasını diliyorum.
Halil İbrahim TOPÇU
Ortaöğretim Genel Müdürü
2