Page 162 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 162

İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ  ÜNİTE 14  ÜNİTE 14  İLETİŞİM VE SPOR SOSYOLOJİSİ



 14.1. İLETİŞİM VE SPOR  Kulüplerin sosyal paydaşları ve hedef kitlesi çok geniş bir yelpazeden oluşur ve sporun gün-
               dem yönetimi hızlı ve çok yoğun bir şekilde gelişir. Spor iletişimi sporcu, üye, taraftar, yönetim
 İletişim genel olarak fikir ve duyguların aktarılması olayıdır. Duygu, düşünce ya da bilgilerin   kurulu iletişimi, sponsorluk iletişimi, kongre iletişimi, kriz iletişimi yönetimi gibi iletişim strate-
 bireyler, gruplar ve toplumlar arasında akla gelebilecek söz, yazı, görüntü, hareketlerle karşılıklı   jilerini oluştururken spor sosyolojisinden yararlanmaktadır. Özellikle sporun toplumsal boyutu
 olarak aktarılmasıdır. İletilen bilginin hem gönderici hem de alıcı tarafından anlaşıldığı ortamda   konularında; toplumda bütünleşme, sosyalleşme, sporcu grupların ve bireylerin topluma etkileri
 bilginin bir göndericiden bir alıcıya aktarılma sürecidir. İletişimi açıklamak için altı temel öge   üzerinde spor sosyolojisinden yaralanmaktadır. Spor sosyolojisi farklı spor dallarında bulunan
 kullanılır: Kaynak (gönderici), alıcı (hedef), ileti (mesaj), bağlam (ortam), dönüt (geri bildirim),   sosyal organizasyon, grup davranışı ve sosyal etkileşimle de ilgilenir.
 kanal (araç).   DÜŞÜNELİM TARTIŞALIM
 Gönderici; duygu, düşünce ve istekleri aktaran kişi, araç veya topluluktur.  Alıcı; duygu, düşünce
 ve  isteklerin  iletildiği,  aktarıldığı  kişi  veya  topluluklardır.  İleti  gönderici  ile  alıcı  arasında   Kendinizi bir spor kulübü başkanı olarak hayal ediniz. Kitle iletişim araçlarından nasıl yarar-
                 lanırsınız? Nedenlerini tartışınız.
 aktarılmakta  olan  duygu,  düşünce  ya  da  istektir.  İletişimin  gerçekleştiği  ortama  bağlam,
 gönderici ile alıcı arasındaki iletinin gönderilme şekline kanal denir. İletiye verilen her türlü   14.2. KİTLE İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ VE SPOR
 yanıt da dönüttür. Seslerden oluşan, belli kuralları olan doğal dile de kod denir.
               Kitle, çok sayıda bireyin bir araya gelmesinden oluşan toplumsal gruptur. Kitle, hedeflenen de-
 DÜŞÜNELİM YAZALIM  ğerleri gerçekleştirmek için bir araya gelmiş geniş halk topluluklarıdır. Kitle iletişimi ise mesa-
 Teknik direktör, maç öncesi soyunma odasında furbolcularına atak oynayacaklarını ve rakibe   jın, iletişim araçları aracılığıyla hedef kitleye iletilmesidir. Kitle iletişim araçları, genel bir tanımla
 önde pres uygulayacaklarını söyler. Futbolcular da teknik direktörlerine “Denilenleri harfiyen   insanların uzak yakın demeden dünyada olup bitenler hakkında aynı anda bilgi almalarını sağla-
 yapacağız ve maçı kazanacağız.” derler.  yan ve teknik ileti ağıyla geniş kitleleri birbirlerine bağlayan araçlara denir.   Lasswell’e (Lasvel)
 Verilen örnekten yararlanarak aşağıdaki kavramların karşılıklarını yazınız.  göre kitle iletişim, bilgi, düşünce ve tutumların büyük ve dağınık bir kitleye, bu amaç için gelişti-

 Kaynak        :  teknik direktör  rilmiş araçlarla iletilmesi anlamında kullanılmaktadır.
 Alıcı  :      Toplumundaki bireylerin  boş zamanlarının giderek artması bireyleri kitle iletişim araçlarının do-
 İleti  :      ğal alıcıları konumuna getirmiştir. Toplumsal yaşamın her alanına girmiş olan bu iletişim araçları

