Page 12 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 12
Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmalarını Anlamak
zanmış, kıdemli öğretmenlere tavsiye edilen model projeler uygulamadan önce uzun süreli planlamaya
ihtiyaç duymaktadır. Bu tür çalışmalar proje yönetim süreçlerinin tamamının nitelikli şekilde uygulan-
masını gerektirmektedir. Uzun süreli ve tanımlayıcı bir model ortaya konulduğundan iş birlikli sonuçların
planlanması, toplum hizmeti ve öğrenme boyutlarını birleştiren yansıtıcı öğrenme aşamaları, kullanılacak
strateji ve yöntemler iyi bir şekilde planlanmalıdır.
4. Yıllık Planın Bir Ögesi Olarak Sosyal Sorumluk ve Toplum Hizmeti Çalışmaları: Bu yaklaşımda bir
dersin yıllık planına sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti faaliyetlerinin dâhil edilmesi söz konusudur.
Öğretmenler ve öğrenciler sene başında ders yılının hangi döneminde, ne tür çalışmalar yapacaklarını
önceden bilirler. Okullar uzun süreli planlamalarında da bu tür çalışmalara ve bunların hangi alanlarda
yapılacağına yer verebilirler. Çalışmaların planlama aşamasında bir konu alanı seçilir ve bu konu alanı ile
ilgili öğretmenler, öğrenci temsilcileri, yöneticiler, okul aile birlikleri ve diğer paydaşlarla çalışabilirler. Bu
süreçte Katılımcıların ilgileri ve gelişim düzeylerine göre faaliyetlerin içinde yer alması sağlanır.
5. Disiplinlerarası Program: Tüm okulda disiplinlerarası bir program şeklinde uygulanan sosyal sorumluk
ve toplum hizmeti çalışmaları; ilgili tüm zümreler, öğretmen ve öğrenciler tarafından iş birliği içerisinde
gerçekleştirilir. Çalışmalar çeşitli alanlardan öğretmenler, veliler, diğer paydaşlar, öğrenci temsilcilerinden
oluşan bir koordinatör ekip tarafından okul genelinde yapılacak şekilde planlanır. Her bir öğretmen, bu
ana plana bağlı kalarak farklı sınıf düzeylerinde yansıtıcı öğrenmeye dayalı şekilde planlarını geliştirebilir.
Çalışma bir ya da iki yıl sürebilir.
6. Öğrenci Kulüpleri: Toplum hizmeti çalışmaları, gönüllülük esasına bağlı olarak Sosyal Etkinlikler Kuru-
lunda alınan kararlar uyarınca öğrenci kulüpleri çatısı altında da yürütülebilir. Sosyal sorumluluk ve top-
lum hizmeti çalışmaları; öğrencilerin eğitim hayatı boyunca bilimsel, sos- yal, kültürel, sanatsal ve sportif
alanlarda okul içi ve dışında etkinliklerde bulunmalarını sağlamak amacıyla oluşturulan öğrenci kulüple-
riyle eş güdüm içerisinde ve iş birlikli bir yaklaşımla gerçekleştirilebilir.
Süre ve yoğunluk
Öğrenci
Katılımı
Sürecin
izlenmesi
Anlamlılık
Kalite
Standartları
Öğretim
Programlarıyla Ortaklıklar
Bağlantı
Yansıtma Çeşitlilik
1.4. Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmalarında Kalite Standartları
Öğrenci Katılımı: Etkili bir sosyal sorumluluk veya toplum hizmeti çalışması; öğrencilere yetişkinlerin reh-
berliğinde toplum hizmeti çalışmalarında öğrenme deneyimlerini planlama, uygulama ve değerlendirme
süreçlerini anlamlı bir şekilde gerçekleştirme imkânı verir. Öğrencilerin güçlü katılımı; deneyimlerin onlar
için anlamlı ve ilgili olmasını sağlamanın yanı sıra onlara ömür boyu sürecek liderlik, planlama, karar verme
ve vatandaşlık becerilerini kazandırır.
9