Page 12 - KARATE
P. 12
KİTABIN TANITIMI
Bilgi bölümlerini gösterir.
BİLGİ
Dünya Karate Örgütü, Avrupa Karate Birliği (UEK), ilk olarak
Jack Delcourt (Cek Delkort) öncülüğünde 1968 yılında kuruldu.
Örgüt, aynı yıl kapatılarak yerine daha kapsamlı ve etkili olacağı
düşünülen Dünya Karate Birliği (WUKO) kuruldu. WUKO’nun
düzenlediği Dünya Karate Şampiyonası, ilk kez 33 ülkenin katı-
lımıyla 13 Ekim 1970’te Japonya’nın başkenti Tokyo’da yapıldı. Bu
tarihten günümüze kadar dünya karate şampiyonaları, Dünya
Karate Federasyonu (WKF) tarafından düzenli olarak yapılmaya
devam etmektedir.
YORUMLAYINIZ
Yorumlama bölümlerini Gerçek Karate: Bir kişinin günlük yaşamda zihnini ve bedenini alçak gönüllülükle eğitmesi,
geliştirmesi ve kritik zamanlarda adalet ilkesine tamamen adamasıdır.
gösterir. FUNAKOSHI GICHIN
Funakoshı Gıchın’nin yukarıdaki sözüyle anlatılmak istenen nedir? Yorumlayınız.
1.2. Karatenin Türkiye’deki Gelişimi
Shihan Hakkı Koşar (Şihan Hakkı Koşar)
Ülkemizde Karate-do faaliyetleri, Shihan Hakkı Koşar
(Görsel 1.7) öncülüğünde başlamış, 1971’den itibaren
Shotokan Stili ağırlıklı çalışmalar ile devam etmiştir.
Shihan Hakkı Koşar ve öğrencileri, 1972’de kısa bir
Avrupa turuna çıkarak çeşitli ülkelerde teknik antren-
manlar yapmıştır.
Görsel 1.7. Shihan Hakkı Koşar
Karate Millî Takımı (Görsel 1.8)
ile yurt dışı faaliyetleri, 1974 yı-
lında başlamıştır. Türk sporcula-
rı, bu yıldan itibaren Avrupa ve
dünya şampiyonları ile çeşitli
seminerlere katılmışlardır.
Görsel 1.8. Karate Milli Takımı
14 KARETENİN TARİHİ GELİŞİMİ
Ünite sonunda yer alan değerlendirme sorularını
Uygulama bölümlerini gösterir. gösterir.
UYGULAMA Yoko-Empi-Uchi Atak Tekniği
Aşağıdaki çalışmayı öğretmen rehberliğinde yönergeyi takip ederek uygulayınız.
2. ÜNİTE DEĞERLENDİRME
• İkişer kişilik gruplar oluşturulur.
• Uygulama yapacak öğrenciler, karate elbiseleriyle tatami üzerinde hazır bulunur.
• Gruptan bir öğrenci yoko-empi-uchi tekniğini uygularken diğer öğrenci hareketi yapan arkadaşını dikkatlice Aşağıda verilen soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
izler. Gözlem sonucunda uygulama sırasında görülen hatalar akran değerlendirme formuna göre değerlen-
dirilir. 1. Karate çalışması, temel olarak kaç bölümden oluşur?
• Grup içinde görev değişikliği yapılarak uygulama tekrarlanır. A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 E) 5
• Eksik görülen uygulama hataları çalışılarak giderilir.
2. Aşağıdakilerden hangisi Jui Kumite çalışmasının özelliklerinden birisidir?
A) Sabit, tekli atak ve blok çalışmasıdır.
YOKO-EMPİ-UCHİ TEKNİĞİ’NİN AKRAN DEĞERLENDİRME FORMU B) Tekniklerin sekiz yönden uygulanmasına karşı yapılan çalışmalardır.
C) Serbest ve kontrollü şekilde uygulanan puanlı müsabakalardır.
Bu akran değerlendirme formu öğrencinin yoko-empi-uchi tekniğini uygularken yapabileceği D) Her adımda bir tarafın atak diğer tarafın blok yaptığı eşli çalışmalardır.
davranışları kapsamaktadır. Öğrenci davranışı yaparken arkadaşı uygulama hatalarına göre en E) Yapılacak atağın adı söylenerek devam eden atak ve blok çalışmasıdır.
uygun seçeneğin altına “X’’ işareti koyar.
Değerlendirilen Öğrencinin Adı Soyadı : 3. Karşılıklı yapılan, cevap verme olarak adlandırılan tekli atak ve blok çalışmasına ne denir?
Sınıfı ve Numarası :
A) Jui Kumite
Gözlenecek Davranışlar Gerçekleşti Gerçekleşmedi B) Sanbon Kumite
C) Kihon İppon Kumite
1. Tekniği dirsek ile yapar.
D) Gohon Kumite
2. Tekniği yana doğru uygular. E) Okuri İppon Kumite
3. Teknik tamamlandığında avuç içi yeri gösterir.
4. Yumruğu sıkılıdır. 4. I. Karate elbisesine karategi adı verilir.
Çalışma sonunda “Gerçekleşmedi” olarak işaretlenen davranışlar çalışılarak eksikler giderilir. II. Obi karate kuşağına verilen addır.
III. Karate spor sanatının yapıldığı salona tatami denir.
Gözlemi yapan öğrencinin arkadaşının performansı hakkındaki görüşleri:
Yukarıda verilen tanımlardan hangisi veya hangileri doğrudur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) I ve II E) II ve III
5. I. Siyah kuşak öncesi, farklı kuşak renklerinden oluşan öğrenci derecelerine kyu denir.
II. Siyah kuşak ustalık derecesine dan denir.
h) Age-Empi-Uchi (Age-Empi-Uçi): Dirsekle aşağıdan yukarıya doğru yapılan vuruş hareketidir. Teknik bit- III. Karate-do yapan kıdemli öğrencilere sensei adı verilir.
tiğinde avuç içi kulak hizasını göstermelidir (Görsel 4.30).
Yukarıda verilen tanımlardan hangisi veya hangileri doğrudur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) II ve III E) I, II ve III
Aşağıda verilen soruları cevaplayınız.
6. Karate nedir? Tanımlayınız.
7. Uke, senpai, shıhan nedir? Açıklayınız.
Görsel 4.30. Age-empi-uchi atak tekniği
52 KARATENİN TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMALARI 24 KARATENİN TANIMI VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
Akran değerlendirme formunu gösterir.
10 Bireysel Sporlar KARATE