Page 147 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 147
Tablo 6.1: Yıllar İtibariyle Yaz ve Kış Olimpiyatları 6.2.2. Baron Pierre De Coubertin’in Modern Olimpiyat Oyunları
Yıllar İtibariyle Yaz Olimpiyat Oyunları Yıllar İtibariyle Kış Olimpiyat Oyunları Tarihindeki Yeri ve Önemi
Sıra Yılı Kentin Adı Ülkenin Adı Sıra Yılı Kentin Adı Ülkenin Adı Modern olimpiyat oyunlarının mimarı
1 1896 Atina Yunanistan 1 1924 Chamonix Fransa olan Baron Pierre de Coubertin, 1 Ocak 1863’te
2 1900 Paris Fransa 2 1928 St. Moritz İsviçre Paris’te doğdu. 1870 yılında Fransa’nın Sedan’da
3 1904 St Louis ABD 3 1932 Lake Placid ABD Prusya’ya yenilmesinden sonra II. Napolyon tah-
4 1908 Londra İngiltere 4 1936 Garmisch Almanya tını kaybetmiş ve monarşi yerini cumhuriyete
5 1912 Stockholm İsveç Pantenkirchen bırakmıştır. Coubertin’e göre Fransa’nın düştüğü
bu kaosun sebebi, eskimiş eğitim sistemiydi. Ona
6 1920 Antwerp Belçika 5 1948 St. Moritz İsviçre göre eğitim sistemi değişmeliydi (Görsel 6.18).
7 1924 Paris Fransa 6 1952 Oslo Norveç Fransız gençliğinin gücünü, cesareti-
8 1928 Amsterdam Hollanda 7 1960 Squaw Valley ABD ni, kuvvetini, karakterini, kişiliğini, ahlakını ve
9 1932 Los Angeles ABD 8 1964 Innsbruck Avusturya inançlarını sağlamlaştıracak yeni bir eğitim
10 1936 Berlin Alamanya 9 1968 Grenoble Fransa sistemine ihtiyacı olduğunu düşünen Couber-
tin, eğitimci olmaya karar verdi. Meslek olarak
11 1948 Londra İngiltere 10 1972 Sapparo Japonya eğitimciliği seçen Coubertin, İngiltere ve Ame-
12 1952 Helsinki Fillandiya 11 1976 Inssbruck Avusturya rika’ya giderek bu ülkelerin eğitim sistemlerini
13 1956 Melbourne-Stockholm Avustralya-İsveç 12 1980 Lake Placid ABD inceledi. Bu incelemeleri sırasında Anglosakson
14 1960 Roma İtalya 13 1984 Saraybosna Yugoslavya eğitim sisteminde reform yapan Thomas Ar-
15 1964 Tokyo Japonya 14 1988 Calgagry Kanada nold’un (Tamıs Arnıld) fikirlerinden yararlandı.
16 1968 Meksika Meksika 15 1992 Albertville Fransa Çalışmaları sırasında takım sporlarının gençliğin
benliğini bulmasında etkili olduğunu tespit etti.
