Page 163 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 163
İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ ÜNİTE 14
BİLİYOR MUSUNUZ?
Türkiye'de kitle iletişim araçlarının sporla tanışması ilk defa 1891 yılında yayımlanan bir
gazetede eskrim konulu bir yazı ile başlamıştır. Bunu Selanik'te çıkan Asır gazetesinin spora
yer vermesi ve 1911'de Tasvir-î Efkar'da ilk maç yazısı takip etmiştir. 1933'te Haber gazetesi
ilk spor sayfasını yapmıştır. 1952'de ise Türk Sporu adlı ilk günlük spor gazetesi çıkarılmıştır.
1968 yılında Tercüman gazetesi renkli ve çok imzalı spor ekini yayımlamıştır.
14.3. KİTLE İLETİŞİMİNİN ÖNEMİ VE TEMEL FONKSİYONLARI
1. Kitle İletişiminin Önemi
Toplumlar iletişim ve bilgi toplumu olarak da adlandırılmaktadır. Teknolojinin hızlı gelişmesiyle
bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde iletişim gelişmiş ve yaygınlaşmıştır. Teknolojik gelişimin
doğal sonucu olarak gelişen ve elektronikleşen iletişim araçları, iletişime sürat ve kolaylık
sağlamakla kalmamış; aynı zamanda iletişimi, kitle iletişimine çevirmiştir. Günümüzde internet
(e-posta vd.), telgraf, telefon, faks gibi haberleşme araçları; gazete, radyo, televizyon gibi kitle
iletişim araçları; uydular ve bilgisayar gibi teknolojik araçlar birer iletişim aracı olarak iletişimin
ayrılmaz parçaları durumuna gelmiştir. Bu elektronik iletişim araçları kurduğu haberleşme
ağıyla iletişim kültürünü de yaygınlaştırmıştır.
Modern toplumların en önemli özelliklerinden
biri iletişim teknolojisini günlük yaşamda yo-
ğun biçimde kullanmalarıdır. Toplumda birey-
ler kitle iletişimi kapsamındadır. Düşüncelerin,
izlenimlerin, bilgi alışverişinin, duyguların bir-
birlerine aktarılmasında kitle iletişim araçla-
rının kullanılması zorunlu hâl almıştır (Görsel
14.1). Toplumdaki tüm olup bitenlerin belirli
bir teknoloji kullanılarak çoğaltılıp güçlendi-
rilmesi ve çok sayıda kişiyi etkilemesi kitle
iletişim araçlarının önemini artırmıştır. Pay-
laşılmak istenen duygu ve düşüncelerin az za-
manda birçok kitleye ulaştırılması konusunda
reklam şirketleri, ekonomik sektörler eğitim
Görsel 14.1: Gelişen teknolojiyle, izlenimlerin aktarılması farklı kurumları ve diğer kurumlar için kitle iletişim
yollarla gerçekleştirilmektedir.
araç ve gereçleri bir güçtür.
Kitle iletişim araçları, halkın sosyalleşmesinde, siyasal ve sosyal kararlara varmasında, günlük
bilgi ihtiyacını karşılamasında önemli rol oynar. Kitle iletişim araçlarının, toplumun siyasal yönden
olgunlaşmasında, demokratik davranışı ve temel hakları içselleştirerek karar vermesinde büyük bir
önemi vardır. Kitle iletişim araçlarının ülke ve dünya sorunları hakkında kamuoyuna bilgi vermesi ve
bu konulardan hangisinin kamuoyunda önceliğe sahip olması gerektiği konusunda etkili olduğu görüşü
kabul edilmektedir. Toplumda, kitle iletişim araçlarının gündemine aldığı, ağırlıklı olarak yer verdiği
konular önemli algılanmaktadır. Kitle iletişim araçları günlük hayatımızın ayrılmaz parçası olarak
toplumsal bütünleşme ,kültürel gelişme ve toplumsal ilerleme yönünde çağın en etkili araçlarıdır.
SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 161