Page 189 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 189

SERBEST ZAMAN VE SPOR                    ÜNİTE 17



            17.1. SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNİN BİREY VE TOPLUM AÇISINDAN YARARLARI


            1. Serbest Zaman Etkinliklerinin Birey Açısından Yararları
            Birey hayatın birçok gerekliliğiyle uğraşmaktadır. Günlük rutin içerisinde uyku, giyinme, yemek
            gibi temel gereksinmelerini karşılamak için zaman harcamaktadır. Bunun dışında çalışma ve
            sosyal hayatı içinde geçirdiği zaman da düşünülürse kendini özgür hissedebileceği bir zaman
            dilimi çok azalmıştır.
            İlk  çağlarda  bireyler  temel  gereksinimlerini  karşıladıktan  sonra  kalan  zamanlarının  çoğunu
            müzik, resim ve spor faaliyetleriyle geçirmişlerdir.

            Günümüzde  teknolojik  ilerleme  ile  şehirleşme  ve  sanayileşme  sonucunda  bireyin  fizyolojik,
            toplumsal ve psikolojik gereksinimleri artmıştır. Bu gereksinimlerini karşılamak için harcadığı
            zaman bireyin kendine kalan özgür zamanını daha da değerli hâle getirmiştir.
            Bireyler aile, arkadaş, iş yeri gibi herhangi bir ortamın etkisi altında kalmadan özgürce kendi
            seçebildiği bir zamanda etkinlikler yapmak isterler. Serbest zaman bireyin yaşamındaki ailevi,
            mesleki,  kişisel  ve  toplumsal  yükümlülükleri  dışında  arta  kalan  zamanıdır.  Bir  başka  deyişle
            içinde  olduğu  ortamlardan  kurtulduğu  ve  kendi  isteğiyle  seçeceği  bir  etkinlikle  uğraşacağı
            zamandır (Görsel 17.1).
































            Görsel 17.1: Serbest zaman değerlendirme alanları
            Serbest zaman isteğe bağlı bir uğraşı bütünlüğünü ifade eder. Neyin boş zaman olduğu sorusu,
            yapılan  etkinliğin  birey  ve  toplum  açısından  taşıdığı  anlamla  ilişkili  olarak  belirlenebilir.  Söz
            gelimi, odasında müzik dinleyen bir ebeveynin küçük çocuğunu diğer odada yalnız bırakmamak
            için onun yanında olup hem çocuğunu kollaması hem müzik dinlemeye çalışması serbest zaman
            değerlendirilmesinden ziyade ailevi bir görevdir. Tek başınayken dinleyeceği müzikte dinlenme,
            rahatlama, hayal kurma,  psikolojik ve fizyolojik zevklerinde doyumu gerçekleştirme eylemini
            çocuğuyla ilişkilendirdiği için bu durum serbest zaman olarak görülemez.




                                                   SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ        187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194