 Ortam  :      hem toplum hem de birey açısından bazı  ihtiyaçları yerine getirmektedir. Kitle iletişim araçları
               konusunda yapılan araştırmalarda bu araçların insan yaşamını etkilediği ortaya çıkmıştır. Kitle
 Geri bildirim:
               iletişim araçları bireyi etkilediği gibi grubu ve toplumu da etkiler.
 Kanal  :
               Kitle iletişim sosyolojisi  kitle iletişim araçlarının topluma etkilerini inceleyen bir daldır. Toplum-

 İletişim sürecinde sembollerin aktarılması ve karşılıklı etkileşim önemlidir. Sosyoloji özellikle ile-  da kamuoyu oluşturma, ikna  ve inandırma etkinliklerini ele alır. Kitle iletişim araçlarına bağım-
 tişimin kültürel boyutuyla ilgilenir. Spor sosyolojisi ise spor faaliyetlerinde gerçekleşen iletişim   lılığı azaltma çalışmalarında spor önemli bir unsurdur çünkü spor faaliyetlerine katılan birey ve
 süreciyle ilgilenir. Spor ile gerçekleşen sosyalleşme, yarışma, iş birliği,  çekişme, gibi sosyal süreç-  gruplar kitle iletişim araçlarından uzaklaşmaktadır. Bunun için de spor etkinliklerine aktif olarak
 lerdeki iletişime yoğunlaşır.   katılmak gerekmektedir. Spora pasif katılım sağlayanlar genelde seyircilerdir. Spora pasif olarak
               katılanların  spor programlarını yoğun olarak izlediği araştırmalarla ortaya konmuştur. Sporun
 Modern yaşam koşullarında spor sağlıklı yaşam için önemli bir unsur hâline geldi.  Spor kulüpleri   etkileri ve faydaları yine kitle iletişim araçlarıyla topluma duyurulmakta ve toplum bilgilendiril-
 ve spor organizasyonlarının kitle iletişim araçlarında önemli yer bulması ile kamuoyunda olumlu   mektedir. Kitle iletişim sosyolojisi iletişim araçlarının spora ve topluma etkileri yanında sağlık,
 bir algı oluştu. Dünyadaki sportif aktivitelere ilgi ve katılımın her geçen gün artması toplumda   ekonomi, kültür ve sanat gibi konularda da iletişim araçlarının topluma etkilerini inceler.
 spora olan ilgiyi de artırdı.  Farklı kültür ve sosyal statüden insanları bir araya getirebilen, sosyal
 yaşam üzerinde büyük bir etki oluşturan spor, spor sosyolojisinin de ilgisini çekti. Toplumun ve   Spor  sosyolojisi  kitle  iletişim  araçlarının  önemli  fonksiyonlarının  spora  olan  etkilerini  inceler.
 markaların hedef kitlelerine doğrudan ya da dolaylı yoldan ulaşmasında önemli rol üstlenen spor,   Spor faaliyetlerinin büyük kitleleri etkileme özelliği,  kitle iletişim araçlarıyla sporu yönlendirme
 iletişim ve sosyolojinin önemli bir parçası oldu.   çalışmalarını artırmıştır. Özellikle spor medyası ortaya çıkmış ve bu görevi üstlenmiştir.
               Sporun medyaya medyanın da spora etkisi görülmektedir. Özellikle sporun tüm dünyada bir sos-
 Spor endüstrisi ve rekabetin artması spordan faydalanmayı da artırdı. Toplumda yoğun bir ilgi gö-  yal olgu olarak gelmiş olmasında  kitle iletişim araçlarının büyük rolü olmuştur. Değişik spor
 ren spor, sosyal sorumluluk çatısı altında değerlendirilen bir iletişim yöntemi oldu. Spora yatırım   dallarının tanıtılıp yaygınlaştırılması, spor yapma olanağına sahip olmayan çoğunluğun spora ilgi
 yapan markaların, kurumların, kulüplerin, federasyonların, turnuvaların ve sporcuların iletişim sü-  duyması kitle iletişim araçları sayesinde gerçekleşmiştir. Spor medyayı kontrol eder ve yönlendi-
 reçlerinin yönetiminin yapılması ayrı bir uzmanlık alanı olan spor iletişimini ortaya çıkardı. Spor   rir duruma gelmiştir. Özellikle profesyonel spor, gazetelerin spor sayfalarında  ve televizyonların
 iletişimi sporun toplumda doğru bir yer edinmesinde spor sosyolojisinden yararlanmaktadır.
               spor programlarında geniş yer almaktadır.


 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     159  160  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167