Page 161 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 161

İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ                   ÜNİTE 14



            14.1. İLETİŞİM VE SPOR


            İletişim genel olarak fikir ve duyguların aktarılması olayıdır. Duygu, düşünce ya da bilgilerin
            bireyler, gruplar ve toplumlar arasında akla gelebilecek söz, yazı, görüntü, hareketlerle karşılıklı
            olarak aktarılmasıdır. İletilen bilginin hem gönderici hem de alıcı tarafından anlaşıldığı ortamda
            bilginin bir göndericiden bir alıcıya aktarılma sürecidir. İletişimi açıklamak için altı temel öge
            kullanılır: Kaynak (gönderici), alıcı (hedef), ileti (mesaj), bağlam (ortam), dönüt (geri bildirim),
            kanal (araç).
            Gönderici; duygu, düşünce ve istekleri aktaran kişi, araç veya topluluktur.  Alıcı; duygu, düşünce
            ve  isteklerin  iletildiği,  aktarıldığı  kişi  veya  topluluklardır.  İleti  gönderici  ile  alıcı  arasında
            aktarılmakta  olan  duygu,  düşünce  ya  da  istektir.  İletişimin  gerçekleştiği  ortama  bağlam,
            gönderici ile alıcı arasındaki iletinin gönderilme şekline kanal denir. İletiye verilen her türlü
            yanıt da dönüttür. Seslerden oluşan, belli kuralları olan doğal dile de kod denir.
              DÜŞÜNELİM YAZALIM
              Teknik direktör, maç öncesi soyunma odasında furbolcularına atak oynayacaklarını ve rakibe
              önde pres uygulayacaklarını söyler. Futbolcular da teknik direktörlerine “Denilenleri harfiyen
              yapacağız ve maçı kazanacağız.” derler.
              Verilen örnekten yararlanarak aşağıdaki kavramların karşılıklarını yazınız.

              Kaynak        :  teknik direktör
              Alıcı        :
              İleti        :

              Ortam        :
              Geri bildirim:
              Kanal        :


            İletişim sürecinde sembollerin aktarılması ve karşılıklı etkileşim önemlidir. Sosyoloji özellikle ile-
            tişimin kültürel boyutuyla ilgilenir. Spor sosyolojisi ise spor faaliyetlerinde gerçekleşen iletişim
            süreciyle ilgilenir. Spor ile gerçekleşen sosyalleşme, yarışma, iş birliği,  çekişme, gibi sosyal süreç-
            lerdeki iletişime yoğunlaşır.
            Modern yaşam koşullarında spor sağlıklı yaşam için önemli bir unsur hâline geldi.  Spor kulüpleri
            ve spor organizasyonlarının kitle iletişim araçlarında önemli yer bulması ile kamuoyunda olumlu
            bir algı oluştu. Dünyadaki sportif aktivitelere ilgi ve katılımın her geçen gün artması toplumda
            spora olan ilgiyi de artırdı.  Farklı kültür ve sosyal statüden insanları bir araya getirebilen, sosyal
            yaşam üzerinde büyük bir etki oluşturan spor, spor sosyolojisinin de ilgisini çekti. Toplumun ve
            markaların hedef kitlelerine doğrudan ya da dolaylı yoldan ulaşmasında önemli rol üstlenen spor,
            iletişim ve sosyolojinin önemli bir parçası oldu.
            Spor endüstrisi ve rekabetin artması spordan faydalanmayı da artırdı. Toplumda yoğun bir ilgi gö-
            ren spor, sosyal sorumluluk çatısı altında değerlendirilen bir iletişim yöntemi oldu. Spora yatırım
            yapan markaların, kurumların, kulüplerin, federasyonların, turnuvaların ve sporcuların iletişim sü-
            reçlerinin yönetiminin yapılması ayrı bir uzmanlık alanı olan spor iletişimini ortaya çıkardı. Spor
            iletişimi sporun toplumda doğru bir yer edinmesinde spor sosyolojisinden yararlanmaktadır.



                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ        159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166