Page 11 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 11

FİKİR ÜRETME




                                                         Fikir Üretme Süreci İşlem Basamakları

                                                        1.  Öğrencilerden  belirledikleri  soruna/fırsata  yö-
                                                           nelik akıllarına gelen çözüm fikirlerini 10 dakika
                                                           içinde özgürce yazmalarını sağlayınız.
                                                        2.  Birbirinden bağımsız her bir fikri küçük kâğıtlara
                                                           yazdırıp not ettirerek “fikir havuzu tablosu” oluş-
                                                           turunuz (bk. s. 40).
                                                        3.  Fikir  havuzu  tablosundan  faydalanılarak  soru-
                                                           nun çözümüne görsel beyin fırtınası tekniği ile
                                                           yenilikçi fikirler üretmeye yönelik en az 5 tane
                                                           fikrin (bireysel ya da grup olarak) bir kâğıt üzeri-
                                                           ne çizilip somut olarak gösterilmesini sağlayınız.
                                                           Bu sürecin doğru işletilebilmesi adına öğrenci-
                                                           lere sayfa 41’deki gibi sorular yöneltiniz.
                                                        4.  Öğrencilerinizden sorunun çözümüne yönelik ön
          Tasarımcılar,  kullanıcı  sorunlarına  çözüm  üret-  plana çıkardıkları fikirlerini “fikir paylaşım formu”
          mekle sorumludur. Bunun için kullanıcılarla empati   ile yazılı ve görsel olarak paylaşmalarını isteyiniz.
          kurmaları,  onların  ihtiyaçlarını  anlayarak  yaratıcı
          düşünmeleri gerekir. Tasarım odaklı düşünme ön-  5.  Fikir  değerlendirme  formu  ile  öğrencilerden
          yargı  ve  basmakalıp  düşüncelere  değil;  yaratıcı,   tüm fikirlere yönelik geribildirim alıp değerlen-
          orijinal, keşfedilmemiş olanlarla ilerler. Bu açıdan   dirme yapmalarını sağlayınız (bk. s. 44).
          fikir  üretme  aşamasında,  problem  tanımlamadan   6.  Öğrencilerden  sorunun  çözümüne  dair  ortaya
          hareketle  kullanıcıların  gerçek  ihtiyaçlarına  hitap   konulan  fikirleri  değerlendirmek  için  öncelikli
          eden farklı çözümler oluşturulur. Bu aşamada ola-  kriterleri belirlemelerini ve seçilen kriterler üze-
          bildiğince benzersiz ve hatta çılgın fikirlere ulaşıl-  rinden fikirlerini 1 ila 10 arası puanlayarak en uygun
          maya  çalışılır.  Fikirlerin  uygulanabilirliğine  kesin-  olanı seçmelerini sağlayınız (bk. s. 43-44).
          likle  bakılmayarak  onların  yargılanmasının  önüne
          geçilir. Amaç beyin fırtınası ve zihin haritalama gibi   7.  Öğrencilerin hem fikirlerini hayata geçirecek bil-
          teknikleri kullanarak fikir havuzu oluşturmaktır.  gi ve uygulama alanlarının neler olduğunu tespit
                                                           etmeleri hem de örtük olarak kariyer bilinci ve
          Fikir  üretme  aşamasında  tasarımcılar,  fikir  havu-  gelişimini  keşfetmeleri  için  “Çözümünüze  ben-
          zunda oluşan tüm fikirler üzerine düşünce üretir-  zer  çözümler  sunan  alanlar  neler  olabilir?”  so-
          ler. Böylece kendi fikirlerinin geliştirilmesine açık   rusunu  yönelterek çözüm fikrinin ilişkili olduğu
          olmalarının yanı sıra diğer tasarımcıların fikirlerinin   bilgi alanlarını fark etmeleri ve bu alanlarla ilgili
          de  geliştirilmesine  imkân  tanırlar.  Fikir  üretmede   araştırmalar  yapıp  sınıfta  sunmalarını  isteyiniz
          her türlü fikri, olası en iyi çözüm önerisi olarak öne   (bk. s. 45-46).
          çıkarmak önemlidir. Fikirlerin çok değerli ve fırsata
          dönük olduğu unutulmaz.                       8.  Fikir üretme aşamasında kazanılması hedefle-
                                                           nen kazanımların/ bilgi ve becerilerin gerçekleş-
                                                           me düzeyini farklı ölçme ve değerlendirme araç-
                                                           ları kullanarak ortaya koyunuz  (bk. s. 47).














         10                                                                                                                                                                                                          11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16