Page 9 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 9

EMPATİ KURMA



                                                        Empati Kurma Süreci İşlem Basamakları


                                                         1.  Öğrencilerinize  projelerin  konularını  oluştura-
                                                            cak, sorunun muhatapları ile empati kurabilme-
                                                            lerini sağlayacak üç aşamalı (yapılandırılmamış,
                                                            yarı yapılandırılmış, tam yapılandırılmış) uyaran-
                                                            lar hazırlayınız (bk. s. 20-22).

                                                         NOT: Yapılandırılmamış uyaranlar en üst düzey biliş-
                                                         sel uyaran grubunu oluştururken tam yapılandırılmış
                                                         uyaranlar en alt uyaran grubudur. Böylece her öğ-
                                                         renci kendi potansiyeline uygun uyaran seviyesinde
                                                         empati kurma ve proje fikirlerini oluşturma sürecine
                                                         dahil olabileceklerdir.

                                                         2.  Her bir uyarandan sonra öğrencilerin uyaranla
                                                            ilgili duygu ve düşüncelerini ortaya koymalarını
          İnsan  merkezli  anlayışa  sahip  olan  tasarım  odaklı   sağlayacak tartışma soruları hazırlayıp uygula-
          düşünmenin  en  önemli  bileşeni  empati  kurmadır.   yınız (bk. s. 23).
          Bu aşamada, kullanıcılar (sorunu yaşayan ya da ta-  3.  Uyaranlardan yola çıkarak öğrencilerin bireysel
          nık olan kişi ve kişiler)  ile etkileşime geçilerek olanı   ya  da  grup  olarak  doldurabilecekleri  ve  odak-
          gözlemleme, hissetme, anlama ve anlamlandırma     landıkları  sorunları  ortaya  koyacakları  gözlem
          süreci yaşanır ve onlar hakkında derin ve kişisel bir   analiz kartlarını hazırlayıp uygulayınız (bk. s. 24).
          anlayış geliştirilir. Kullanıcıların yaptıklarına, fiziksel
          ve duygusal ihtiyaçlarına, düşündüklerine ve onlar   4.  Öğrencilerin birey ya da grup olarak doldurduk-
          için  neyin  anlamlı  olduğuna  odaklanılır.  Başka  bir   ları gözlem analiz kartlarından yola çıkarak belir-
          ifadeyle insanların soruna yönelik içgörüleriyle olu-  lenen temel sorunların yapılandırılacağı gözlem
          şan bakış açılarının neler olduğu ortaya çıkarılmaya   analiz birleştirme kartını doldurtunuz (bk. s. 27).
          çalışılır.                                     5.  Gözlem  analiz  birleştirme  kartı  üzerinden  öğ-

          Tasarım  odaklı  düşünme  en  iyi  çözümlerin  en  iyi   rencilerin birey ya da gruplar hâlinde görüşme
          bakış  açılarıyla  oluştuğu  fikrinden  hareket  eder.   yapacakları hedef kitleyi belirlemelerini ve gö-
          Kullanıcıların bakış açılarının bilinmesi, tasarımcıya   rüşme formunu hazırlamalarını sağlayınız (bk. s.
          yenilikçi çözümler yaratmak ve geliştirmek için fır-  28-29).
          sat verir. Ancak söz konusu bakış açılarının tanın-  6.  Öğrencilere, önceki adımlarda elde edilen veri-
          ması ve öğrenilmesi düşünüldüğünden daha zordur   lerden hareketle sorunu yaşayanların söyledik-
          çünkü insan deneyimlerini bilinçli ve bilinçsiz olarak   lerini,  düşündüklerini,  yaptıklarını  ve  hissettik-
          zihninde yapılandırır. Her zaman duygu ve düşünce-  lerini  içeren  empati  haritalarını  (bireysel  ya  da
          lerinin farkında olmaz. Bu nedenle zihin içeriklerine   grup olarak) doldurtunuz (bk. s. 34).
          ulaşımda sınırlılıklar vardır. Bu güçlük empati kur-
          ma ile aşılmaya çalışılır.                     7.  Öğrencilerin  bu  aşamaya  kadar  yaptıkları  ça-
                                                            lışmalarla  ilgili  duygu  ve  düşüncelerini  almaya
                                                            yönelik yansıtma formunu doldurmalarını sağla-
                                                            yınız (bk. s. 36).

                                                         8.  Empati kurma sürecinde; hedeflenen bilgi, be-
                                                            ceri, değer ve tutumların kazanılma düzeylerini
                                                            farklı  ölçme-değerlendirme  araçları  kullanarak
                                                            değerlendiriniz (bk. s. 37).







         8                                                                                                                                                                                                           9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14