Page 19 - BİSİKLET
P. 19

İngiltere’de de bisikletin gelişimi devam
               etmiştir. 1865’te İngiltere’deki ilk Veloci-
               pede’i  Coventry (Kavıntri) Dikiş Makineleri
               Şirketi yapmıştır. Demir telli tahta tekerlek-
               lerden oluşan bu basit taşıta “sarsak” adı
               verilmiştir.


                  Truffaut (Turiffu), 1868’de teker ve süs-
               pansiyon konusunda önemli bir icatta bu-
               lunmuştur. İcat ettiği içi kauçuk dolu lastik-
               leri, tel çubuklarla hafif metal tekerleklere
               bağlamıştır. Böylelikle sarsıntıdan dolayı
               “sarsak” ismini alan bu araçların olumsuz
               izlenimi silinmiştir.


                  1871 yılında İngiliz James Starley  (Cey-
               mis Sıtarli), ön tekeri arka tekerine oranla
               oldukça büyük olan ve Bicyole (baysayıl)
               ismini verdiği bir araç icat etmiştir. Bu araca
               dönemin en büyük ve en küçük İngiliz metal
               paralarından esinlenilerek  “peni-çeyrek-pe-
               ni” adı takılmıştır. Bu bisikletin doğrudan
               pedallarla çevrilen büyük bir ön tekeri ve
               küçük bir arka tekeri vardır. Selesi ön te-
               kerleğin hemen üzerindedir (Görsel 1.8.).
                                                                Görsel 1.8. Bicyole (peni-çeyrek peni)
                  Bicyole’da ön tekerleğin büyüklüğü sü-
               rücünün bacak uzunluğuna göre seçilirdi ve
               çapı 1 m ile 1,5 m arasında değişmekteydi.
               Bu tarihe kadar yapılan Velocipede’lerde
               pedalın bir dönüşü tekerleği de ancak bir
               defa döndürebilmekteydi. Bundan ötürü
               Velocipede’in hızının ön teker büyüklüğü-
               ne bağlı olduğu sanılmıştı. Teker ne kadar
               büyütülürse taşıtın da o kadar hızlı gideceği
               sanılmaktaydı. Böylece ön tekerin çapı 75
               cm’den 162 cm’ye kadar çıkarken arka teker
               de 30 cm’ye kadar düşmüştü (Görsel 1.9.).


                  Artık Velocipede bütünüyle oransız bir
               biçim almıştı. Üstelik bu kadar yüksek bir
               bisikletin üzerine çıkıp oturmak ancak çok
               uzun boylu kimselerin başarabileceği bir işti.
               Kısa boylular ise üç tekerlekli Velocipede’le
               yetinmek zorunda kalmıştı. Daha sonra arka           Görsel 1.9. Bicyole modeli
               tekerleğin büyük ön tekerin küçük üretildiği
               modellere de rastlanmıştır. Ancak bu model-
               ler pek rağbet görmemiştir.








                                                                                                                  7
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24