Page 12 - KARATE
P. 12

KİTABIN TANITIMI



                                                   Bilgi bölümlerini gösterir.



                                                BİLGİ
                                                    Dünya  Karate  Örgütü,  Avrupa  Karate  Birliği  (UEK),  ilk  olarak
                                                   Jack Delcourt (Cek Delkort) öncülüğünde 1968 yılında kuruldu.
                                                   Örgüt, aynı yıl kapatılarak yerine daha kapsamlı ve etkili olacağı
                                                   düşünülen Dünya Karate Birliği (WUKO) kuruldu. WUKO’nun
                                                   düzenlediği Dünya Karate Şampiyonası, ilk kez 33 ülkenin katı-
                                                   lımıyla 13 Ekim 1970’te Japonya’nın başkenti Tokyo’da yapıldı. Bu
                                                   tarihten günümüze kadar dünya karate şampiyonaları, Dünya
                                                   Karate Federasyonu (WKF) tarafından düzenli olarak yapılmaya
                                                   devam etmektedir.
                                             YORUMLAYINIZ
                  Yorumlama bölümlerini            Gerçek Karate: Bir kişinin günlük yaşamda zihnini ve bedenini alçak gönüllülükle eğitmesi,
                                                   geliştirmesi ve kritik zamanlarda adalet ilkesine tamamen adamasıdır.
                        gösterir.                                   FUNAKOSHI GICHIN
                                              Funakoshı Gıchın’nin yukarıdaki sözüyle anlatılmak istenen nedir? Yorumlayınız.
                                             1.2. Karatenin Türkiye’deki Gelişimi
                                               Shihan Hakkı Koşar (Şihan Hakkı Koşar)
                                              Ülkemizde Karate-do faaliyetleri, Shihan Hakkı Koşar
                                             (Görsel 1.7) öncülüğünde başlamış, 1971’den itibaren
                                             Shotokan  Stili  ağırlıklı  çalışmalar  ile  devam  etmiştir.
                                             Shihan  Hakkı  Koşar  ve  öğrencileri,  1972’de  kısa  bir
                                             Avrupa turuna çıkarak çeşitli ülkelerde teknik antren-
                                             manlar yapmıştır.
                                                                   Görsel 1.7. Shihan Hakkı Koşar
                                               Karate Millî Takımı (Görsel 1.8)
                                             ile yurt dışı faaliyetleri, 1974 yı-
                                             lında başlamıştır. Türk sporcula-
                                             rı, bu yıldan itibaren Avrupa ve
                                             dünya  şampiyonları  ile  çeşitli
                                             seminerlere katılmışlardır.
                                                Görsel 1.8. Karate Milli Takımı
                                          14  KARETENİN TARİHİ GELİŞİMİ





                                                                   Ünite sonunda yer alan değerlendirme sorularını
                         Uygulama bölümlerini gösterir.                           gösterir.


                     UYGULAMA  Yoko-Empi-Uchi Atak Tekniği
                      Aşağıdaki çalışmayı öğretmen rehberliğinde yönergeyi takip ederek uygulayınız.
                                                                        2. ÜNİTE              DEĞERLENDİRME
                     • İkişer kişilik gruplar oluşturulur.
                     • Uygulama yapacak öğrenciler, karate elbiseleriyle tatami üzerinde hazır bulunur.
                     • Gruptan bir öğrenci yoko-empi-uchi  tekniğini uygularken diğer öğrenci hareketi yapan arkadaşını dikkatlice   Aşağıda verilen soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
                      izler. Gözlem sonucunda uygulama sırasında görülen hatalar akran değerlendirme formuna göre değerlen-
                      dirilir.                                        1. Karate çalışması, temel olarak kaç bölümden oluşur?
                     • Grup içinde görev değişikliği yapılarak uygulama tekrarlanır.  A) 1  B) 2  C) 3  D) 4  E) 5
                     • Eksik görülen uygulama hataları çalışılarak giderilir.
                                                                      2. Aşağıdakilerden hangisi Jui Kumite çalışmasının özelliklerinden birisidir?
                                                                       A) Sabit, tekli atak ve blok çalışmasıdır.
                          YOKO-EMPİ-UCHİ TEKNİĞİ’NİN  AKRAN DEĞERLENDİRME FORMU  B) Tekniklerin sekiz yönden uygulanmasına karşı yapılan çalışmalardır.
                                                                       C) Serbest ve kontrollü şekilde uygulanan puanlı müsabakalardır.
                       Bu akran değerlendirme formu öğrencinin yoko-empi-uchi tekniğini  uygularken yapabileceği   D) Her adımda bir tarafın atak diğer tarafın blok yaptığı eşli çalışmalardır.
                      davranışları kapsamaktadır. Öğrenci davranışı yaparken arkadaşı uygulama hatalarına göre en   E) Yapılacak atağın adı söylenerek devam eden atak ve blok çalışmasıdır.
                      uygun seçeneğin altına  “X’’ işareti koyar.
                      Değerlendirilen Öğrencinin Adı Soyadı :         3. Karşılıklı yapılan, cevap verme olarak adlandırılan tekli atak ve blok çalışmasına ne denir?
                      Sınıfı ve Numarası                                        :
                                                                       A) Jui Kumite
                           Gözlenecek Davranışlar  Gerçekleşti  Gerçekleşmedi  B) Sanbon Kumite
                                                                       C) Kihon İppon Kumite
                      1.  Tekniği dirsek ile yapar.
                                                                       D) Gohon Kumite
                      2.  Tekniği yana doğru uygular.                  E) Okuri İppon Kumite
                      3.  Teknik tamamlandığında avuç içi yeri gösterir.
                      4.  Yumruğu sıkılıdır.                          4.  I. Karate elbisesine karategi adı verilir.
                      Çalışma sonunda “Gerçekleşmedi” olarak işaretlenen davranışlar çalışılarak eksikler giderilir.  II. Obi karate kuşağına verilen addır.
                                                                       III. Karate spor sanatının yapıldığı salona tatami denir.
                      Gözlemi yapan öğrencinin arkadaşının performansı hakkındaki görüşleri:
                                                                       Yukarıda verilen tanımlardan hangisi veya hangileri doğrudur?
                                                                       A) Yalnız I  B) Yalnız II  C) Yalnız III   D) I ve II  E) II ve III
                                                                      5.  I. Siyah kuşak öncesi, farklı kuşak renklerinden oluşan öğrenci derecelerine kyu denir.
                                                                       II. Siyah kuşak ustalık derecesine dan denir.
                     h) Age-Empi-Uchi (Age-Empi-Uçi): Dirsekle aşağıdan yukarıya doğru yapılan vuruş hareketidir. Teknik bit-  III. Karate-do yapan kıdemli öğrencilere sensei adı verilir.
                     tiğinde avuç içi kulak hizasını göstermelidir (Görsel 4.30).
                                                                       Yukarıda verilen tanımlardan hangisi veya hangileri doğrudur?
                                                                       A) Yalnız I  B) Yalnız II  C) I ve II  D) II ve III   E) I, II ve III
                                                                       Aşağıda verilen soruları cevaplayınız.
                                                                      6. Karate nedir? Tanımlayınız.
                                                                      7. Uke, senpai, shıhan nedir?  Açıklayınız.
                                Görsel 4.30. Age-empi-uchi atak tekniği
                  52  KARATENİN TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMALARI   24  KARATENİN TANIMI VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
                     Akran değerlendirme formunu gösterir.
       10    Bireysel Sporlar KARATE
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17