Page 164 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 164
İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ ÜNİTE 14 ÜNİTE 14 İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ
BİLİYOR MUSUNUZ? BİLİYOR MUSUNUZ?
Türkiye'de kitle iletişim araçlarının sporla tanışması ilk defa 1891 yılında yayımlanan bir Kitle iletişimi geçmişten bugüne kadar var olmuş ve sürekli gelişerek ilerlemiştir. “İlk kitle
gazetede eskrim konulu bir yazı ile başlamıştır. Bunu Selanik'te çıkan Asır gazetesinin spora iletişim aracı Roma ve Mısır’da kullanılan gazete olmuştur. Gazetenin iletisi okuryazarlıkla
yer vermesi ve 1911'de Tasvir-î Efkar'da ilk maç yazısı takip etmiştir. 1933'te Haber gazetesi sınırlıdır. Uzun yıllar iktidarını sürdüren gazete, iletişim teknolojisindeki gelişme sayesinde
ilk spor sayfasını yapmıştır. 1952'de ise Türk Sporu adlı ilk günlük spor gazetesi çıkarılmıştır. yerini radyoya bırakmak zorunda kalmıştır. II. Dünya Savaşı’ndan sonra da televizyon kitle
1968 yılında Tercüman gazetesi renkli ve çok imzalı spor ekini yayımlamıştır. iletişim aracı olarak kabul edilmiştir. Kitle iletişim araçları bugün dünyanın hemen her
14.3. KİTLE İLETİŞİMİNİN ÖNEMİ VE TEMEL FONKSİYONLARI yerinde yaşanan olayları en kısa sürede kitlelere ileten çağdaş ve etkin bir organizasyondur.
Teknolojinin hızla gelişmesiyle kitle iletişim araçları bireyleri, grupları, toplumları ve kültürleri
1. Kitle İletişiminin Önemi etkilemekte vazgeçilmez bir konuma gelmiştir. Kitle iletişim araçları toplum yaşantısının
önemli bir parçası olmuş, hayatın her kesiminde yer almıştır.
Toplumlar iletişim ve bilgi toplumu olarak da adlandırılmaktadır. Teknolojinin hızlı gelişmesiyle
bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde iletişim gelişmiş ve yaygınlaşmıştır. Teknolojik gelişimin 2. Kitle İletişiminin Temel Fonksiyonları
doğal sonucu olarak gelişen ve elektronikleşen iletişim araçları, iletişime sürat ve kolaylık Kitle iletişim araçları birey, grup ya da örgüt, sosyal kurum, toplum ve kültür düzeyinde etkilidir.
sağlamakla kalmamış; aynı zamanda iletişimi, kitle iletişimine çevirmiştir. Günümüzde internet Bireyin bilgi, duygu, görüş, tutum ve davranışlarını etkiler. Bu etki bireyin değerleri ile örtüştüğü
(e-posta vd.), telgraf, telefon, faks gibi haberleşme araçları; gazete, radyo, televizyon gibi kitle sürece daha fazla olur. Toplumsallaşma (sosyalleşme) sürecinde de bireylere yardımcı olur. Özetle
iletişim araçları; uydular ve bilgisayar gibi teknolojik araçlar birer iletişim aracı olarak iletişimin kitle iletişim araçları bilgi, görüş ve düşüncelerin paylaşılmasını sağlar. Sosyal örgütlenmeyi
ayrılmaz parçaları durumuna gelmiştir. Bu elektronik iletişim araçları kurduğu haberleşme güçlendirir ve kamuoyu oluşturur. İnsanların anlama, anlatma, öğrenme ve eğitim gibi çeşitli
ağıyla iletişim kültürünü de yaygınlaştırmıştır. ihtiyaçlarını karşılar. İnsan ilişkilerini değiştirip geliştiren, yeni davranış ve tutum kalıplarını,
Modern toplumların en önemli özelliklerinden görüş ve düşünce akımlarını yaygınlaştıran en etkili iletişim araçlarıdır.
biri iletişim teknolojisini günlük yaşamda yo- Kitle iletişim araçlarının fonksiyonları şunlardır:
ğun biçimde kullanmalarıdır. Toplumda birey- 1. Bilgilendirme, haber verme
ler kitle iletişimi kapsamındadır. Düşüncelerin, 2. Etkileme, kamuoyu oluşturma
izlenimlerin, bilgi alışverişinin, duyguların bir- 3. Kişileri yaşadıkları toplumun bir parçası hâline getirme (toplumsallaştırma)
birlerine aktarılmasında kitle iletişim araçla- 4. Kültürün nesilden nesile geçişine ve gelişmesine katkı sağlama
rının kullanılması zorunlu hâl almıştır (Görsel 5. Eğitme
14.1). Toplumdaki tüm olup bitenlerin belirli 6. Eğlendirme, hoşça vakit geçirtme
bir teknoloji kullanılarak çoğaltılıp güçlendi- 7. Dış dünyayı görmemizi sağlama
rilmesi ve çok sayıda kişiyi etkilemesi kitle 8. Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardımcı olma
iletişim araçlarının önemini artırmıştır. Pay- Kitle iletişim araçları, bu fonk-
laşılmak istenen duygu ve düşüncelerin az za- siyonları gerçekleştirirken do-
manda birçok kitleye ulaştırılması konusunda ğal olarak alıcı üzerinde de bir
reklam şirketleri, ekonomik sektörler eğitim etki yaratır. İletişim, her şey-
Görsel 14.1: Gelişen teknolojiyle, izlenimlerin aktarılması farklı kurumları ve diğer kurumlar için kitle iletişim den önce bir bilgi alışverişidir.
yollarla gerçekleştirilmektedir.
araç ve gereçleri bir güçtür. Bu alışverişten amaçlanan
Kitle iletişim araçları, halkın sosyalleşmesinde, siyasal ve sosyal kararlara varmasında, günlük da ihtiyaçların giderilmesidir
bilgi ihtiyacını karşılamasında önemli rol oynar. Kitle iletişim araçlarının, toplumun siyasal yönden (Görsel 14.2). Bu ihtiyaçların
olgunlaşmasında, demokratik davranışı ve temel hakları içselleştirerek karar vermesinde büyük bir giderilmesi amacıyla başlatı-
önemi vardır. Kitle iletişim araçlarının ülke ve dünya sorunları hakkında kamuoyuna bilgi vermesi ve lan iletişim sürecinin sonunda
bu konulardan hangisinin kamuoyunda önceliğe sahip olması gerektiği konusunda etkili olduğu görüşü yaşanan olgu, etkileme ve et-
kabul edilmektedir. Toplumda, kitle iletişim araçlarının gündemine aldığı, ağırlıklı olarak yer verdiği kilenme yani etkileşimdir.
konular önemli algılanmaktadır. Kitle iletişim araçları günlük hayatımızın ayrılmaz parçası olarak Görsel 14.2: Kitle iletişim araçları spor etkinliklerinin izlenmesi ihtiyacını
toplumsal bütünleşme ,kültürel gelişme ve toplumsal ilerleme yönünde çağın en etkili araçlarıdır. karşılama görevini de üstlenir.
SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 161 162 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