Page 9 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 9
EMPATİ KURMA
Empati Kurma Süreci İşlem Basamakları
1. Öğrencilerinize projelerin konularını oluştura-
cak, sorunun muhatapları ile empati kurabilme-
lerini sağlayacak üç aşamalı (yapılandırılmamış,
yarı yapılandırılmış, tam yapılandırılmış) uyaran-
lar hazırlayınız (bk. s. 20-22).
NOT: Yapılandırılmamış uyaranlar en üst düzey biliş-
sel uyaran grubunu oluştururken tam yapılandırılmış
uyaranlar en alt uyaran grubudur. Böylece her öğ-
renci kendi potansiyeline uygun uyaran seviyesinde
empati kurma ve proje fikirlerini oluşturma sürecine
dahil olabileceklerdir.
2. Her bir uyarandan sonra öğrencilerin uyaranla
ilgili duygu ve düşüncelerini ortaya koymalarını
İnsan merkezli anlayışa sahip olan tasarım odaklı sağlayacak tartışma soruları hazırlayıp uygula-
düşünmenin en önemli bileşeni empati kurmadır. yınız (bk. s. 23).
Bu aşamada, kullanıcılar (sorunu yaşayan ya da ta- 3. Uyaranlardan yola çıkarak öğrencilerin bireysel
nık olan kişi ve kişiler) ile etkileşime geçilerek olanı ya da grup olarak doldurabilecekleri ve odak-
gözlemleme, hissetme, anlama ve anlamlandırma landıkları sorunları ortaya koyacakları gözlem
süreci yaşanır ve onlar hakkında derin ve kişisel bir analiz kartlarını hazırlayıp uygulayınız (bk. s. 24).
anlayış geliştirilir. Kullanıcıların yaptıklarına, fiziksel
ve duygusal ihtiyaçlarına, düşündüklerine ve onlar 4. Öğrencilerin birey ya da grup olarak doldurduk-
için neyin anlamlı olduğuna odaklanılır. Başka bir ları gözlem analiz kartlarından yola çıkarak belir-
ifadeyle insanların soruna yönelik içgörüleriyle olu- lenen temel sorunların yapılandırılacağı gözlem
şan bakış açılarının neler olduğu ortaya çıkarılmaya analiz birleştirme kartını doldurtunuz (bk. s. 27).
çalışılır. 5. Gözlem analiz birleştirme kartı üzerinden öğ-
Tasarım odaklı düşünme en iyi çözümlerin en iyi rencilerin birey ya da gruplar hâlinde görüşme
bakış açılarıyla oluştuğu fikrinden hareket eder. yapacakları hedef kitleyi belirlemelerini ve gö-
Kullanıcıların bakış açılarının bilinmesi, tasarımcıya rüşme formunu hazırlamalarını sağlayınız (bk. s.
yenilikçi çözümler yaratmak ve geliştirmek için fır- 28-29).
sat verir. Ancak söz konusu bakış açılarının tanın- 6. Öğrencilere, önceki adımlarda elde edilen veri-
ması ve öğrenilmesi düşünüldüğünden daha zordur lerden hareketle sorunu yaşayanların söyledik-
çünkü insan deneyimlerini bilinçli ve bilinçsiz olarak lerini, düşündüklerini, yaptıklarını ve hissettik-
zihninde yapılandırır. Her zaman duygu ve düşünce- lerini içeren empati haritalarını (bireysel ya da
lerinin farkında olmaz. Bu nedenle zihin içeriklerine grup olarak) doldurtunuz (bk. s. 34).
ulaşımda sınırlılıklar vardır. Bu güçlük empati kur-
ma ile aşılmaya çalışılır. 7. Öğrencilerin bu aşamaya kadar yaptıkları ça-
lışmalarla ilgili duygu ve düşüncelerini almaya
yönelik yansıtma formunu doldurmalarını sağla-
yınız (bk. s. 36).
8. Empati kurma sürecinde; hedeflenen bilgi, be-
ceri, değer ve tutumların kazanılma düzeylerini
farklı ölçme-değerlendirme araçları kullanarak
değerlendiriniz (bk. s. 37).
8 9