Page 6 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 6

GİRİŞ



        Eğitimin öncelikli amaçlarından biri de toplumun geneli tarafından kabul görmüş değerlerin gelecek ku-
        şaklara aktarılması ve onların bu değerleri içselleştirmelerini sağlamaktır. Sosyal bir varlık olan insan, top-
        lum içindeki yaşamını birtakım değerlere bağlı olarak sürdürmek durumundadır. Okuldaki ve okul dışı
        eğitim faaliyetleri, bu değerlerin kuşaklar arasında geçişini sağlayan bir köprü işlevi görmektedir. Sosyal
        sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının içine yerleştirilmiş planlı ve programlı bir değerler eğitimi,
        öğrencilerin yaparak ve yaşayarak eğlenerek öğrenmelerini sağlamaktadır. Öncelikli amacı değerlerin ka-
        zanımı olan bu sürecin bir diğer faydası da farklı öğrenme stillerinin işe koşulması sayesinde her bir öğren-
        cinin farklı bir yönüne hitap edilmiş olmasıdır. Bu faaliyetler sayesinde öğrencilerin sözel, sayısal, görsel,
        bedensel, müziksel, sosyal, içsel ve doğacı zekâ türlerine de hitap edilerek öğrenme kolaylaştırılmakta ve
        daha kalıcı hâle getirilmektedir. Değer, bireylerin yaşamlarına rehberlik eder ve yaşam amaçlarını belirle-
        melerini sağlar. Davranışlar ile kendini gösteren değerler, bireyler arası bir bağ kurar ve ilişkileri düzenle-
        meye yardımcı olur. Değerler, sosyal dayanışmanın da devamlılığını sağlar. Aynı zamanda değerler, milli
        kültürleri himaye eder, bir kültürü diğer kültürden ayırır ve belli sınırlar içerisinde yaşayan bireylerin bir-
        liğini ve kaynaşmasını sağlar. Ayrıca değerler, sosyal ilişkilerin geliştirilmesinde ve toplumsal ayrışmanın
        önüne geçilmesinde hayati görevler üstlenir.

        Öğrencilerimizin toplumsal bir bilinç kazanması ve topluma katkısı olan bireyler olarak kendilerini geliş-
        tirebilmeleri için üyesi oldukları toplumdaki işleyişi ve gerçekliği kavramaları gerekmektedir. Bu süreçte
        öğrenciler; toplumsal olaylara ilgi duymalı, sorunların farkında olmalı, gerektiğinde hem kendi hem de
        başkalarının iyiliği için harekete geçebilmelidir. Öğrenciler, toplum ve çevre sorunlarına duyarlı olmalı ve
        bunların çözümüne yönelik sürece katılımda istekli olmalıdır. Bir ülkenin eğitim sistemini, toplumsal ya-
        pısından soyutlamak olanaksızdır. Günümüz dünyasında eğitimi, okulun duvarları arasında toplumdan
        etkilenmeden sürdürmek doğru ve geçerli bir yaklaşım değildir. Sosyal sorumluluk faaliyetleri ve toplum
        hizmeti çalışmaları; öğrencilere sosyal duyarlılık bilinci kazandırarak topluma katkısı olan, topluma uyum
        sağlayan, kendine güvenen, kendini ifade edebilen, yaratıcı düşünen ve problem çözebilen vatandaşların
        yetişmesine katkı sağlamayı da hedeflemektedir. Ayrıca bu çalışmalar sayesinde öğrencilerin öz yeterlilik
        duygusu ve iradesi gelişecek, öğrenciler öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulamayı sevecek, bilgiyi toplum-
        sal değere dönüştürebilecektir.

        Bu dönüşüm sürecine katkı sağlamak amacıyla hazırlanan sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışma-
        ları öğretmen ve okul yöneticisi rehber kitabı 3 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde sosyal sorumluluk
        ve toplum hizmeti çalışmaları tanım, amaç, kapsam ve faydalarına yer verilmiştir. İkinci bölümde sosyal
        sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarıyla ilgili pratik ve örnek uygulamalara yer verilerek sürecin na-
        sıl uygulanabileceği ele alınmıştır. Son bölümde ise sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarında
        uygulayıcıları faydalı olacağı düşünülen form, şablon ve çeşitli tablolara yer verilmiştir. Bu rehber kitabın
        değerli öğretmenlerimize sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının anlamlandırma ve uygula-
        ma aşamalarında yardımcı olması beklenmektedir.

















                                                                                                               3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11