Page 10 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 10
PROBLEMİ TANIMLAMALEMİ TANIMLAMA
PROB
Problemi Tanımlama Süreci İşlem Basa-
makları
1. Empati kurma aşamasında ortaya konulan te-
mel sorunların her birine yönelik sınıf ya da grup
olarak belirlenen ölçütlere (öncelik kriterlerine)
göre “sorunlar/fırsatlar tablosu”nu doldurmala-
rını sağlayınız (bk. s. 38-39).
2. Sorunlar/fırsatlar tablosundan hareketle öğ-
rencilere yöneldikleri problemleri tanımlamala-
rı için “bakış açısı tablosunu” doldurtunuz (bk. s.
40).
3. Farklı ölçme ve değerlendirme araçlarıyla prob-
lem tanımlama sürecinde kazanılması hedefle-
nen kazanımların/ bilgi ve becerilerin gerçek-
leşme düzeyini belirleyiniz (bk. s. 43).
Empati kurulduktan sonra sorunu anlama ve bura-
daki problemi tanımlama aşamasına geçilir. Prob-
lem tanımlama aşamasında tasarımcı sorun üzeri-
ne odaklanır, soruna netlik kazandırarak doğru ve
yararlı çözümler üretmeye çalışır.
Tanımlanmış bir problem eyleme dönüktür ve ta-
sarımcının soruna bakış açısını yansıtır. Herhangi
bir sorunun ifade edilmesi, onun çözümüne yönelik
kısa bir açıklamadır. İyi bir problem cümlesi, topla-
nan veriler ışığında sorunun anlaşılmasına yönelik
yararlı bilgiler içerir. Aynı zamanda kapsamı düşün-
ceyi zenginleştirecek kadar geniş, sorunun oda-
ğında kalınmasını sağlayacak kadar da dardır.
Problemi tanımlama aşamasında sürecin başından
itibaren elde edilen veriler analiz edilir ve sentez-
lenir. Tasarımcının deneyimini yapılandırmasıyla
biçimlenen bu aşamada, temelde sorunun hisse-
dilmesi ve çözüme dönük hâle getirilmesi hedefle-
nir. Amaç, düşüncenin aydınlatılmasıyla bakış açısı
kazanmak ve bunları eyleme geçirmektir. Özetle bu
aşamada empati kurmada elde edilen bilgiler bir
araya getirilir ve sorun üzerinde hareket edilebile-
cek belli bir problem cümlesiyle ifade edilir.
8 9