Page 13 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 13

Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmaları Öğretmen ve Yönetici Rehber Kitabı


        Anlamlılık: Etkili bir sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışması; gerçek hayatla bağlı, ilgili ve yararlıdır.
        Katılımcıların yaş ve yeteneklerine uygun olarak planlanan çalışma aynı zamanda öğrencilerin ilgilerini de
        çekecek şekilde hazırlanıp gerçekleştirilir. Çalışmanın sonuçları hem öğrenciler hem de toplum hizmetin-
        den yararlanan taraflar açısından görünür, ulaşılabilir ve değerlidir.


        Öğretim Programlarıyla Bağlantı: Etkili bir sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışması, eğitim ve geli-
        şimsel hedefleri ile öğretim programlarına bağlanacak şekilde tasarlanır. Bu hedefler, açıkça ifade edilmeli
        ve faaliyetler bu hedefler ışığında geliştirilmelidir. Öğretim programlarıyla bağlantılar kurulurken öğrenci-
        lerin bilgi ve becerilerini toplumsal hayata nasıl aktarabilecekleri üzerinde durulur.


        Yansıtma: Yansıtma, toplum hizmeti deneyimleri sırasında ve sonrasında çeşitli sözlü, yazılı, sanatsal ve
        sözlü olmayan diğer faaliyetleri içerir. Yansıtma sürecinde öğrenciler toplumu, dünyayı ve kendi fikirlerini
        veya deneyimlerini dikkate alır; öğrenme ve kişisel gelişimlerini desteklemek için güçlü ve zayıf yönlerini
        anlamak için çaba sarf eder. Öğrenciler yansıtma aşamasında çalışmanın ne olduğunu tanımlar, çalışmay-
        la ilgili duygularını ifade eder, çalışmaya dönük yeni fikirler üretir ve sorular sorar. Yansıtma sürecinde dü-
        şünme faaliyeti yeni eylemlere, çalışmaların geliştirilmesine ve genişletilmesine yol açabilir.

        Çeşitlilik: Etkili bir sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışması; hem faaliyetleri gerçekleştirenler hem
        de bu faaliyetlerden yarar sağlayanlar olmak üzere tüm katılımcılar arasında farklı fikirleri temsil etme ve
        karşılıklı saygı anlayışını geliştirmeye yardımcı olur. Katılımcıların farklı bakış açılarını görmeleri ve analiz
        etmelerine, ön yargılarının üstesinden gelmelerine ve farklı kültürel geçmişleri ya da farklı bakış açılarını
        değerlendirmelerine yardımcı olur.


        Ortaklıklar: Etkili bir sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmasında; öğrenciler, eğitimciler, aileler ve
        toplum temelli organizasyonlarla ortaklıklar kurulmalıdır. Paydaşlar ortak bir vizyon oluşturmak, hedefler
        belirlemek ve hazırlanan planları uygulamak için birbirlerini kaynak olarak görüp iş birliği yapabilmelidir.

        Sürecin İzlenmesi: Etkili bir sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmasında katılımcılar, faaliyetlerin
        kalitesini ve belirtilen hedeflere ulaşılma düzeyini belirlemek için izleme sürecine etkin olarak dâhil olur. İz-
        leme sonuçları, iyileştirme ve sürdürülebilirlik çalışmalarında kullanılır. Geliştirme ve sürdürülebilirlik ama-
        cıyla yapılacak çalışmalarda performans göstergeleri üzerinden izlenen faaliyetlerin çıktıları kullanılır.


        Süre ve Yoğunluk: Gerçek ve kalıcı etkiye sahip bir sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışması yeterli
        süre ve yoğunluğa sahip olmalıdır. Bu süre ve yoğunluk; sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmlarda
        takip edilecek aşamaların (araştırma, hazırlama, eylem, yansıtma, tanıtım yapma ve kutlama, sürdürülebi-
        lirlik) tamamının gerçekleştirilebilmesine imkan vermelidir.






























        10
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18