Page 166 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 166
İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ ÜNİTE 14 ÜNİTE 14 İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ
DÜŞÜNELİM YAZALIM
“Yabancı sporcuların Türkiye’de spor yapmayı tercih etme nedenleri neler olabilir?”
“Bu sporcuların ekonomik beklentileri neler olabilir?”
“Yabancı sporcular Türk yemek kültürünü ve müziklerini seviyorlar mıdır?”
“Ülkelerine gittiklerinde Türkiye hakkında olumlu tanıtımlar yapıyorlar mıdır?”
Sevdiğiniz bir yabancı sporcu ile yabancı dilde sosyal medya aracılığıyla iletişime geçerek
yukarıdaki sorulara cevap arayınız. İletişiminiz sonrası aldığınız cevapları verilen boşluklara
yazınız.
Görsel 14.3: Spor medyası
Spor kamuoyunu devletin birçok kurumu, spor kulüpleri, amatör ve profesyonel spor yapan
herkes, medya ve izleyenler oluşturmaktadır. Sporun sosyal bir olgu olarak gelişmesinde
medyanın rolü büyüktür (Görsel 14.3). Spor branşlarının tanıtımında ve oyunlara ilgiyi artırmakta
medya önemli bir işleve sahiptir. Medya, sportif etkinliklerin geniş halk kitlelerine ulaşmasını
sağlamaktadır. Diğer taraftan sporun da medya üzerinde etkileri olduğu unutulmamalıdır.
Ülkemizin sosyal yapısı içinde, toplumun büyük bir bölümünün aktif ya da pasif olarak spora
katılımı göz ardı edilemeyecek boyutlardadır. Türkiye’de başta futbol ve basketbol olmak üzere
diğer spor faaliyetlerine yer verilmektedir. Türkiye spor medyası, dünyadaki spor gelişmelerini
ve ulusal spor faaliyetlerini kitlelere ulaştırmakta gelişme göstermektedir.
14.4. SPOR MEDYASI Spor ve medyanın bir arada gelişmesi bilinçli ve eğitimli sporcular ve spor seyircisinin olmasıyla
Teknoloji ve kitle iletişim araçlarından faydalanan medyanın 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren mümkündür. Bu nedenle spor medyası spordaki çoşkuyu ve rekabeti kitlelere aktarırken şu
izleyici ve okuyucu kitleleri üzerindeki etkisi önemli ölçüde artmıştır. Spor, çok geniş kitlelere ilkelere dikkat etmelidir:
hitap eden ve bu kitleleri etkileyen bir alan olarak kitle iletişim araçlarından faydalanmaktadır. • Spor bilincinin oluşturulmasına katkıda bulunmak
Gazeteler baskı sayısını, televizyonlar izlenme oranlarını artırmak için özellikle futbol, basketbol • Sporu sportif anlayışla aktarmak
gibi kitlelerce takip edilen sporları en önemli yayın kaynakları olarak kullanmaktadır. Spor ve • Sporu yaşam biçimi olarak benimsetmek
medya ilişkisi ayrılmaz ve birbirini besleyen iki araç hâline gelmiştir. • Sporda centilmenlik, ahlak gibi değerleri oluşturmak
Ülkemizde benzer özellikler taşıyan medya eğitici, eğlendirici ve bilgilendirici olma işlevini yerine • Spor yapılacak alanların oluşması ve kullanımı için kurumları teşvik etmek
getirirken aynı zamanda toplumu da yönlendirmektedir. Spora duyulan ilginin artması sonucu • Spor yarışmalarında objektif olmak, tarafsızlığı savunmak ve uygulamak
oluşan spor kamuoyu ve bu kitlenin spor ile ilgili beklentileri de artmaya devam etmektedir. Bu
ilgi neticesinde medya içinde de spor ile ilgili birimler kurulmuştur. Spor medyası spor düşünce
sisteminin oluşturulması gazete, tv ve radyo gibi kitle iletişim araçlarıyla sportif faaliyetlerin DÜŞÜNELİM TARTIŞALIM
çok yönlü olarak aktarılmasıdır. Spor medyası spor saati, spor haberleri, spor magazin gibi Yukarıda açıklanan spor medyasının uyması gereken ilkelerden yola çıkarak Türkiye’de spor
uygulamalarla spor faaliyetlerini canlı olarak kitlelere ulaştırmaktadır. medyasının olumlu ve olumsuz yönlerini tartışınız.
SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 163 164 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