Page 11 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 11
FİKİR ÜRETME
Fikir Üretme Süreci İşlem Basamakları
1. Öğrencilerden belirledikleri soruna/fırsata yö-
nelik akıllarına gelen çözüm fikirlerini 10 dakika
içinde özgürce yazmalarını sağlayınız.
2. Birbirinden bağımsız her bir fikri küçük kâğıtlara
yazdırıp not ettirerek “fikir havuzu tablosu” oluş-
turunuz (bk. s. 40).
3. Fikir havuzu tablosundan faydalanılarak soru-
nun çözümüne görsel beyin fırtınası tekniği ile
yenilikçi fikirler üretmeye yönelik en az 5 tane
fikrin (bireysel ya da grup olarak) bir kâğıt üzeri-
ne çizilip somut olarak gösterilmesini sağlayınız.
Bu sürecin doğru işletilebilmesi adına öğrenci-
lere sayfa 41’deki gibi sorular yöneltiniz.
4. Öğrencilerinizden sorunun çözümüne yönelik ön
Tasarımcılar, kullanıcı sorunlarına çözüm üret- plana çıkardıkları fikirlerini “fikir paylaşım formu”
mekle sorumludur. Bunun için kullanıcılarla empati ile yazılı ve görsel olarak paylaşmalarını isteyiniz.
kurmaları, onların ihtiyaçlarını anlayarak yaratıcı
düşünmeleri gerekir. Tasarım odaklı düşünme ön- 5. Fikir değerlendirme formu ile öğrencilerden
yargı ve basmakalıp düşüncelere değil; yaratıcı, tüm fikirlere yönelik geribildirim alıp değerlen-
orijinal, keşfedilmemiş olanlarla ilerler. Bu açıdan dirme yapmalarını sağlayınız (bk. s. 44).
fikir üretme aşamasında, problem tanımlamadan 6. Öğrencilerden sorunun çözümüne dair ortaya
hareketle kullanıcıların gerçek ihtiyaçlarına hitap konulan fikirleri değerlendirmek için öncelikli
eden farklı çözümler oluşturulur. Bu aşamada ola- kriterleri belirlemelerini ve seçilen kriterler üze-
bildiğince benzersiz ve hatta çılgın fikirlere ulaşıl- rinden fikirlerini 1 ila 10 arası puanlayarak en uygun
maya çalışılır. Fikirlerin uygulanabilirliğine kesin- olanı seçmelerini sağlayınız (bk. s. 43-44).
likle bakılmayarak onların yargılanmasının önüne
geçilir. Amaç beyin fırtınası ve zihin haritalama gibi 7. Öğrencilerin hem fikirlerini hayata geçirecek bil-
teknikleri kullanarak fikir havuzu oluşturmaktır. gi ve uygulama alanlarının neler olduğunu tespit
etmeleri hem de örtük olarak kariyer bilinci ve
Fikir üretme aşamasında tasarımcılar, fikir havu- gelişimini keşfetmeleri için “Çözümünüze ben-
zunda oluşan tüm fikirler üzerine düşünce üretir- zer çözümler sunan alanlar neler olabilir?” so-
ler. Böylece kendi fikirlerinin geliştirilmesine açık rusunu yönelterek çözüm fikrinin ilişkili olduğu
olmalarının yanı sıra diğer tasarımcıların fikirlerinin bilgi alanlarını fark etmeleri ve bu alanlarla ilgili
de geliştirilmesine imkân tanırlar. Fikir üretmede araştırmalar yapıp sınıfta sunmalarını isteyiniz
her türlü fikri, olası en iyi çözüm önerisi olarak öne (bk. s. 45-46).
çıkarmak önemlidir. Fikirlerin çok değerli ve fırsata
dönük olduğu unutulmaz. 8. Fikir üretme aşamasında kazanılması hedefle-
nen kazanımların/ bilgi ve becerilerin gerçekleş-
me düzeyini farklı ölçme ve değerlendirme araç-
ları kullanarak ortaya koyunuz (bk. s. 47).
10 11