Page 17 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 17

Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmaları Öğretmen ve Yönetici Rehber Kitabı


        Keşif aşamasının başlangıcında öğrenciler çalışmanın hedefleri ve beklentiler hakkında bilgilendirilerek
        öğrenme sürecine dâhil edilebilir. Öğrenme hedeflerine bağlı olarak öğrencilerle birlikte çalışmanın yapı-
        lacağı grup belirlenebilir ya da öğretmen çalışmaya karar verdiği grubu (özel gereksinimliler, dezavantajlı
        gruplar, yaşlılar, koruma altındaki çocuklar vb.) öğrencilere tanıtır. Öğrencilerle birlikte bu topluluğun ihti-
        yaçlarını belirleyici çalışmalar yapılabilir. Bu çalışmalar için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir:







                                            Sokak röportaj-      İnternet ta-
                                            ları yapmak      banlı taramalar
                                                                     yapmak





                                   Gazete ve             Keşif
                                     dergileri        Yöntemleri            Anketler
                                                                            yapmak
                                  incelemek





                                             Kamuya açık        Yöneticilerle
                                               belgeleri         görüşmek
                                               incelemek






        Öğrencilerin  yukarıdaki  yöntemleri  kullanarak  evsizler,  yaşlılar,  özel  gereksinimliler  gibi  grupların  prob-
        lemlerini, çevre sorunlarını ve diğer toplumsal sorun alanlarını tespit ederek sosyal sorumluluk ve toplum
        hizmeti çalışmaları için konularını belirlemeleri sağlanmaktadır. Gözlem sırasında öğrenciler not tutabilir,
        haritalama yapabilir ve öğretmen tarafından belirlenen yönlendirici sorular kullanılabilir. Gazetelerin ya da
        kamuya açık belgelerin incelenmesi etkinliklerinde ise eski tarihli gazeteler toplanarak öğrencilerle birlikte
        incelenir. Gazetedeki veya dergilerdeki haberler ve makaleler öğrenciler tarafından incelenerek küresel,
        ulusal ya da yerel problemler tespit edilmeye çalışılır. Bu tür etkinlikler aracılığıyla toplumsal problemler,
        çevre sorunları gibi konularda tespitler yapan öğrencilerle üzerinde çalışılacak bir konu belirlenir. Grup için-
        de dikkat çeken birden fazla konu üzerinde de küçük gruplar oluşturularak çalışılabilir.

        Konunun belirlenmesinde öğrencilere rehberlik edecek bazı sorular şunlar olabilir:

            •   Yaptığımız çalışmalar sonucunda hangi ihtiyaçlar veya öncelikler dikkatimizi çekti?
            •   Bu ihtiyaçları karşılamak veya sorunları çözmek için neler yapılabilir?
            •   Bu konuya hangi yöntemleri kullanarak yaklaşmalıyız?
            •   Hangi sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları grubumuza, yeteneklerimize, ilgi alanları-
                mıza ve deneyimlerimize uyabilir?
            •   Belirlediğimiz süre içerisinde elimizdeki kaynaklarla neler yapabiliriz?
            •   Topluluktaki diğer insanlar, kurum ve kuruluşlar hangi yolla ortak olabilir veya bunlara nasıl erişe-
                biliriz?
            •   Bu konu toplumun bir ihtiyacını karşılamaya yönelik midir?
            •   Bu konunun/sorunun çözülmesine yardımcı olursak bizim gelişimimize de bir katkı sağlayabilir mi?
                Bu konu bizi hangi yönde geliştirir?
            •   Bu konuyu çözmek gerçekten gerekli mi?
            •   Hepimiz bu konu üzerinde çalışmak istiyor muyuz?


        14
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22