Page 149 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TARİHİ 12
P. 149
6.3. OLİMPİZM VE FAİR PLAY 6.3.2. Olimpizmin Tarihsel Gelişimi
6.3.1. Olimpizm Kavramı ve Tanımı Spor tarihçilerinin çoğu, antik olimpiyat oyunlarında olimpik ruhun var olduğu konusunda hem-
Olimpizm; insanın bedenine, iradesine ve zihnine özgü nitelikleri yücelterek bu niteliklerin den- fikirdir. Antik olimpiyat oyunlarının ruhunda ateşkes (tartışmaların, anlaşmazlıkların, savaşların oyunlar
geli bir biçimde bütünleşmesini amaçlayan bir yaşam felsefesidir. Olimpizm, ne bir din ne bir sosyal
doktrin ne de ekonomik bir sistemdir. Bir ruh hâli, hayat tarzı, insanlık görüşüdür ve eğitsel, pedagojik süresince geçici olarak durdurulması ve barış ), onur, dürüstlük, güzellik, sağlıklı vücut (beden eğitimi),
sağlıklı zihin (kişilik gelişimi), sanat (heykeltıraşlık, müzik, şiir vb.), fair play ve mükemmelliğe ulaşma ça-
amaçlar gütmektedir. Pek çok farklı duruma adapte edilebilen ve hiçbir ırkın, kişinin ya da zamanın teke- bası yer almaktaydı. Günümüz modern olimpiyat oyunları da antik oyunların tüm bu özelliklerini aynen
linde olmayan olimpizm, çaba ve uyum kültürünün yarattığı bir düşünce biçimidir.
Modern olimpiyatların kurucusu olan Pierre de Coubertin, olimpizmi “çaba ve bedensel uyum devam ettirmektedir.
sayesinde yaratılmış bir düşünce biçimi” olarak ifade etmiş ve bir sistem değil düşünce biçimi olarak Baron Pierre de Coubertin’in olimpizm kavramı, temelde antik olimpiyat oyunlarının geleneğine
gördüğü olimpizme daha özel ve kişisel bir tanım getirmiştir. ve ruhuna dayanmaktadır. Coubertin, katıldığı birçok konferans ve söyleşide olimpizm hakkında şunları
Olimpiyat kavramına yönelik yapılan çalışmalarda kavramın daha çok spor, organizasyon ve söylemiştir:
yarışma gibi algılar ortaya çıkardığı görülmektedir. Bunun yanında yaşam biçimi, davranış biçimi ve Uluslararası barışı sağlamak için güçlü bir etkendir (1896).
olimpiyat felsefesi gibi düşünceler uyandırdığı da görülmektedir. Güçlü fiziksel bir kültür kavramıdır. Centilmenlik ruhuna ve estetik duyarlılığa dayalı bir yaşam biçimidir
(1908).
Felsefik ve dinî teoriye dayalı bir doktrindir (1929).
Asil bir okul, temiz bir ahlak, dayanıklı ve fiziksel bir enerjidir (1931).
Tablo 6.2: Olimpizm ve Fair Play Kavramları
İnsanlık ve demokrasiyi yücelten dinî duygulardır (1935).
Coubertin, 1908 Londra Olimpiyat Oyunları kapanış töreninde de şu sözleri söylemiştir: “Hayat-
taki en önemli şey zafer değil mücadeledir; asıl olan kazanmak değil katılmak ve en iyi şekilde yarışmak-
Olimpiyat Davranış tır.”
düşüncesi biçimi
4. ETKİNLİK
Barış
Yaşam ve ANKET YAPIYORUM
biçimi
dostluk Sınıfta iki grup uluşturulur. Gruplardan biri okuldaki öğrencilere “Fair play denince aklınıza gelen keli-
meler nelerdir?” sorusunu, diğer grup ise “Olimpizm denince aklınıza gelen kelimeler nelerdir?” sorusunu
Yönetim
ve Eğitim yöneltir. Alınan cevaplar not edilir. Daha sonra toplanmış olan cevaplardaki kelimeler sınıfta öğretmen
organizasyon rehberliğinde düzenlenerek “Fair Play Nedir?” ve “Olimpizm Nedir?” panoları hazırlanır.
Spor Olimpizm
ve Tanıtım 5. ETKİNLİK
yarışma
ARAŞTIRMA
Olimpizm ve fair play ile ilgili Türkiye‘de yapılan çalışmaları araştırınız. Araştırma sonunda bulduğu-
nuz bilgileri aşağıdaki boş bırakılan yere yazınız.
Sporda
Sporda
kurallara kurallara
uymak uymak ................................................................................................................................................................................................................
Sporda ................................................................................................................................................................................................................
centilmenlik Sporda
dostluk ................................................................................................................................................................................................................
Yönetim
Olimpik ve ................................................................................................................................................................................................................
Fair Play düşünce Olimpik organizasyon ................................................................................................................................................................................................................
Sporda Sporda Hareket ................................................................................................................................................................................................................
etik ve ahlak dürüstlük ................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................
Gelişme
ve
Sporda Sporda yaygınlatırma Yarışma ................................................................................................................................................................................................................
barış saygı ................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................
146 OLİMPİYATLAR OLİMPİYATLAR 147