Page 19 - Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti
P. 19
Sosyal Sorumluluk ve Toplum Hizmeti Çalışmaları Öğretmen ve Yönetici Rehber Kitabı
Kontrol sürecinde örnek oluşturabilecek sorular şunlardır:
• Süreçte tüm öğrencilerin anlamlı rolleri var mıdır?
• Öğrenciler çalışma sürecinde kendilerinden neler beklendiğini biliyor mu?
• Öğrenciler eylemleri gerçekleştirecek gerekli becerilere sahip mi?
• Toplumsal ortaklar (varsa) süreçte rollerini gerçekleştiriyor mu?
• Tüm güvenlik önlemleri alındı mı?
• Riskler giderildi mi?
• Gerekli tüm izinler alındı mı?
• Medya bilgilendirildi ve davet edildi mi?
• Çalışmalar sırasında gerçekleşecek yansıtma faaliyetleri planlandı mı?
• Öğretim programlıyla bağlantı kuruldu mu?
• Yöneticiler eylem planını destekliyor mu?
• Velilerin izni alındı mı?
• Veliler sürece dâhil edildi mi?
Eylem aşamasında dikkat edilecek hususlar:
Öğrencilere verilecek görevler, roller ve beklentiler, toplum hizmeti deneyimleri
açık olarak belirtilmelidir.
Öğrencilere beceri ve ilgilerine uygun görevler verilmelidir.
Öğrenciler ve paydaşlar arasında iletişimin iyi bir şekilde kurulmasına özen gösteril-
meli, deneyimleyerek öğrenmeye önem verilmelidir.
Öğrenme ve gelişme hedeflerine odaklanarak öğrencilerin sürecin farkında olmaları
sağlanmalı ve beklenmedik öğrenme ortamlarından faydalanmaları konusunda
destek olunmalıdır.
Öğrencilerin kendilerinden yaş grubu, sosyo-ekonomik durum, çevre ve yaşam koşul-
ları açısından farklılıklara sahip insanlarla iletişim kurmaları sağlanarak empati beceri-
lerinin gelişmesi ve önyargıların kırılmasına yardımcı olunmalıdır.
5. Yansıtma: Yansıtma, sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları ile öğrenme arasındaki bağlan-
tıdır. Yansıtma, belirli öğrenme hedefleri ışığında bir deneyimin kasıtlı olarak değerlendirilmesidir. Yansıt-
ma sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının öğrenme boyutu dikkate alınarak katılımcıların
deneyimlerinin planlı ve programlı bir şekilde gösterilmesi ve gözlenmesidir. Toplum hizmeti her durum-
da kendi başına zorunlu olarak öğrenmeyle sonuçlanmamaktadır. Yansıtma faaliyetleri, toplum hizmeti
faaliyetleri ile derslerin akademik içeriği arasında bir köprü oluşturur. Yansıtma etkinlikleri, öğrencinin
dikkatini olayların yeni yorumlarına yönlendirir ve daha derin bir anlayış için bir metnin okunması ve ça-
lışılması gibi, toplum hizmetinin incelenip yorumlanabileceği bir araç sağlar. Ayrı bir aşama olmasının
yanında diğer aşamalar gerçekleştirilirken de yansıtma gözden kaçırılmamalıdır. Planlama sürecinde ya
da hareket sürecinde yansıtma göz önünde tutularak faaliyetler planlanmalı ve uygulanmalıdır. Sosyal so-
rumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının sadece “topluma hizmet etme” olarak değerlendirilmesi doğ-
ru bir yaklaşım değildir. Burada asıl amaç öğrenme çıktılarına ulaşılması ve deneyimlerden öğrenmenin
gerçekleşmesidir. Bu bakımdan yansıtma aşaması önem kazanmaktadır. Yansıtma aşamasında öğrenci-
lerle yaptıkları faaliyetler hakkında konuşmak, değerlendirme yapmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Ancak yapılanlardan daha çok öğrencilerin süreçteki duygularını ortaya koymak önemlidir. Deneyimlerini,
16