Page 171 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 171

SPORDA TARAFTARLIK                  ÜNİTE 15



            15.1. TARAFTARLIK


            Spor,  birleştirici  bir  araçtır.  Dünyanın  her  yerinde  birbirinden  bağımsız  bireyleri,  grupları  ve
            toplulukları  bir  araya  getirerek  kitlelere  dönüştürür.  Başta  futbol  olmak  üzere  basketbol,
            beyzbol, rugby, voleybol, hentbol, tenis, yüzme, atletizm, boks, motor sporları gibi pek çok spor
            dalı dünyanın her yerinde kitleleri bir araya getiren önemli bir güç hâline gelmiştir.
            Sporun  kitlelerce  kabul  görmesinin  temelinde  insanların  bedensel,  ruhsal  ve  sosyal  açıdan
            ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik etkisi yatmaktadır.
            Spor yapısı gereği hıza, güce ve zirveye ulaşmak için yapılan bir mücadeledir. Evrensel ilke ve
            kurallar içeren bir oyun, yarış ve eğlencedir. Bir olgu olarak ele alındığında spor, hem yarışma
            ve rakip olma hem de sevgi, kardeşlik ve barış içinde yaşama yönüyle farklı kitleleri bir araya
            getirir. Sporun her iki yöndeki bu kitlesi taraftar olarak görülebilir.

            Kendisini belli bir takımın taraftarı olarak tanıtan bireyler, neden o takımın taraftarı olduğunu
            bilmemekte  ve  neden  o  takımı  tuttuğunu  açıklayamamaktadır.  Bu,  taraftarlığın  bilinmez  bir
            yanıdır.  Bu bilinmezliğin en uç örneği dünyanın herhangi bir yerinde herhangi birinin bir başka
            ülkenin takımının başarı ya da başarısızlığında kendini mutlu ya da mutsuz hissedebilmesinde
            gözlemlenebilmektedir. Bu yönüyle taraftarlığın kökenini açıklamak zordur.
                                                                      Sporun tüm izleyici grubunu taraftar
                                                                      olarak  nitelendiremeyiz.  Küçük  bir
                                                                      izleyici grubu sadece bir karşılaşma-
                                                                      yı izlemenin keyfini yaşamak için de
                                                                      maça gidebilir ya da var olan iletişim
                                                                      araçları  ile  dinleme  veya  izlemenin
                                                                      keyfini de çıkarmak isteyebilir. Karşı-
                                                                      laşmadaki  takımlardan  hiçbirini  tut-
                                                                      mayan bu küçük izleyici grup, taraftar
                                                                      olarak  nitelendirilemez.  Spor seyir-
                                                                      cisi olarak ifade edilebilecek bu grup
                                                                      o anda bir spor olayını izleyen ya da
                                                                      dinleyen bireyleri ifade eder. Bu an-
                                                                      lamda  spor  taraftarlığı  spor  seyirci-
                                                                      sinden farklıdır.
            Görsel 15.1: 2 Eylül 2017 Ukrayna-Türkiye maçında Türkiye
                      tribünlerindeki taraftar grubu

            Taraftarlık, aidiyet duygusu bağlamında taraf olunan grubun sahip olduğu değerleri benimsemek
            ve  bu  değerlere  uygun  tutum  ve  davranış  kalıpları  içinde  hareket  etmek,  tavır  ve  davranış
            sergilemektir. Spor taraftarı; bir spor, sporcu ya da takımla ilgilenen ve izleyen bireyleri ifade
            eder. Her iki grup da spor olayının en azından tüketicisidir (Görsel 15.1).
            Sportif anlamda taraftarlık; spor kulüplerinin faaliyetlerini maddî ve manevi olarak destek-
            lemek, kulübün hizmetlerini belirli bir ücret karşılığında satın almak, her türlü zorluğa rağmen
            takımına destek olmak için yurt içi ya da yurt dışı deplasmanlara gitmek, kulübün esas destek-
            çisi olmaktır.



                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ        169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176