Page 188 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 188

ÜNİTE 17      ÜNİTE 17             SERBEST ZAMAN VE SPOR



               HAZIRLIK SORULARI

               1. Serbest zaman deyince aklınıza ne geliyor? Serbest zamanınızı nasıl değerlendiriyorsunuz?
               2. Serbest zamanda gerçekleştirilen etkinliklerin topluma olan etkileri neler olabilir?
               3. Serbest zamanın değerlendirilmesinde spor neden çok tercih edilmektedir? Tartışınız.

 ÜNİTE 17        On dokuzuncu yüzyılın ortalarından itibaren endüstrileşmenin hızlı gelişimine bağlı olarak
                 OKUMA METNİ


                 üretim hızla arttı. Bu durum toplumun geniş bir kesiminin büyük şehirlere ve kentlere ta-
                 şınmasına neden olmuştur. Teknolojik gelişmeler, insan yaşamında hem çalışma sürelerinin
                 kısalmasını hem de yaşam standartlarının iyileşmesini sağlamıştır. Fakat hızla gelişen dünya
                 şartlarında insanlar pasif ve monoton yaşamlarının dışında kendilerine özel bir zaman di-
                 limine ihtiyaç duymaya başlamıştır. Bu ihtiyaç insanlara serbest zaman kavramını hatırlat-
                 mıştır.
                 Özü özgür zaman, deneyimlerinde özgür olmak anlamına gelen boş zaman yerine serbest
                 zaman kullanımı daha çok önerilmektedir. Serbest zaman bugünkü anlamıyla 19. yy. sonla-
                 rında kullanılmaya başlanmıştır.
 SERBEST         Serbest zamanın ilk modern tanımlarından biri Veblen (1899) tarafından yapılmıştır. Veblen

                 serbest zamanı, zamanın üretim olmadan tüketilmesi olarak tanımlar. Bu tanımı yaparken
 ZAMAN           Veblen’in üzerinde durduğu nokta, işten ve diğer zorunlu faaliyetlerden farklı olarak serbest
                 zamanın her hangi bir gelir sağlamamasıdır. Sosyolog Joffre Dumazedier (Cofri Dumazdiye),

 VE              serbest zaman etkinliklerini kişinin ailevi, toplumsal ve çalışma koşullarındaki zorunluluklar
                 dışında rahatlamak, uzaklaşmak ya da bilgisini ve topluma katılımını artırmak için yaratıcı
                 kapasitesini harekete geçirdiği herhangi bir etkinlik olarak tanımlar. Kişinin işe, işle ilgili
 SPOR            sorumluluklarına, kendinin ve ailesinin bakımına ayırdığı zamanın dışında kalan, dolayısıyla

                 zorunlulukların olmadığı özgür bir zaman birimidir.

                 Genel olarak ele alındığında serbest zaman (leisure) çeşitli şekillerde tanımlanmaktadır. Bi-
                 rincisi zaman olarak, ikincisi aktivite olarak, üçüncüsü de deneyim olarak… Zaman olarak iş
                 ve zorunlu aktiviteler dışında kalan özgür zaman dilimiyle eş anlamlı olarak kullanılmaktadır.
                 Aktivite olarak özgür zamanlarda yapılan aktiviteler, deneyim olarak ise gönüllük ve içtenlik-
                 le kendi isteğiyle yöneldiği aktivitelere dâhil olmasıdır.
 Kavramlar  Ünite Bölümleri  Serbest zamanları değerlendirmenin temel amaçları; bireye sağlık, mutluluk, dinlenme, eğ-
 .  Serbest zaman  17.1. SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNİN   lenme ve kişilik bütünlüğü kazandırmak ve böylece toplumun gelişmesine de katkıda bulun-
 .  Rekreasyon  BİREY VE TOPLUM AÇISINDAN   mak şeklinde yorumlanmıştır. Ülkemizde özellikle son yıllarda serbest zamanların kullanı-
 YARARLARI       mı açısından önemli gelişmeler olmaktadır. Bu bağlamda üniversitelerin beden eğitimi ve
 17.2. SERBEST ZAMAN VE SPOR İLİŞKİSİ  spor yüksekokullarında açılmış rekreasyon eğitimi bölümleri serbest zaman ve rekreasyon
                 kavramına yeni bir boyut kazandırmış, bu alanda düşünen insan sayısında belirgin bir artış
                 sağlanmıştır.
                                                        *Komisyon tarafından pau.edu.tr adresinden derlenmiştir.









 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     185  186  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193