Page 164 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 164

İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ  ÜNİTE 14  ÜNİTE 14  İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ




 BİLİYOR MUSUNUZ?  BİLİYOR MUSUNUZ?
 Türkiye'de kitle iletişim araçlarının sporla tanışması ilk defa 1891 yılında yayımlanan bir   Kitle iletişimi geçmişten bugüne kadar var olmuş ve sürekli gelişerek ilerlemiştir. “İlk kitle
 gazetede eskrim konulu bir yazı ile başlamıştır. Bunu Selanik'te çıkan Asır gazetesinin spora   iletişim aracı Roma ve Mısır’da kullanılan gazete olmuştur. Gazetenin iletisi okuryazarlıkla
 yer vermesi ve 1911'de Tasvir-î Efkar'da ilk maç yazısı takip etmiştir. 1933'te Haber gazetesi   sınırlıdır. Uzun yıllar iktidarını sürdüren gazete, iletişim teknolojisindeki gelişme sayesinde
 ilk spor sayfasını yapmıştır. 1952'de ise Türk Sporu adlı ilk günlük spor gazetesi çıkarılmıştır.   yerini radyoya bırakmak zorunda kalmıştır. II. Dünya Savaşı’ndan sonra da televizyon kitle
 1968 yılında Tercüman gazetesi renkli ve çok imzalı spor ekini yayımlamıştır.  iletişim  aracı  olarak  kabul  edilmiştir.  Kitle  iletişim  araçları  bugün  dünyanın  hemen  her

 14.3. KİTLE İLETİŞİMİNİN ÖNEMİ VE TEMEL FONKSİYONLARI  yerinde yaşanan olayları en kısa sürede kitlelere ileten çağdaş ve etkin bir organizasyondur.
                 Teknolojinin hızla gelişmesiyle kitle iletişim araçları bireyleri, grupları, toplumları ve kültürleri

 1. Kitle İletişiminin Önemi  etkilemekte vazgeçilmez bir konuma gelmiştir. Kitle iletişim araçları toplum yaşantısının
                 önemli bir parçası olmuş, hayatın her kesiminde yer almıştır.
 Toplumlar iletişim ve bilgi toplumu olarak da adlandırılmaktadır. Teknolojinin hızlı gelişmesiyle
 bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde iletişim gelişmiş ve yaygınlaşmıştır. Teknolojik gelişimin   2. Kitle İletişiminin Temel Fonksiyonları
 doğal  sonucu  olarak  gelişen  ve  elektronikleşen  iletişim  araçları,  iletişime  sürat  ve  kolaylık   Kitle iletişim araçları birey, grup ya da örgüt, sosyal kurum, toplum ve kültür düzeyinde etkilidir.
 sağlamakla kalmamış; aynı zamanda iletişimi, kitle iletişimine çevirmiştir. Günümüzde internet   Bireyin bilgi, duygu, görüş, tutum ve davranışlarını etkiler. Bu etki bireyin değerleri ile örtüştüğü
 (e-posta vd.), telgraf, telefon, faks gibi haberleşme araçları; gazete, radyo, televizyon gibi kitle   sürece daha fazla olur. Toplumsallaşma (sosyalleşme) sürecinde de bireylere yardımcı olur. Özetle
 iletişim araçları; uydular ve bilgisayar gibi teknolojik araçlar birer iletişim aracı olarak iletişimin   kitle iletişim araçları bilgi, görüş ve düşüncelerin paylaşılmasını sağlar. Sosyal örgütlenmeyi
 ayrılmaz  parçaları  durumuna  gelmiştir.  Bu  elektronik  iletişim  araçları  kurduğu  haberleşme   güçlendirir ve kamuoyu oluşturur. İnsanların anlama, anlatma, öğrenme ve eğitim gibi çeşitli
 ağıyla iletişim kültürünü de yaygınlaştırmıştır.   ihtiyaçlarını karşılar. İnsan ilişkilerini değiştirip geliştiren, yeni davranış ve tutum kalıplarını,
 Modern toplumların en önemli özelliklerinden   görüş ve düşünce akımlarını yaygınlaştıran en etkili iletişim araçlarıdır.
 biri iletişim teknolojisini günlük yaşamda yo-  Kitle iletişim araçlarının fonksiyonları şunlardır:
 ğun biçimde kullanmalarıdır. Toplumda birey-  1. Bilgilendirme, haber verme
 ler kitle iletişimi kapsamındadır. Düşüncelerin,   2. Etkileme, kamuoyu oluşturma
 izlenimlerin, bilgi alışverişinin, duyguların bir-  3. Kişileri yaşadıkları toplumun bir parçası hâline getirme (toplumsallaştırma)
 birlerine  aktarılmasında  kitle  iletişim  araçla-  4. Kültürün nesilden nesile geçişine ve gelişmesine katkı sağlama
 rının kullanılması zorunlu hâl almıştır (Görsel   5. Eğitme
 14.1).  Toplumdaki  tüm  olup  bitenlerin  belirli   6. Eğlendirme, hoşça vakit geçirtme
 bir  teknoloji  kullanılarak  çoğaltılıp  güçlendi-  7. Dış dünyayı görmemizi sağlama
 rilmesi  ve  çok  sayıda  kişiyi  etkilemesi  kitle   8. Eşya ve hizmetlerin tanıtılmasına, satılmasına yardımcı olma
 iletişim  araçlarının  önemini  artırmıştır.  Pay-                            Kitle iletişim araçları, bu fonk-
 laşılmak istenen duygu ve düşüncelerin az za-                                 siyonları gerçekleştirirken do-
 manda birçok kitleye ulaştırılması konusunda                                  ğal olarak alıcı üzerinde de bir
 reklam  şirketleri,  ekonomik  sektörler  eğitim                              etki  yaratır.  İletişim,  her  şey-
 Görsel 14.1: Gelişen teknolojiyle, izlenimlerin aktarılması farklı   kurumları ve diğer kurumlar için kitle iletişim   den önce bir bilgi alışverişidir.
 yollarla gerçekleştirilmektedir.
 araç ve gereçleri bir güçtür.                                                 Bu  alışverişten  amaçlanan
 Kitle  iletişim  araçları,  halkın  sosyalleşmesinde,  siyasal  ve  sosyal  kararlara  varmasında,  günlük   da  ihtiyaçların  giderilmesidir
 bilgi ihtiyacını karşılamasında önemli rol oynar. Kitle iletişim araçlarının, toplumun siyasal yönden   (Görsel  14.2).  Bu  ihtiyaçların
 olgunlaşmasında, demokratik davranışı ve temel hakları içselleştirerek karar vermesinde büyük bir   giderilmesi  amacıyla  başlatı-
 önemi vardır. Kitle iletişim araçlarının ülke ve dünya sorunları hakkında kamuoyuna bilgi vermesi ve   lan iletişim sürecinin sonunda
 bu konulardan hangisinin kamuoyunda önceliğe sahip olması gerektiği konusunda etkili olduğu görüşü   yaşanan olgu, etkileme ve et-
 kabul edilmektedir. Toplumda, kitle iletişim araçlarının gündemine aldığı, ağırlıklı olarak yer verdiği   kilenme yani etkileşimdir.
 konular önemli algılanmaktadır. Kitle iletişim araçları günlük hayatımızın ayrılmaz parçası olarak   Görsel 14.2: Kitle iletişim araçları spor etkinliklerinin izlenmesi ihtiyacını
 toplumsal bütünleşme ,kültürel gelişme ve toplumsal ilerleme yönünde çağın en etkili araçlarıdır.    karşılama görevini de üstlenir.



 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     161  162  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169