Page 163 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 163

İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ                   ÜNİTE 14




              BİLİYOR MUSUNUZ?
              Türkiye'de kitle iletişim araçlarının sporla tanışması ilk defa 1891 yılında yayımlanan bir
              gazetede eskrim konulu bir yazı ile başlamıştır. Bunu Selanik'te çıkan Asır gazetesinin spora
              yer vermesi ve 1911'de Tasvir-î Efkar'da ilk maç yazısı takip etmiştir. 1933'te Haber gazetesi
              ilk spor sayfasını yapmıştır. 1952'de ise Türk Sporu adlı ilk günlük spor gazetesi çıkarılmıştır.
              1968 yılında Tercüman gazetesi renkli ve çok imzalı spor ekini yayımlamıştır.

            14.3. KİTLE İLETİŞİMİNİN ÖNEMİ VE TEMEL FONKSİYONLARI


            1. Kitle İletişiminin Önemi
            Toplumlar iletişim ve bilgi toplumu olarak da adlandırılmaktadır. Teknolojinin hızlı gelişmesiyle
            bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde iletişim gelişmiş ve yaygınlaşmıştır. Teknolojik gelişimin
            doğal  sonucu  olarak  gelişen  ve  elektronikleşen  iletişim  araçları,  iletişime  sürat  ve  kolaylık
            sağlamakla kalmamış; aynı zamanda iletişimi, kitle iletişimine çevirmiştir. Günümüzde internet
            (e-posta vd.), telgraf, telefon, faks gibi haberleşme araçları; gazete, radyo, televizyon gibi kitle
            iletişim araçları; uydular ve bilgisayar gibi teknolojik araçlar birer iletişim aracı olarak iletişimin
            ayrılmaz  parçaları  durumuna  gelmiştir.  Bu  elektronik  iletişim  araçları  kurduğu  haberleşme
            ağıyla iletişim kültürünü de yaygınlaştırmıştır.
                                                             Modern toplumların en önemli özelliklerinden
                                                             biri iletişim teknolojisini günlük yaşamda yo-
                                                             ğun biçimde kullanmalarıdır. Toplumda birey-
                                                             ler kitle iletişimi kapsamındadır. Düşüncelerin,
                                                             izlenimlerin, bilgi alışverişinin, duyguların bir-
                                                             birlerine  aktarılmasında  kitle  iletişim  araçla-
                                                             rının kullanılması zorunlu hâl almıştır (Görsel
                                                             14.1).  Toplumdaki  tüm  olup  bitenlerin  belirli
                                                             bir  teknoloji  kullanılarak  çoğaltılıp  güçlendi-
                                                             rilmesi  ve  çok  sayıda  kişiyi  etkilemesi  kitle
                                                             iletişim  araçlarının  önemini  artırmıştır.  Pay-
                                                             laşılmak istenen duygu ve düşüncelerin az za-
                                                             manda birçok kitleye ulaştırılması konusunda
                                                             reklam  şirketleri,  ekonomik  sektörler  eğitim
            Görsel 14.1: Gelişen teknolojiyle, izlenimlerin aktarılması farklı   kurumları ve diğer kurumlar için kitle iletişim
                     yollarla gerçekleştirilmektedir.
                                                             araç ve gereçleri bir güçtür.
            Kitle  iletişim  araçları,  halkın  sosyalleşmesinde,  siyasal  ve  sosyal  kararlara  varmasında,  günlük
            bilgi ihtiyacını karşılamasında önemli rol oynar. Kitle iletişim araçlarının, toplumun siyasal yönden
            olgunlaşmasında, demokratik davranışı ve temel hakları içselleştirerek karar vermesinde büyük bir
            önemi vardır. Kitle iletişim araçlarının ülke ve dünya sorunları hakkında kamuoyuna bilgi vermesi ve
            bu konulardan hangisinin kamuoyunda önceliğe sahip olması gerektiği konusunda etkili olduğu görüşü
            kabul edilmektedir. Toplumda, kitle iletişim araçlarının gündemine aldığı, ağırlıklı olarak yer verdiği
            konular önemli algılanmaktadır. Kitle iletişim araçları günlük hayatımızın ayrılmaz parçası olarak
            toplumsal bütünleşme ,kültürel gelişme ve toplumsal ilerleme yönünde çağın en etkili araçlarıdır.



                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ        161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168