Page 160 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 160
ÜNİTE 14
14.ÜNİTE ÜNİTE 14 İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ
HAZIRLIK SORULARI
1. İletişimin insan hayatındaki önemini arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Kitle iletişimi denince aklınıza ne geliyor? Kitle iletişimini sporla ilişkilendirerek
arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Kitle iletişim araçlarının yararlarını tartışınız.
ÜNİTE 14 OKUMA METNİ
Türkiye’deki spor medyası hakkındaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
4.
Tüm dünyada olduğu gibi yurdumuzda da kitle iletişim araçları yazılı, görsel ve elektronik
araçlardan oluşmaktadır. Teknoloji ve kitle iletişim araçlarından faydalanan medyanın 20.
yüzyılın ikinci yarısından itibaren izleyici ve okuyucu kitleleri üzerindeki etkisi önemli ölçüde
artmıştır. Yurdumuzda da benzer özellikler taşıyan medya eğitici, eğlendirici ve bilgilendirici
olma işlevini yerine getirirken aynı zamanda toplumu da yönlendirmektedir. Günümüzde
spora duyulan ilgi her geçen gün artmaktadır. Spor kamuoyunun spor ile ilgili beklentileri
de gün geçtikçe artmaya devam etmektedir. Bu ilgi sonrasında medya içinde spor ile ilgili
birimlerin kurulması kaçınılmaz hâle gelmiştir.
İLETİŞİM Ülkemizde toplumun büyük bir bölümünün aktif ya da pasif olarak spora katılımı, göz ardı
edilemeyecek boyutlardadır. Kamuoyunun spor alanındaki beklentilerine cevap verebilmek
VE amacıyla oluşan spor medyasının üstlendiği görevler her geçen gün arttığı gibi farklılıklar da
göstermeye başlamıştır.
SPOR Kitle iletişim araçlarının gelişimi, spora ilgi duyan izleyici veya aktif konumda bulunan
insanların çoğalmasını sağlamıştır. Toplumların siyasal, ekonomik ve sosyal alanlarda
SOSYOLOJİSİ gelişmelerini sağlarken bireylerin morallerini yükseltici ve birbiri ile kaynaştırıcı aktiviteler
de yapmalarını sağlar. Kitle iletişim araçları ile spor her kesime yayılmaktadır. Bunun için
kitle iletişim araçları özellikle genç nüfusumuzu da dikkate alarak sporu teşvik edici yayınlara
yönelmeli, tüm spor branşlarını tanıtıcı programlar ve yazılar hazırlanmalıdır. Sansasyonel
yayın ya da yazılar yerine, daha gerçekçi bilgilendirmeler yapılmalıdır. Günümüzde sporla
ilgili kitle iletişim araçlarındaki baskı sayısı ve izlenme oranlarının artması spor kamuoyunun
önemini daha da artırmıştır. Spor kamuoyunu sadece tüketici anlamda görmek yerine
sporun birleştirici, bütünleştirici, sosyalleştirici yönünde yayınlar yapılmalıdır. Buna en çarpıcı
Kavramlar Ünite Bölümleri örnek, 2002 Dünya Kupası’nda ülkemizle Güney Kore üçüncülük maçında gösterilen fair play
. İletişim 14.1. İLETİŞİM VE SPOR olayının tüm dünyaya gösterilmesidir. İnsanların sosyalleşmesi ve bilgilenmesi için kitle
. Kitle iletişimi 14.2. KİTLE İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ VE SPOR iletişim araçlarına büyük görevler düşmektedir. Bundan böyle kitle iletişim araçlarının bu
. Kitle iletişimi sosyolojisi 14.3. KİTLE İLETİŞİMİNİN ÖNEMİ VE TEMEL sorumluluklarını bilerek hareket etmeleri herkesin yararına olacaktır.
. Spor medyası FONKSİYONLARI
14.4. SPOR MEDYASI * Komisyon tarafından Hasan Şahan ve Vedat Çınar ‘ın “Kitle İletişim Araçlarının Spor Kamuoyu Üzerine
Etkisi” başlıklı makalesinden ve Tekin ÇOLAKOĞLU “Sporun Topluma Yaygınlaştırılmasında Medyanın
Etkisi (Güreş Örneği)” başlıklı Yüksek Lisans Tezi’nden derlenmiştir.
SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 157 158 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