Page 149 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 149

6.3. OLİMPİZM VE FAİR PLAY       6.3.2. Olimpizmin Tarihsel Gelişimi

 6.3.1. Olimpizm Kavramı ve Tanımı     Spor tarihçilerinin çoğu, antik olimpiyat oyunlarında olimpik ruhun var olduğu konusunda hem-

    Olimpizm; insanın bedenine, iradesine ve zihnine özgü nitelikleri yücelterek bu niteliklerin den-  fikirdir.  Antik olimpiyat oyunlarının ruhunda ateşkes (tartışmaların, anlaşmazlıkların, savaşların oyunlar

 geli bir biçimde bütünleşmesini amaçlayan bir yaşam felsefesidir. Olimpizm, ne bir din ne bir sosyal
 doktrin ne de ekonomik bir sistemdir. Bir ruh hâli, hayat tarzı, insanlık görüşüdür ve eğitsel, pedagojik   süresince geçici olarak durdurulması ve barış ), onur, dürüstlük, güzellik, sağlıklı vücut (beden eğitimi),
            sağlıklı zihin (kişilik gelişimi), sanat (heykeltıraşlık, müzik, şiir vb.), fair play ve mükemmelliğe ulaşma ça-
 amaçlar gütmektedir. Pek çok farklı duruma adapte edilebilen ve hiçbir ırkın, kişinin ya da zamanın teke-  bası yer almaktaydı. Günümüz modern olimpiyat oyunları da antik oyunların tüm bu özelliklerini aynen
 linde olmayan olimpizm, çaba ve uyum kültürünün yarattığı bir düşünce biçimidir.
    Modern olimpiyatların kurucusu olan Pierre de Coubertin, olimpizmi “çaba ve bedensel uyum   devam ettirmektedir.
 sayesinde yaratılmış bir düşünce biçimi” olarak ifade etmiş ve bir sistem değil düşünce biçimi olarak      Baron Pierre de Coubertin’in olimpizm kavramı, temelde antik olimpiyat oyunlarının geleneğine
 gördüğü olimpizme daha özel ve kişisel bir tanım getirmiştir.  ve ruhuna dayanmaktadır. Coubertin, katıldığı birçok konferans ve söyleşide olimpizm hakkında şunları
    Olimpiyat kavramına yönelik yapılan çalışmalarda kavramın daha çok  spor, organizasyon ve   söylemiştir:
 yarışma gibi algılar ortaya çıkardığı görülmektedir. Bunun yanında yaşam biçimi, davranış biçimi ve   Uluslararası barışı sağlamak için güçlü bir etkendir (1896).
 olimpiyat felsefesi gibi düşünceler uyandırdığı da görülmektedir.  Güçlü fiziksel bir kültür kavramıdır. Centilmenlik ruhuna ve estetik duyarlılığa dayalı bir yaşam biçimidir
            (1908).
            Felsefik ve dinî teoriye dayalı bir doktrindir (1929).
            Asil bir okul, temiz bir ahlak, dayanıklı ve fiziksel bir enerjidir (1931).
 Tablo 6.2: Olimpizm ve Fair Play Kavramları
            İnsanlık ve demokrasiyi yücelten dinî duygulardır (1935).
                   Coubertin, 1908 Londra Olimpiyat Oyunları kapanış töreninde de şu sözleri söylemiştir: “Hayat-
            taki en önemli şey zafer değil mücadeledir; asıl olan kazanmak değil katılmak ve en iyi şekilde yarışmak-
 Olimpiyat  Davranış  tır.”
 düşüncesi  biçimi
                4. ETKİNLİK
 Barış
 Yaşam  ve      ANKET YAPIYORUM
 biçimi
 dostluk           Sınıfta iki grup uluşturulur. Gruplardan biri okuldaki öğrencilere “Fair play denince aklınıza gelen keli-
                meler nelerdir?” sorusunu, diğer grup ise “Olimpizm denince aklınıza gelen kelimeler nelerdir?” sorusunu
 Yönetim
 ve  Eğitim     yöneltir.  Alınan cevaplar not edilir. Daha sonra toplanmış olan cevaplardaki kelimeler sınıfta öğretmen
 organizasyon   rehberliğinde düzenlenerek “Fair Play Nedir?” ve “Olimpizm Nedir?” panoları hazırlanır.

 Spor  Olimpizm
 ve  Tanıtım    5. ETKİNLİK
 yarışma
                ARAŞTIRMA
                   Olimpizm ve fair play ile ilgili Türkiye‘de yapılan çalışmaları araştırınız. Araştırma sonunda bulduğu-
                nuz bilgileri aşağıdaki boş bırakılan yere yazınız.
 Sporda
 Sporda
 kurallara  kurallara
 uymak  uymak   ................................................................................................................................................................................................................
 Sporda         ................................................................................................................................................................................................................
 centilmenlik  Sporda
 dostluk        ................................................................................................................................................................................................................
 Yönetim
 Olimpik  ve    ................................................................................................................................................................................................................
 Fair Play  düşünce  Olimpik  organizasyon  ................................................................................................................................................................................................................
 Sporda  Sporda  Hareket  ................................................................................................................................................................................................................
 etik ve ahlak  dürüstlük  ................................................................................................................................................................................................................

                ................................................................................................................................................................................................................
 Gelişme
 ve
 Sporda  Sporda  yaygınlatırma  Yarışma  ................................................................................................................................................................................................................
 barış  saygı   ................................................................................................................................................................................................................
                ................................................................................................................................................................................................................
                ................................................................................................................................................................................................................
                ................................................................................................................................................................................................................







 146  OLİMPİYATLAR                                                                                       OLİMPİYATLAR  147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154