Page 19 - BİSİKLET
P. 19
İngiltere’de de bisikletin gelişimi devam
etmiştir. 1865’te İngiltere’deki ilk Veloci-
pede’i Coventry (Kavıntri) Dikiş Makineleri
Şirketi yapmıştır. Demir telli tahta tekerlek-
lerden oluşan bu basit taşıta “sarsak” adı
verilmiştir.
Truffaut (Turiffu), 1868’de teker ve süs-
pansiyon konusunda önemli bir icatta bu-
lunmuştur. İcat ettiği içi kauçuk dolu lastik-
leri, tel çubuklarla hafif metal tekerleklere
bağlamıştır. Böylelikle sarsıntıdan dolayı
“sarsak” ismini alan bu araçların olumsuz
izlenimi silinmiştir.
1871 yılında İngiliz James Starley (Cey-
mis Sıtarli), ön tekeri arka tekerine oranla
oldukça büyük olan ve Bicyole (baysayıl)
ismini verdiği bir araç icat etmiştir. Bu araca
dönemin en büyük ve en küçük İngiliz metal
paralarından esinlenilerek “peni-çeyrek-pe-
ni” adı takılmıştır. Bu bisikletin doğrudan
pedallarla çevrilen büyük bir ön tekeri ve
küçük bir arka tekeri vardır. Selesi ön te-
kerleğin hemen üzerindedir (Görsel 1.8.).
Görsel 1.8. Bicyole (peni-çeyrek peni)
Bicyole’da ön tekerleğin büyüklüğü sü-
rücünün bacak uzunluğuna göre seçilirdi ve
çapı 1 m ile 1,5 m arasında değişmekteydi.
Bu tarihe kadar yapılan Velocipede’lerde
pedalın bir dönüşü tekerleği de ancak bir
defa döndürebilmekteydi. Bundan ötürü
Velocipede’in hızının ön teker büyüklüğü-
ne bağlı olduğu sanılmıştı. Teker ne kadar
büyütülürse taşıtın da o kadar hızlı gideceği
sanılmaktaydı. Böylece ön tekerin çapı 75
cm’den 162 cm’ye kadar çıkarken arka teker
de 30 cm’ye kadar düşmüştü (Görsel 1.9.).
Artık Velocipede bütünüyle oransız bir
biçim almıştı. Üstelik bu kadar yüksek bir
bisikletin üzerine çıkıp oturmak ancak çok
uzun boylu kimselerin başarabileceği bir işti.
Kısa boylular ise üç tekerlekli Velocipede’le
yetinmek zorunda kalmıştı. Daha sonra arka Görsel 1.9. Bicyole modeli
tekerleğin büyük ön tekerin küçük üretildiği
modellere de rastlanmıştır. Ancak bu model-
ler pek rağbet görmemiştir.
7