17 1972 Münih Almanya 16 1994 Lillehammer Norveç Coubertin, sporun insanlar üzerindeki etkisini
18 1976 Montreal Kanada 17 1998 Nagano Japonya tespit ettikten sonra eğitimciliğin yanında spo-
19 1980 Moskova SSCB 18 2002 Salt Lake City ABD ru da yeni bir uğraş alanı olarak seçti. Görsel 6.18: Baron Pierre de Coubertin
20 1984 Los Angeles ABD 19 2006 Torino İtalya Olimpiyatların dünya barışının temeli olacağını düşünen Coubertin, eski Olimpia oyunlarını yeni-
21 1988 Seul Güney Kore 20 2010 Vancouver Kanada den canlandırarak modern şartlara adapte etme fikrini benimsedi. 25 Kasım 1892 tarihinde yapılan top-
22 1992 Barcelona İspanya 21 2014 Soçi Rusya lantıda o güne kadar kafasında olgunlaştırdığı düşüncelerini “Modern Dünyada Beden Eğitimi” konulu
konuşmasında dile getirdi. Olimpik oyunlardan ilk kez bu toplantıda bahseden Coubertin, konuşmasını
23 1996 Atlanta Kanada 22 2018 PyeongChang Güney Kore şöyle bitirmişti: “Savaşların ortadan kalkacağını söyleyenlere ütopist diyoruz. Bazıları harp ihtimallerinin
24 2000 Sidney Avustralya azalacağından bahsediyor, ben bunda ütopya görmüyorum. Telgraf, telefon, ilmî araştırmalar, beynelmi-
25 2004 Atina Yunanistan lel sergiler ve kongreler diplomatik münasebetlerden daha fazla sulha yardımcı oluyor. Ümit ediyorum ki
26 2008 Pekin Çin atletizm bunun daha fazlasını yapacaktır. Sportif temaslar, yaşlı Avrupa’nın örf ve âdetleri arasına girerse
27 2012 Londra İngiltere sulh yeni ve büyük bir destek bulmuş olacaktır. Bana yardım edin, olimpik oyunları yaşatalım.” Ancak
28 2016 Rio de Janeiro Brezilya yaptığı bu konuşma, toplantıdaki katılımcılar tarafından fazla anlaşılmadığı gibi taraftar da bulamadı.
Coubertin, fikirlerini kabul ettirmek için çalışmalarına devam etti. 16 Haziran 1894’te 9 ülkeden
29 2020 Tokyo Japonya 20 delegenin ve 37 spor kuruluşunu temsilen 78 görevlinin de bulunduğu 2000’i aşkın bir davetli, Cou-
bertin’in organize ettiği International Athletic Congress’te buluştular. Bu kongrede olimpiyat oyunları-
nın yeniden canlandırılması ve amatörlük konuları işlenecekti. “Olimpizm” diye adlandırılan komitenin
başında Yunanlı Demitros Vikelas (Demitros Vikelas) ve üyeleri arasında Amerikalı Dr.William M,Sloane
(Vilyım M. Sılon) vardı. Coubertin’in 23 Haziran 1894 günü yaptığı konuşmasından sonra olimpiyat oyun-
larının yeniden başlatılması kararı, alkışlarla ve oy birliğiyle kabul edildi. Rahip Didon’un formülü “ClTI-
3. ETKİNLİK US-ALTlUS-FORTIUS” olimpizmin ilk resmi sembolü oldu.
ARAŞTIRMA-TARTIŞMA Birincisi 1896’da Atina’da yapılan ve her dört yılda bir dünyanın değişik şehirlerinde düzenlen-
meye devam eden olimpiyat oyunları ile düşlerinin gerçekleştiğini gören Baron Pierre de Coubertin,
Yaz, kış ve paralimpik olimpiyat oyunlarında başarılı olan Türk sporcularını araştırınız. Türk spor- 1925 yılına kadar sürdürdüğü IOC başkanlığından kendi isteğiyle istifa ettikten sonra daha önce yaptığı
cuların daha çok hangi branşlarda başarılı olduğunu tespit ederek bunun sebeplerini sınıf ortamında öğ- pedagojik konulardaki çalışmalarına devam etmiştir. Mali sıkıntıya düşen Coubertin, 1925 yılından sonra
retmeniniz rehberliğinde tartışınız. yapılan hiçbir olimpiyat oyununa katılamamıştır. Teklif edilen maddi yardımları kabul etmeyecek kadar
gururlu, kişilik sahibi, onurlu ve idealist olan Baron Pierre de Coubertin, 2 Eylül 1937’de Cenevre’de vefat
etmiştir. Vasiyeti üzerine kalbi, Yunanistan’daki olimpiyatların ilk yapıldığı bölgede bulunan Zeus Tapına-
ğı içinde toprağa verilmiştir.
144 OLİMPİYATLAR OLİMPİYATLAR 145