Page 11 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 11

KİTABIN TANITIMI










             Ünite kapaklarının, ünite adlarının
             ve  konu  başlıklarının  bulunduğu
             bölümdür.                                                     Karekod okuyucu ile taratarak re-
                                                                           sim, video, animasyon, soru ve çö-
                                                                           zümleri gibi ilave kaynaklara ulaşı-
                                                                           labilecek karekodu gösterir.
                                                                           Detaylı  bilgi  için  http://kitap.eba.
                                                    Ünite Bölümleri
                                                    1.1. RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ DÜNYADA GELİŞİMİ
                                                    1.2. RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ TÜRKİYE’DE GELİŞİMİ  gov.tr/karekod


                                                          13

                   RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ TARİHÎ GELİŞİMİ
                       “Okul; genç beyinlere insanlığa saygıyı, millet ve ülkeye sevgiyi, bağımsızlık onurunu öğretir.”
                                Mustafa Kemal ATATÜRK
                        HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                1. Farklı ritmik yapıdaki çeşitli eserleri dinleyiniz. Bu eserleri, ritmik yapıları açısından birbirinden ayıran
                    temel farklar neler olabilir?
                2. Halk dansları ve ritim hakkındaki bilgi ve deneyimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                3. Türk halk danslarında kullanılan farklı ritmik yapıdaki ezgilerden örnekler dinleyiniz. Beğendiklerinizi
                    sınıf ortamında arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                      Ünite başlığının bulunduğu bölümdür.
                   1.1. RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ DÜNYADA GELİŞİMİ
                   Ritim; müziği oluşturan bir ögedir. Yunanca asıllı “rhythm” (ritim) kelimesinden türemiştir. Vurgu,
                uzunluk ya da seslerin düzenli bir biçimde yinelenmesinden doğan düzen olarak tanımlanabilir.
                   Perküsyon sözcüğü, bugün ritim enstrümanlarının genel adı olarak kullanılmaktadır. Perküsyon
                sözcüğünün kökeni, Latincedeki “percussio” (percisyo) ve “percussus” (percissus) terimlerinden gelmek-
                tedir. Percussio müzikal olarak “dövmek ve çarpmak” anlamına gelirken percussus, “vurmak” anlamına
                gelmektedir. Modern müzik aletlerinin karmaşık yapılarına karşın perküsyon aletleri hâlen basit formlarını
                korumaktadır. Ritim aletleri genel olarak bir müzik parçasında ritmi belirlemekle birlikte melodiyi de icra
                edebilmektedir.
                   Antropologlar ve tarihçilere göre ritim aletlerinin tarihin ilk müzik aletleri olabileceği düşünülmek-
                tedir. Genel kronoloji içinde müziğin evriminde insan sesinden sonraki basamak ritim olgusudur. Ritmin ilk
                örnekleri ellerin, ayakların, sopaların, tahtaların, taş ve kemik parçalarının birbirine vurulmasıyla çıkarılan
                sesler olarak ortaya çıkmıştır. İnsanlar arası iletişim; dil kabiliyetinin gelişmediği dönemlerde ritimsel ka-
                lıplar, heceler ve sesler ile başlamıştır. Çok çeşitli sesler çıkartan bu ilk ritim aletlerinde, her sesin farklı
                bir anlamı vardır. Oluşturulan bu seslerle iletişim sağlanmıştır. Dil becerisi gelişmeye başladıkça insanlar,
                doğadaki sesleri taklit ederek doğa olaylarına hâkim olmak için müzik ve ritmi kullanmaya başlamıştır.
                   İlk ritim enstrümanı olduğu bilinen davul hakkındaki ilk kalıntılara, MÖ 7000’li yıllarda Mezopotam-
                ya’da rastlanmıştır. Bu kalıntılarda davulların şekillerinin kare olduğu görülmektedir. Zamanla bu davulların,
                seremonilerde, dinî törenlerde, büyü ve tapınma amaçlı kullanılmaya başlandığı bilinmektedir. Davulun ilk
                hâline, mağara duvarlarında-
                ki resimlerde de rastlanmak-
                tadır. Çin’de de küçük davul-
                ların kullanıldığı bilinmektedir.
                Bu dönemde pek çok kıta ve                                      RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMALARI
                bölgede  davul  benzeri  ritim
                aletlerinin  kullanıldığına  dair
                kalıntılara rastlanmaktadır. O
                günden bugüne ulaşan kalın-
                tılara  göre  davullar  iki  yerle-                               ‘‘Halk oyunlarını oynamak şeref, oynatmak görev, yaymak ve yaşatmak kutsallıktır.”
                şim arasında haberleşme için
                kullanılmıştır.  O  dönemden                                                                                                                    Mustafa Kemal ATATÜRK
                kalan ritim aleti pek olmamış-
                tır (Görsel 1.1).
              1. ÜNİTE    Görsel 1.1: İlk ritim enstrümanlarından bir örnek             HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                            14                                                   1. Çevrenizi sesler açısından incelediğinizde, duyduğunuz sesler ve ritimler doğal hâlleriyle kurallı ve
                                                                                     melodik bir etki yaratıyor mu? Bununla ilgili gözlem ve fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                                 2. Müzik terimlerinden bildiklerinizi gözden geçiriniz. Bilgilerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                                 3. Ritmik temponun müziğe, harekete, duygusal ve duyuşsal algıya etkileri nelerdir?
                                                                                         4.1. RİTİM EĞİTİMİ
                      Üniteye ilişkin hazırlık çalışmalarının yer aldığı bölümdür.    tekrarlanmasından doğan ses uygunluğu olarak tanımlanmaktadır. Başka bir tanıma göre ritim, müzikte za-
                                                                                  Ritim; bir dizede, bir notada vurgu, uzunluk veya ses özelliklerinin, durakların düzenli bir biçimde
                                                                                manın belirli bir süre içinde eşit veya değişik uzunlukta parçalara bölünmesidir. Bölünen her parçanın başı,
                                                                                güçlü vuruşlarla ayırt edilebilmektedir. Birbirlerini takip ederek bir düzen oluşturan vuruşlar, ezgi içerisinde
                                                                                esere yön vermektedir. Ritim, belirli bir süreç içerisindeki tempo ile netleşmektedir ve bu şekilde müziğin
                                                                                karakteristik yapısını da belirlemektedir. Müzikte tempo, parçanın hızını belirlemek için kullanılan bir terim-
                                                                                dir ve parça boyunca notaların ilerleyiş hızını veya metrik vuruşların sıklığını düzenlemektedir. Ritim notası
                                                                                yazımı; iki dizekli portede notaların sesleri dikkate alınmadan, sadece değerleri (tartımları) göz önünde
                                                                                bulundurularak gerçekleştirilmektedir.
                                                                                   Müzik dışında da incelenebilen ritimle günlük hayatta, doğada, insan vücudunda, kısacası pek çok
                                                                                alanda ve günün her anında, her aşamasında karşılmaktadır. Makineler, bir atın koşuşu, su damlaması,
                                                                                adım sesleri, zanaatkârların iş yerlerinde çıkarttıkları sesler de kendi içinde bir ritme sahiptir. Doğanın da
                                                                                kendi içinde ritmik bir dengesi vardır. Doğanın dengesi bozulduğunda karşılaşılan problemler, önemli so-
                                                                                nuçlar doğurmaktadır. Bir derenin düzenli akışı bozulup dere taştığında veya kuruduğunda çevresindeki
                                                                                hayatı tehlikeye sokmaktadır. Plansız yapılaşma sonucunda doğal afetlerin verdiği zarar, doğanın ritmi ve
                                                                                akışının yoğun olarak bozulmasından kaynaklanmaktadır. İnsanın doğasında da doğal bir ritim söz konusu-
                                                                                dur. Vücudun herhangi bir yerinde ritim bozukluğu görüldüğü anda, yaşamsal sorunlar baş göstermektedir.
                                                                                Bu durum, ritmin insan vücudundaki önemine bir örnek olarak verilebilir. Evrende her şey, düzenli bir hare-
               RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ KIYAFET, SAHNE VE YARIŞMA KURALLARI  ket hâlindedir. Evrenin hareketi de ritmiktir. Hareketin durması, akışın kesilmesi; ritmin durması anlamına
                                                                                gelmektedir. Ritmin durduğu ya da bozulduğu yerde yaşamsal sorunlar da doğmaktadır. Evrenin sürekliliği,
                                                                                hareketin ritmik yinelenmesine bağlıdır. Güneşin ve dünyanın hareketi, mevsimlerin tekrarı, gece ve gün-
                                                                                düzün birbirini takip etmesi bu duruma örnek olarak verilebilir.
                   “Bir millet, sanattan ve sanatkârdan mahrumsa tam bir hayata sahip olamaz.”

