Page 161 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 161
İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ ÜNİTE 14
14.1. İLETİŞİM VE SPOR
İletişim genel olarak fikir ve duyguların aktarılması olayıdır. Duygu, düşünce ya da bilgilerin
bireyler, gruplar ve toplumlar arasında akla gelebilecek söz, yazı, görüntü, hareketlerle karşılıklı
olarak aktarılmasıdır. İletilen bilginin hem gönderici hem de alıcı tarafından anlaşıldığı ortamda
bilginin bir göndericiden bir alıcıya aktarılma sürecidir. İletişimi açıklamak için altı temel öge
kullanılır: Kaynak (gönderici), alıcı (hedef), ileti (mesaj), bağlam (ortam), dönüt (geri bildirim),
kanal (araç).
Gönderici; duygu, düşünce ve istekleri aktaran kişi, araç veya topluluktur. Alıcı; duygu, düşünce
ve isteklerin iletildiği, aktarıldığı kişi veya topluluklardır. İleti gönderici ile alıcı arasında
aktarılmakta olan duygu, düşünce ya da istektir. İletişimin gerçekleştiği ortama bağlam,
gönderici ile alıcı arasındaki iletinin gönderilme şekline kanal denir. İletiye verilen her türlü
yanıt da dönüttür. Seslerden oluşan, belli kuralları olan doğal dile de kod denir.
DÜŞÜNELİM YAZALIM
Teknik direktör, maç öncesi soyunma odasında furbolcularına atak oynayacaklarını ve rakibe
önde pres uygulayacaklarını söyler. Futbolcular da teknik direktörlerine “Denilenleri harfiyen
yapacağız ve maçı kazanacağız.” derler.
Verilen örnekten yararlanarak aşağıdaki kavramların karşılıklarını yazınız.
Kaynak : teknik direktör
Alıcı :
İleti :
Ortam :
Geri bildirim:
Kanal :
İletişim sürecinde sembollerin aktarılması ve karşılıklı etkileşim önemlidir. Sosyoloji özellikle ile-
tişimin kültürel boyutuyla ilgilenir. Spor sosyolojisi ise spor faaliyetlerinde gerçekleşen iletişim
süreciyle ilgilenir. Spor ile gerçekleşen sosyalleşme, yarışma, iş birliği, çekişme, gibi sosyal süreç-
lerdeki iletişime yoğunlaşır.
Modern yaşam koşullarında spor sağlıklı yaşam için önemli bir unsur hâline geldi. Spor kulüpleri
ve spor organizasyonlarının kitle iletişim araçlarında önemli yer bulması ile kamuoyunda olumlu
bir algı oluştu. Dünyadaki sportif aktivitelere ilgi ve katılımın her geçen gün artması toplumda
spora olan ilgiyi de artırdı. Farklı kültür ve sosyal statüden insanları bir araya getirebilen, sosyal
yaşam üzerinde büyük bir etki oluşturan spor, spor sosyolojisinin de ilgisini çekti. Toplumun ve
markaların hedef kitlelerine doğrudan ya da dolaylı yoldan ulaşmasında önemli rol üstlenen spor,
iletişim ve sosyolojinin önemli bir parçası oldu.
Spor endüstrisi ve rekabetin artması spordan faydalanmayı da artırdı. Toplumda yoğun bir ilgi gö-
ren spor, sosyal sorumluluk çatısı altında değerlendirilen bir iletişim yöntemi oldu. Spora yatırım
yapan markaların, kurumların, kulüplerin, federasyonların, turnuvaların ve sporcuların iletişim sü-
reçlerinin yönetiminin yapılması ayrı bir uzmanlık alanı olan spor iletişimini ortaya çıkardı. Spor
iletişimi sporun toplumda doğru bir yer edinmesinde spor sosyolojisinden yararlanmaktadır.
SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 159