Page 13 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 13
TEST ETME VE DEĞERLENDİRME
Test Etme ve Değerlendirme Süreci
İşlem Basamakları
1. Bu bölümde prototipin test edilmesini ve kulla-
nıcı deneyimlerine sunulmasını sağlayınız.
2. Prototip değerlendirme ve “analiz formu” gibi
araçlarla hem kullanıcılardan hem de proje ekip
üyelerinden geri dönüt alınmasını sağlayınız (bk.
s. 56-57).
3. Empati haritası benzeri araçlarla ekip üyelerinin
kullanıcılarla yeniden empati kurmalarını, “derin
düşünme ve değerlendirme formu” ile de süreci
ve kendilerini değerlendirmelerini sağlayınız (bk.
s. 58).
4. Bu adımda prototipin geliştirilmesi için “prototip
geliştirme formu”nu ve “avantaj-dezavantaj tab-
Tasarım odaklı düşünmede prototipi yapılan çö- losu”nu doldurtarak ilk prototipin değerlendiril-
züm önerisinin kullanıcıların deneyimine sunulması mesini yaptırınız. İkinci prototiplemeye ihtiyaç
test etme ve değerlendirme aşamasında yapılır. Bu olup olmadığını tespit ediniz (bk. s. 59-60).
aşamada tasarımcılar prototiplerini hatalıymış gibi
de test ederler. Böylece prototiplerin işlevselliği 5. İhtiyaç duyulması durumunda “prototip geliştir-
test edilir, geri bildirimleri alınır ve iyileştirilmeleri me kartı” hazırlatarak ikinci prototipleme adımı-
gerçekleştirilir. Prototipte neyin doğru ya da hatalı na geçilmesini sağlayınız (bk. s. 60).
olduğunu belirlemek için testler mümkün olduğun- 6. Farklı araç, gereç, yöntem ve teknikler kullana-
ca gerçek kullanıcılara uygulanır ve sonuçları analiz rak ikinci prototipi test ediniz.
edilerek değerlendirme yapılır.
7. Prototip analiz formu ve empati haritası araçla-
Test etme ve değerlendirmede kullanıcılarla tekrar rını kullanarak ekip üyelerinin kullanıcı görüşleri-
empati kurulabilir, tanımlanan problemlerin veya ni tekrar analiz etmelerini, kullanıcılarla yeniden
oluşturulan çözüm önerilerinin üzerine tekrar dö- empati kurmalarını, derin düşünme ve kendini
nülebilir ve hatta bunlara yenileri eklenebilir. Tasa- değerlendirme formu ile de süreci ve kendilerini
rım odaklı düşünme süreci doğrusal değil sarmal değerlendirmelerini sağlayınız (bk. s. 69).
olduğundan her bir aşamasında kendi üzerine geri
dönüşler mümkündür. Sürecin en başından beri 8. Prototip geliştirme sürecinin dayandığı alan bil-
temel amaç, soruna yönelik en iyi yenilikçi çözü- gisine yönelik teorik arka plan hakkında bilgi ve-
me ulaşmaktır. Test etme ve değerlendirme genel riniz (bk. s. 70-72).
olarak prototipleri ve çözümleri iyileştirmek, kulla- 9. Prototipi test edip değerlendirme aşamasında
nıcılar hakkında daha fazla bilgi edinmek ve bakış kazanılması hedeflenen öğrenme yaşantılarının
açılarını iyileştirmek amacıyla yapılmaktadır. gerçekleşme düzeyini farklı ölçme ve değerlen-
dirme araçlarıyla belirleyiniz.