Page 190 - SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ 12
P. 190

SERBEST ZAMAN VE SPOR  ÜNİTE 17  ÜNİTE 17  SERBEST ZAMAN VE SPOR



 17.1. SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNİN BİREY VE TOPLUM AÇISINDAN YARARLARI  Birey yapmak zorunda olduğu sorumlulukları dışında birçok faaliyete katılır. Bireylerin katıldıkları
               bu faaliyetler sportif, kültürel, sanatsal, bilimsel vb. faaliyetleri kapsar. Rekreasyon da bunların
 1. Serbest Zaman Etkinliklerinin Birey Açısından Yararları  tümünü  kapsayan  bir  serbest  zaman  olgusudur.  Bazı  kesimler  tarafından  serbest  zamanın
 Birey hayatın birçok gerekliliğiyle uğraşmaktadır. Günlük rutin içerisinde uyku, giyinme, yemek   sporla  değerlendirilmesi  olarak  görülür.  Uzmanlara  göre  rekreasyon  iyi  planlanan  zamanın
 gibi temel gereksinmelerini karşılamak için zaman harcamaktadır. Bunun dışında çalışma ve   sonucunda  ortaya  çıkan  serbest  zamanda  gerçekleştirilen,  bireyin  fiziksel  ve  ruhsal  açıdan
 sosyal hayatı içinde geçirdiği zaman da düşünülürse kendini özgür hissedebileceği bir zaman   yenilenmesini sağlayan ve gönüllü olarak yapılan mutluluk verici faaliyetler olarak tanımlanır.
 dilimi çok azalmıştır.  Rekreatif  etkinlikler  toplumun  değer  yargılarıyla  uyuşan  etkinliklerdir.  Bu  etkinliklerde  de
 İlk  çağlarda  bireyler  temel  gereksinimlerini  karşıladıktan  sonra  kalan  zamanlarının  çoğunu   gönüllülük esastır ve profesyonellik yoktur.
 müzik, resim ve spor faaliyetleriyle geçirmişlerdir.   Serbest zaman etkinlikleri günlük faaliyetler dışındaki boş zamanlarda bireyi hayata bağlayan,

 Günümüzde  teknolojik  ilerleme  ile  şehirleşme  ve  sanayileşme  sonucunda  bireyin  fizyolojik,   dinlendirici,  eğlendirici  ve  zevk  verici  olay  ve  davranışları  yaparak  bireyin  kendini  ruhen  ve
 toplumsal ve psikolojik gereksinimleri artmıştır. Bu gereksinimlerini karşılamak için harcadığı   bedenen iyi hissetmesini sağlar. Bu faaliyetler içinde sporun yeri daha geniştir. Bireyler genelde
 zaman bireyin kendine kalan özgür zamanını daha da değerli hâle getirmiştir.  serbest  zaman  etkinliği  olarak  spora  yönelmektedir.  Serbest  zaman  etkinliği  olarak  yapılan
 Bireyler aile, arkadaş, iş yeri gibi herhangi bir ortamın etkisi altında kalmadan özgürce kendi   sporlar  tüm  spor  branşları  olabileceği  gibi  trekking,  yamaç  paraşütü,  rafting,  jogging    vb.
 seçebildiği bir zamanda etkinlikler yapmak isterler. Serbest zaman bireyin yaşamındaki ailevi,   olabilmektedir.
 mesleki,  kişisel  ve  toplumsal  yükümlülükleri  dışında  arta  kalan  zamanıdır.  Bir  başka  deyişle   Bireylerin  kendilerini  gerçekleştirmesinde  ve  olumlu  benlik  kazanmasında  katıldığı  serbest
 içinde  olduğu  ortamlardan  kurtulduğu  ve  kendi  isteğiyle  seçeceği  bir  etkinlikle  uğraşacağı   zaman etkinliğinin türü ve katılım biçimi önemli etkenlerdendir.
 zamandır (Görsel 17.1).  Serbest zamanlarında çeşitli etkinliklere katılan bireyler;

                 • Kendini ifade edebilme,
                 • Gizil yeteneklerini keşfedebilme,
                 • Var olan yeteneğini geliştirebilme,
                 • Yaratıcılığını artırabilme,
                 • Sağlıklı yaşam bilgisini geliştirebilme,
                 • Zamanı iyi kullanma becerisini kazanabilme,
                 • Üretkenliği artırabilme,
                 • Güven ve başarma duygusu kazanır.
               Bireyler serbest zamanı değerlendirmede maddi kazanç elde etme düşüncesinde değillerdir.
               Çalışan bireyler serbest zamanlarında yaptıkları etkinliklerle üzerlerindeki gerilimi azaltırlar.
               Her yaştan insan serbest zaman etkinlikleriyle negatif enerjilerini atarak daha barışçıl, yenilikçi
               ve  enerjik olarak günlük yaşama devam ederler.

                 DÜŞÜNELİM YAZALIM

                 Serbest zamanda yaptığınız etkinlikleri ve bu etkinliklerin size katkılarını yazınız.

 Görsel 17.1: Serbest zaman değerlendirme alanları
 Serbest zaman isteğe bağlı bir uğraşı bütünlüğünü ifade eder. Neyin boş zaman olduğu sorusu,
 yapılan  etkinliğin  birey  ve  toplum  açısından  taşıdığı  anlamla  ilişkili  olarak  belirlenebilir.  Söz
 gelimi, odasında müzik dinleyen bir ebeveynin küçük çocuğunu diğer odada yalnız bırakmamak
 için onun yanında olup hem çocuğunu kollaması hem müzik dinlemeye çalışması serbest zaman
 değerlendirilmesinden ziyade ailevi bir görevdir. Tek başınayken dinleyeceği müzikte dinlenme,
 rahatlama, hayal kurma,  psikolojik ve fizyolojik zevklerinde doyumu gerçekleştirme eylemini
 çocuğuyla ilişkilendirdiği için bu durum serbest zaman olarak görülemez.




 SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ     187  188  SPOR PSİKOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSİ
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195