Page 9 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 9
Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmaları Öğretmen ve Yönetici Rehber Kitabı
1.1. Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmalarının Tanımı, Kapsamı ve Faydaları
Sosyal sorumluk ve toplum hizmeti çalışmaları; öğrencilerin seviyelerine uygun olarak toplumsal sorun-
ların çözümüne katkı sağlamak amacıyla eğitim kurumları tarafından yürütülen eğitim, kültür ve turizm,
spor, sağlık ve sosyal hizmetler, çevre, afet ve acil durum gibi alanlarda gerçekleştirecekleri projeleri, etkin-
likleri ve ilgili diğer faaliyetleri kapsamaktadır. Öğrencileri toplumun aktif, ilgili ve sorumlu bireyleri olmaya
teşvik etmek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmalar; öğrencilerin mesleki, akademik ve kişisel hayatları
üzerinde önemli etkilere sahiptir. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının “toplum” ve “öğren-
me” olmak üzere iki temel boyutu vardır.
TOPLUM
ÖĞRENME
Gerçekleştirilecek çalışmalarda bu boyutların her ikisinin de geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Gönüllük
esasına dayalı olarak herhangi bir beklenti olmaksızın gerçekleştirilen bu çalışmalar:
• Öğrencilere okulda öğrendiklerini gerçek dünyada nasıl uygulayabileceklerini deneyimleme fırsatı
sağlayarak öğrenmeyi sınıf ve okul duvarlarının dışına taşır.
• Öğrencilere toplumun her kesiminden farklı geçmişlere sahip kişilerle etkileşime girerek sosyal
ağlar kurabilme imkânı sunar. Böylelikle öğrencilerin küresel bakış açısı edinmelerine ve sosyal
farkındalık duygusu geliştirmelerine katkı sağlar.
• Öğrencilerin empati ve öz güven geliştirmelerine ve sosyal becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
empati
sosyal beceri
öz güven
• Öğrencilere toplum hizmetini gerçekleştirirken yaptıkları çalışmaların yakın çevrelerindeki kişilere
ve topluma nasıl ve ne düzeyde etki edebileceğini ilk elden görme fırsatı sunar.
• Öğrencilere gerçek yaşamda akademik ilgi alanlarını, becerilerini keşfetme fırsatı verir.
• Gençlerin, iş dünyasına atıldıklarında ihtiyaç duyacakları iletişim, takım çalışması, özgün düşünme,
problem çözme, zaman yönetimi gibi birtakım becerileri edinmelerine katkı sağlar.
• Öğrencilere, okul sonrası hayatlarında farklı kariyer fırsatlarına yönlendiren önemli bağlantılar kur-
ma fırsatı verir. Gönüllülük yoluyla kurulan bağlantılar; tavsiye mektuplarına, referanslara, iş fırsatla-
rının bulunmasına yardımcı olabilir.
• Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarında bir taraftan öğrencilerin toplumun gerçek ih-
6