                                                                                                       Mustafa Kemal ATATÜRK
                                                                                     ARAŞTIR PAYLAŞ
                        HAZIRLIK ÇALIŞMALARI                                  4. ÜNİTE  Günlük yaşamda ve doğada karşılaştığımız ritmik sesleri çıkaran nesneler nelerdir? Bunları
                                                                                   gözlemleyerek elde ettiğiniz bilgi ve deneyimi sınıf ortamında arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 1. Türkiye’deki geleneksel giyim kuşam çeşitliliğini etkileyen temel faktörler nelerdir?
                 2. Türk halk dansları yörelerinin, kostüm özelliklerindeki farklılıklar hakkında neler düşünüyorsunuz?
                 3. Katıldığınız veya izlediğiniz halk dansları ve jimnastik yarışmalarında edindiğiniz gözlem ve dene-   86
                     yimleri sınıf ortamında paylaşınız.
                   3.1. RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARININ KULLANIM ALANLARI
                   Ritim eğitiminin uygulamalı olarak kullanıldığı alanlardan bazıları değişik dans türleri, spor dalları
                ve eğitim öğretim alanlarıdır. Ritmin insanda dışa vurum şekillerinden ilki danstır. Dansın müzik ve ritimle
                birlikte bedenle buluşması kendi içinde bir bütünlük taşımaktadır. Bu nedenle dansta hareketler ve tempo
                daima ritimle uyum içerisinde kullanılmaktadır (Görsel 3.1).
                                                 Üniteye ait konu başlıklarının bulunduğu bölümdür.
                      Tango
              3. ÜNİTE  Modern Dans  Görsel 3.1: Dans türleri  Vals
                            44
                                                          9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16