Page 20 - BİSİKLET
P. 20

Starley’in Bicyole’ını İngiltere’de eşit tekerlekli, komple kadrolu, bilyeli
                                              ve milli bisikletlerle ortadan katlanan portatif bisikletlerin yapılması
                                              izlemiştir.


                                                                                1874’te zincirle işleyen ilk aracı
                                                                             H. J. Lawson (H. J. Lavsın) yapmıştır.
                                                                             H. J. Lawson, büyük ayna dişlisin-
                                                                             deki hareketin bir zincir yardımıy-
                                                                             la arka tekere aktarıldığı bisikleti
                                                                             geliştirmiştir. Öndeki büyük dişlinin
                                                                             pedalla bir defa döndürülmesi, ar-
                                                                             kadaki küçük dişlinin birkaç defa
                                                                             dönmesini sağlar (Görsel 1.10.).
                                                                             Aracın orta boydaki tekerleklerinin
                                                                             çapları eşitlenmiştir. Bu araç, bazı
                                                                             değişiklikler yapılarak günümüze
                             Görsel 1.10. H.J. Lawson’ın zincirli bisikleti    kadar gelmiştir. Bugün pist bisikleti
                                                                             olarak hâlâ kullanılmaktadır.


                                                                                “Güvenli bisiklet” adını alan bu
                                                                             araç denge, fren ve binme kolaylı-
                                                                             ğı açısından, büyük ön tekerli alı-
                                                                             şılmış bisikletlere oranla belirgin
                                                                             üstünlüklere sahipti (Görsel 1.11.).
                                                                             Önceki bisikletler birkaç yıl daha
                                                                             kullanımda kaldıysa da daha sonra
                                                                             yerini Lawson’ın güvenli bisikletle-
                                                                             rine bıraktı.

                                                                                1880’lerde zincir ve vites sis-
                                                                             teminin geliştirilmesi ile bisiklet
                                                                             sektöründe  büyük  bir  ilerleme
                                                                             kaydedilmiştir. 19. yüzyılın çukur-
                                                                             lu ve engebeli yollarında, tahta
                                                                             tekerlekli Velocipede’le dolaşmak
                             Görsel 1.11. Lawson’ın güvenlikli bisikleti     oldukça zordu. Bunun için 1888 yı-
                                                                           lında J.B.Dunlop (J. B. Danlıp) adında
                                                                           bir İngiliz,  tekerlekte içi boş şişme
                                              lastiği kulanarak Velocipede’i sarsıntılı bir taşıt olmaktan çıkarmış, ra-
                                              hat ve kullanışlı bir hâle getirmiştir. Bu yenilikle eski tarz bisikletlerin
                                              üretimine son verilmiştir.
                         Düşünelim
                         Tartışalım              Velocipede’in arka dişlisi sabit olduğu için arka tekerler, ayna dişli-

                                              sinin yardımıyla dönerken pedallar da onlarla birlikte dönmekteydi. Bu
                    Bisikletin zincir ve vites   durumda insanların yokuş aşağı inerken bile pedal çevirmesi gerek-
                   sistemlerini, fizik dersin-  mekteydi. Bu da zamanla serbest dişli fikrinin doğmasını sağlamıştır.
                    deki hareket ve kuvvet    Bu fikrin uygulaması 1869’da Paris’te düzenlenen ilk bisiklet sergisinde
                    kavramları ile ilişkilen-  görülmüştür. Bu sergide tekerleği pedaldan bağımsız dönebilen bisiklet
                       direbilir misiniz?     örnekleri görülmüştür.







      8
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25