Page 21 - BİSİKLET
P. 21
Yeni modellerin tekerlekleri, pedaldan bağımsız serbestçe
dönebilecek ve kolayca frenlenebilecek şekilde yapılmıştır. Üre-
tim maliyetini en aza indiren eşkenar dörtgen kadro çatkılarının
kullanımı da yaygınlaşmıştır. Bundan sonraki gelişme, vites
(aktarma) düzeneğinin kullanıma girmesi olmuştur. Serbest
ruble sistemi, vitesli/vitessiz modern bisikletlerin yapımında
öncü olmuştur (Görsel 1.12.). Zincirli aktarma sistemi ve havalı
lastiğin bulunmasıyla bisiklet bugünkü şeklini almıştır.
“Bisiklet”in ilk seri üretimi 1868’de “Michaux Company (Mik-
haks Kampani)” tarafından yılda 140 bisikletle yapılmıştır. Bu aşamadan sonra bisiklet Görsel 1.12. Serbest
ruble (dişli)
sektörü oldukça gelişmiştir. Önceleri kullanılan tahta, plastik gibi malzemeler yerini
çelik, karbon, alüminyum gibi dayanıklılık ve hafifliği ön plana çıkaran malzemelere
bırakmıştır. Kadro şekillerinde de değişiklikler görülmüştür. Bisiklet kadrolarında ka-
dınların etekleri için boşluk bırakılmış (Görsel 1.13.), kadroların dışında temel olarak
birbirlerinden oldukça farklı eşkenar dörtgen ve çapraz biçimler kullanılmıştır. Tekerden
fren sistemine bütün unsurlar geliştirilmiştir.
1888 yılında bisiklette plastik malzemelerin kullanıldığı görülmüştür. İrlanda’da
havalı plastik bisikletler üretilmeye başlanmıştır. Bu durum, bisiklet sektörünü geliştirse
de bisiklet maliyetlerini artırdığı gerekçesiyle halka inememiştir.
Görsel 1.13. Kadın bisiklet modeli
Günümüzde kullanılan bisikletlerde birtakım aksesuarlar kullanılmaya başlanmıştır:
Zincir koruma muhafazası, çamurluk, bisiklet dayanağı, lamba, dinamo, eşya taşımak
için sele, ön sepet, ön ve arkadan gelenlerin fark edebilmeleri için yansıtıcı (ön beyaz,
arka kırmızı)… Bunlar sürüşü emniyetli ve zevkli hâle getirmektedir.
9